Każdy użytkownik samochodu szuka sposobu na tanie podróżowanie. Wiadomo, że zarówno nowoczesne silniki benzynowe jak i diesle potrafią być bardzo ekonomiczne, jednak nie ma tańszego paliwa w chwili obecnej niż gaz LPG. Instalacje te mają zarówno wady jak i zalety, dlatego każda z nich została przez nas przeanalizowana.
Kilka słów wstępu o LPG
Skrót ten pochodzi z języka angielskiego i oznacza płynny gaz naftowy. Jako użytkownicy aut bardzo często decydujemy się na montaż instalacji LPG. Z jego popularności zdają sobie także sprawę producenci samochodów, dlatego też coraz częściej montują fabrycznie te alternatywne źródła zasilania w swoich najnowszych modelach. Co wpływa na tak dużą popularność tego rozwiązania i jakie są jego mocne i słabe strony?
Zalety instalacji gazowej LPG
Do instalowania LPG w naszych samochodach skłaniają nas przede wszystkim względy ekonomiczne. Wiadomo, że nawet najbardziej oszczędne silniki benzynowe nie będą tańsze niż te zasilane gazem. On sam jest trwały, a dzięki dużej liczbie oktanów odporny na nierównomierne i wybuchowe spalanie stukowe.
Ważnym argumentem przemawiającym za tym rodzajem paliwa jest jego mała szkodliwość dla środowiska naturalnego. W czasie spalania do atmosfery nie są wydalane szkodliwe związki chemiczne. Dodatkowo powietrze nie jest zanieczyszczane sadzą, która wydobywa się z rur wydechowych aut zasilanych ropą.
Dodajmy jeszcze, że gaz o wiele lepiej miesza się z powietrzem. Dzięki temu wytworzona mieszanka zapobiega osadzaniu się ciekłego paliwa na ściankach cylindrów. Możemy być także pewni, że olej silnikowy nie zostaje zanieczyszczony dodatkowymi odpadami powstałymi w trakcie spalania.
Pamiętajmy również o tym, że decydując się na zastosowanie opisywanego rozwiązania, zwiększamy zasięg naszego samochodu. W takiej sytuacji mamy do dyspozycji nie jeden, ale aż dwa zbiorniki z paliwem, co daje nam duży komfort podczas długich podróży.
Eksperci twierdzą, że właściwie wyregulowana instalacja sprawia, że silnik auta staje się bardziej elastyczny podczas jazdy w mieście i pracuje znacznie ciszej. Wszystkie opisane tutaj plusy nie mogą jednak zaburzyć chłodnej oceny tego rozwiązania, bowiem ma ono również szereg niedociągnięć.
Wady instalacji gazowej LPG
Pierwszym, podstawowym minusem są dodatkowe koszty, które trzeba ponieść zarówno w związku z serwisowaniem instalacji jak i przeglądami okresowymi. Warto zwrócić także uwagę na to, że zapłon tej mieszanki możliwy jest przy udziale znacznie większej ilości energii. Sprawia to, że ważniejsza niż w przypadku diesli czy silników benzynowych jest częstsza wymiana świec i przewodów wysokiego napięcia. Dzieje się tak dlatego, że elementy te szybciej się zużywają.
Wyższa temperatura wytwarzana podczas spalania gazu, wpływa na większe i szybsze niszczenie układu wydechowego. Trzeba zauważyć, że poszczególne jego elementy są bardziej podatne na działanie szkodliwych czynników, przez co wymagają od nas większej troski. Gorące powietrze znajdujące się w silniku może prowadzić także do wypalania gniazd zaworów, których naprawa może nieść ze sobą bardzo duże wydatki.
Należy zaznaczyć, że w przypadku instalacji mieszalnikowych może dochodzić do sytuacji, w których płomień wytworzony przez świece będzie się cofał do kolektora. To z kolei może prowadzić do wybuchu zgromadzonego tam gazu, a części wykonane z plastiku mogą ulec poważnym zniszczeniom.
Zbiornik na gaz zmniejszy drastycznie pojemność bagażnika naszego auta. Minusem, który mogą boleśnie odczuć fani szybkich i zwrotnych aut jest też spadek mocy silnika zasilanego gazem. Ostatnią wadą jest zakaz wjazdu takimi samochodami na teren niektórych podziemnych parkingów.
Jak widać zasilanie samochodu gazem ma swoje wady i zalety. Podejmując decyzję przemyślmy, czy ważniejsze są dla nas ekologia i tańsze podróżowanie, czy też większa moc i pojemność bagażnika, który zamiast butli posłużyć nam może do przewozu niezbędnych w trakcie urlopu bagaży.