Każdy użytkownik samochodu najbardziej boi się tego, że w czasie użytkowania zawiedzie jednostka napędowa. Nic w tym dziwnego. Wszak jest to element wyposażenia składający się z wielu, zależnych od siebie, części ruchomych. Jakie są najczęstsze przyczyny zakłócenia ich pracy? Co może się stać? Przedstawimy to w niniejszym artykule.
Wilgoć zbierająca się w oleju
Woda gromadząca się w silniku objawia się tym, że na korku wlewowym pojawia się jasna maź. Najczęściej jej obecność spowodowana jest jazdą na bardzo krótkich dystansach. Dlatego też problem znika wówczas, gdy silnik ma szansę rozgrzać się do odpowiednio wysokiej temperatury.
Poważnym problemem jest osad o barwie brunatnej. Świadczy on o tym, że płyn chłodzący zaczął mieszać się z olejem silnikowym. To oznaka przepalonej uszczelki pod głowicą. Najczęściej sygnalizuje potrzebę przeprowadzenia bardzo kosztownej naprawy. Jej zaniechanie może prowadzić w późniejszym czasie do bardziej złożonych komplikacji.
Niesprawny silniczek krokowy
Ten element osprzętu silnika odpowiada za należycie wysokie obroty. Jeśli na biegu jałowym są one zbyt niskie, mogą prowadzić nawet do unieruchomienia jednostki. Faktem jest jednak to, że często okazuje się, iż opisywana część pracuje dobrze. Wówczas problemu należy upatrywać w niesprawnym układzie wtryskowym lub zatkanym filtrze powietrza.
Niejednokrotnie jest również tak, że przyczyną powstałych problemów są niewłaściwe wskazania sondy lambda. Zawodny może okazać się także układ dolotowy i zestaw części odpowiedzialnych za przepływ prądu (świece i kable wysokiego napięcia). Zatem okazuje się, że jeden objaw może mieć bardzo różne przyczyny, które trzeba sprawdzić.
Zużycie turbiny
Problem ten znają użytkownicy wielu samochodów zasilanych ropą. Turbodoładowane jednostki są narażone na jego wystąpienie. Może do niego dojść wtedy, gdy wirnik jest nieodpowiednio smarowany. Najczęściej do zacierania ruchomych części dochodzi wówczas, gdy tuż po zakończeniu jazdy jeszcze ciepły silnik jest unieruchamiany. Wtedy momentalnie ustaje praca układu smarowania. Tym samym śmigło turbiny pracuje „na sucho”, czym doprowadza się do stopniowego zacierania i w rezultacie unieruchomienia całości.
Nieszczelności motoru
Silnik pełen jest rozmaitych uszczelniaczy, uszczelek i innych gumowych części. Służą one do tego, aby rozprowadzać potrzebne ciecze. Łatwo zatem domyślić się, że każdy ubytek w ich zwartej strukturze doprowadza do wycieków. Najpoważniejsze są oczywiście te dotyczące płynu chłodzącego i oleju. Braki tych dwóch mają katastrofalny wpływ na kondycję motoru. Ten, pozbawiony ich, przegrzewa się, a to z kolei prowadzi do rozległych uszkodzeń, które pociągają za sobą bardzo duże wydatki. Dlatego też warto jest na bieżąco kontrolować wszystko to, co dba o jego odpowiednią i bezproblemową pracę.
Zużycie pierścieni tłokowych
Ta poważna w skutkach awaria. Najczęściej dochodzi do niej, gdy zerwaniu ulegnie pasek rozrządu. Wówczas poruszające się tłoki i zawory wchodzą ze sobą w kolizję na skutek utraty naturalnej dla nich synchronizacji. Wtedy cierpią nie tylko wymieniane przez nas na pierwszym miejscu pierścienie; to samo dzieje się również z ich trzonkami i zaworami. Znaczący wzrost ciśnienia w układzie smarowania prowadzi z kolei do wyrzucenia oleju do tych miejsc, w których nie powinien się znajdować.
Niewłaściwa praca rozrządu
Różnego rodzaju niepokojące dźwięki dobiegające spod maski mogą świadczyć o zużyciu się paska rozrządu. Nie bez powodu przecież producenci zalecają jego wymianę po przejechaniu odpowiedniej liczby kilometrów. Wówczas konieczne staje się również dokonanie wymiany pompy wody (w niektórych modelach) i innych istotnych elementów. Uchwycenie problemu odpowiednio wcześnie zapobiegnie zapewne powstawaniu o wiele poważniejszych kłopotów.
Nagar w silniku
Z tym problemem zmagają się przede wszystkim motory z wtryskiem bezpośrednim. To w nich osadzają się opisywane tu niedopalone cząsteczki benzyny i oleju. Odkładają się na zaworach i głowicy, zmniejszając moc silnika. Ten, niezdiagnozowany odpowiednio wcześniej, może ostatecznie odmówić posłuszeństwa. Wówczas jedynym rozwiązaniem problemu będzie jego remont kapitalny lub wymiana na inny, podobny do niego egzemplarz.
Opisane przez nas przyczyny awarii silnika mają różne objawy. Dlatego właśnie dobrze jest konsultować pracę jednostki napędowej z zaufanym mechanikiem. On z pewnością odpowiednio wcześnie będzie w stanie wychwycić problem i usunąć go, zanim będzie za późno.