Układ paliwowy każdego motoru bywa czasem kapryśny. Wówczas konieczne staje się to, by znaleźć i usunąć usterkę. Warto jednak zastanowić się, w czym przede wszystkim może tkwić problem. Dlatego właśnie przedstawiamy najczęściej występujące awarie układu paliwowego w jednośladach.
Zanieczyszczone wtryskiwacze
Problem ten dotyczy większości najnowszych modeli motocykli. Wszystkie one, wyposażone w nowoczesne silniki, wymagają zatem częstszego serwisowania. Odpowiedzmy jednak na pytanie o to, na czym w głównej mierze polega awaria wtryskiwaczy. Często zdarza się, że przepływające przez nie paliwo jest zanieczyszczone.
Dochodzi wtedy do zatkania wylotu wtryskiwacza i benzyna nie jest w stanie przedostać się do komory spalania. To z kolei może doprowadzić do nierównej pracy silnika lub nawet problemów z jego uruchomieniem. Na szczęście na rynku działają firmy zajmujące się naprawami tak uszkodzonych części, zatem rozwiązanie problemu nie powinno być bardzo problematyczne.
Zatkany filtr paliwa
Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że paliwo sprzedawane na stacjach benzynowych nie jest wolne od zanieczyszczeń. Pochodzą one ze skorodowanych cystern czy dystrybutorów. Niezależnie jednak od tego, skąd pochodzą drobiny, należy zabezpieczyć jednostkę napędową przed ich zgubnym oddziaływaniem. Dlatego właśnie konieczne jest to, aby regularnie wymieniać część odpowiedzialną za oczyszczanie benzyny.
Dopiero ta wolna od osadów odpowiednio zasili tłoki i wszystkie inne części odpowiedzialne za wprawienie maszyny w ruch. Konieczne jest zatem, by przed rozpoczęciem każdego kolejnego sezonu dokonać przeglądu okresowego. W czasie takiego badania można przekonać się, jakie części motoru trzeba wymienić. Filtr paliwa często jest jedną z nich.
Korozja układu paliwowego
Paliwo ma jedną poważną wadę. Zawiera siarkę, która po spaleniu prowadzi do wytrącenia się produktów szkodliwych. Wytwarzane są wówczas kwasy niszczące metalowe elementy. Ponadto zagrożeniem jest także nagar, który osiada na różnych częściach, w których płynie paliwo. Stamtąd dostaje się ono do różnych układów ruchomych i może prowadzić do poważnych, często drogich w naprawie usterek. Mogą zostać wówczas uszkodzone iglice wtryskiwaczy i inne elementy ważne dla działania motoru.
Uszkodzona pompa paliwa
Ten zasilany elektrycznie element budowy motocykla ma za zadanie dostarczać paliwo pod bardzo wysokim ciśnieniem z baku do silnika. Bywa jednak tak, że cały proces nie przebiega prawidłowo. Wtedy trzeba pierwszy raz zadać sobie pytanie, czy mamy do czynienia z pompą wewnątrzzbiornikową czy liniową. Najczęściej dziś używana jest ta pierwsza, bo pracuje ciszej i jest odpowiednio smarowana i konserwowana.
Znacznie sprawniej przebiega również proces jej chłodzenia. Zdarza się jednak, że może zostać zanieczyszczona przez drobiny znajdujące się w benzynie i zatkać się podobnie jak opisany wcześniej filtr. Uszkodzeniu może ulec także sam wirnik, który poprzez brak smarowania (zbyt niski poziom benzyny w baku) rozgrzeje się do zbyt wysokiej temperatury i zacznie niewłaściwie wykonywać swoją pracę. Stąd też uczula się świeżo upieczonych kierowców, by nie dopuszczali do jazdy motorem, którego zbiornik paliwowy jest niedostatecznie wypełniony.
Pęknięte i nieszczelne przewody paliwowe
Podobnie jak w przypadku samochodów, tak i w jednośladach może dojść do sytuacji, w której uszkodzone zostaną elementy wykonane z gumy. Poddawane bardzo wysokiej temperaturze i wystawiane na działanie różnych, zmiennych warunków mogą pękać, a nawet łamać się.
Dlatego właśnie tak istotna jest ich inspekcja. Muszą być one sprawdzane choć raz w sezonie. Wtedy można zauważyć ewentualne nieszczelności i zdecydować się na wymianę zawodnych części układu. Lepiej zadbać o to odpowiednio wcześnie, by nie doprowadzić w późniejszym czasie do wycieków znacznie poważniejszych i groźnych w skutkach.
Opisane przez nas uszkodzenia układu paliwowego zdarzają się nadzwyczaj często. W większości przypadków wynikają z podstawowych zaniedbań ze strony użytkownika motoru. Dlatego właśnie dobrze jest pamiętać o tym, by w odpowiednich odstępach czasowych wymieniać filtry i sprawdzać stan maszyny. Profilaktyka utrzymania wszystkich układów w dobrej kondycji jest znacznie łatwiejsza niż ich późniejsze naprawy.