Wakacje to okres, kiedy dodatkowy bagażnik do samochodu jest na wagę złota – miejsca na urlopowe walizki, gadżety, sprzęt sportowy czy rowery brakuje niemal zawsze. Szczególnie, jeśli na wakacje wybieramy się cała rodziną lub grupą znajomych. Najbardziej popularnym bagażnikiem jest ten, na którym możemy przewozić rowery. Jednak czasem przydają się także bagażniki na dach (box dachowy), uchwyty na łódki, deski czy narty. Przedstawiamy dostępne na rynku motoryzacyjnym samochodowe bagażniki dodatkowe.
Bagażnik rowerowy – jaki wybrać?
Miłośnicy rowerowych wycieczek koniecznie na wakacje powinni zabrać ze sobą swoje jednoślady. Co prawda, w wielu popularnych urlopowych miejscowościach funkcjonują już wypożyczalnie rowerowe, jednak bardzo często sprzęt jest przeciętnej (by nie powiedzieć poniżej oczekiwań) jakości, a do tego przy kilkuosobowej ekipie wydatek na kilkugodzinną przejażdżkę może okazać się sporym kosztem. A na porządny, dobrej jakości i praktyczny bagażnik rowerowy wydamy tylko raz i wcale nie tak dużo, jak się może wydawać. To opłacalny zakup, ponieważ bagażnik posłuży nam kilka lat – nie tylko w czasie wakacji, ale przekonacie się, że jeśli będziemy posiadać fajny i dopasowany do naszych potrzeb bagażnik rowerowy na samochód, częściej będziemy zwiedzać okolicę bliższą i dalszą podczas jednodniowych wypadów.
Do wyboru jest kilkanaście różnorodnych bagażników samochodowych na rower, a różnią się między sobą głównie sposobem montażu do auta bądź montażu samych rowerów. Do najpopularniejszych bagażników samochodowych na rower należą te montowane bezpośrednio na dachu samochodu. Można wtedy zmieścić tam nawet pięć rowerów. Składają się z dwóch części: belek oraz uchwytów, do których montuje się przewożone rowery. Koszt takiego bagażnika to około 300-400 zł dla jednego uchwytu. Warto postawić na uchwyty wykonane ze stali, a nie z aluminium – są cięższe, ale także bardziej trwałe. Rower w tym systemie jest trzymany za ramę lub widelec (wtedy należy zdemontować przednie koło). Takie bagażniki rowerowe mogą nastręczać pewnych trudności w prowadzeniu samochodu, głównie ze względu na dużą wysokość samochodu z rowerami (trzeba być uważnym podczas wjeżdżania do garażów czy niskich tuneli), ale badania wykazały również, że opory powietrza mogą być tak duże, iż czasem znacząco zwiększają zużycie paliwa w przeliczeniu na każde przejechane 100 km. Dlatego coraz większą popularność zyskują bagażniki montowane na klapę samochodu, które mieszą od dwóch do maksymalnie czterech rowerów (nie można ich rozbudowywać – od razu przy zakupie należy zdecydować, jaka wielkość bagażnika rowerowego na samochód nas interesuje). Są one jednak bardziej czasochłonne w montażu i utrudniają dostęp do bagażnika podstawowego w aucie. Te najtańsze bywają ponadto mało stabilne i mogą rysować lakier samochodu, szczególnie jeśli będziemy jeździć po niezbyt równych czy gładkich drogach. Dużą zaletą jest jednak szybka możliwość wzięcia roweru do przejażdżki, mała objętość do przechowywania poza sezonem oraz trwałość tego typu bagażników. Bagażnik rowerowy na klapę auta to także świetna opcja dla właścicieli samochodów wysokich, na których montaż zwykłego bagażnika na dachu byłby po prostu utrudniony lub wręcz niemożliwy. Kolejną możliwością przy chęci kupienia bagażnika na rower montowanego do samochodu jest opcja kupienia bagażnika montowanego na hak. Wtedy rowerowy przytrzymywane są za ramę, są dość stabilne, a sam bagażnik jest dość tani i bardzo łatwy w montażu. Łatwo jest także odpiąć rower i szybko ruszyć na wycieczkę. Jeśli myślimy o wadach tego rozwiązania, to niekiedy rowery przewożone na bagażniku rowerowym na hak mogą się o siebie obijać, a jest to też dość mały kąt wychylenia. Nie będzie natomiast większego problemu z przechowywaniem bagażnika po sezonie – zajmuje on bowiem naprawdę mało miejsca. Nie powoduje też większych problemów aerodynamicznych, gdyż rowery przewożone są dość nisko i w dużej części schowane w osi auta, dzięki czemu nie rośnie spalanie. Niestety, bagażnik rowowy na hak to dość spory koszt. Do haka można zamontować nie tylko specjalny hak, ale wręcz specjalna platformę do przewożenia rowerów. Do duży sprzęt, który działa niczym przyczepka do rowerów – pomieści najwięcej jednośladów ze wszystkich proponowanych przez nas bagażników, dość szybko się ją demontuje i szybko można odpiąć rowery. Jednak jest najdroższa, znacząco wydłuża samochód i polecana jest bardziej doświadczonym kierowcom. A do tego po sezonie wymaga sporo miejsca do przechowywania, np. w garażu.
Inną formą przewożenia rowerów jest wkładanie ich do samochodu. Jest to w zasadzie operacja bezkosztowa, ale mimo to z wielu powodów niewygodna. Po pierwsze, znacząco ogranicza miejsce w samochodzie dla pasażerów i bagaże, a po drugie zazwyczaj trzeba rowery w dość dużym stopniu rozkręcić, by po prostu zmieściły się do auta. To powoduje, że część urlopu czy czasu przeznaczonego na jazdę rowerem poświęcimy na ich skręcanie i nowe ustawienie. Oczywiście, o ile dobrze radzimy sobie z tego typu czynnościami… jeśli nie, możemy zwyczajnie zepsuć swój rower i szybko potrzebować pomocy specjalisty.
Bagażniki dachowe, czyli boxy
Innym rodzajem bagażnika, który okazuje się niezwykle potrzebny latem, jest tak zwany box, czyli duży bagażnik-pojemnik montowany najczęściej na dach samochodu. Przydaje się do przewożenia walizek, toreb podróżnych, namiotów czy sprzętu turystycznego i sportowego. Przy wyborze boxów samochodowych należy w pierwszej kolejności zastanowić się nad sposobem montażu do auta, jaki będzie nam odpowiadał i jaki jest po prostu dostępny w naszym modelu samochodu. Trzy główne różnice i możliwości to dach ze zintegrowanymi lub tradycyjnymi relingami, dach z gniazdami do mocowania łap (fixpointy) oraz dach płaski, do którego krawędzi mocuje się łapy. Te szczegóły znaleźć można na stronie internetowej producenta (zarówno samochodu, jak i boxa) lub w książce auta. Kolejna ważna rzecz to rozmiar boxa, który nie może przekraczać długości ani szerokości samochodu – będzie destabilizował auto w czasie jazdy i powodował znaczne problemy w prowadzeniu czy bezpieczniej jeździe. Specjaliści polecają zakup boxów, które są mniejsze od obrysu samochodu o co najmniej kilkanaście centymetrów z każdej strony. Warto także zwrócić uwagę na ładowność wybranego boxu bagażowego – przemyślmy, co będziemy w nim wozić i na ile pozwala dach naszego samochodu. Zazwyczaj producenci samochodów umieszczają informację o maksymalnym obciążeniu, jakiemu możemy poddać samochód. Pozostałe cechy, jakimi powinien wyróżniać się dobry box bagażowy na samochód to ergonomiczna budowa, pozwalająca na swobodne opływanie powietrza (mniejsze opory, a co się z tym wiąże – mniejsze straty paliwa napędowego, łatwiejsza i bezpieczniejsza jazda). Ponadto ważny jest sposób otwierania, a za najwygodniejszy (i najlepszy w stosunku ceny do użyteczności) uznaje się ten, który otwiera się z dwóch stron. Można na rynku dostać również boxy otwierane z czterech stron, jednak zazwyczaj są dużo droższe, a niewiele bardziej praktyczne. Koniecznie trzeba się także przyjrzeć certyfikatom, jakie mają wybrane przez nas boxy. Chodzi nie tylko o bezpieczeństwo użytkowania, lecz również o to, by kłódki i zapięcia były możliwie trudne do sforsowania. Najbardziej uznanym certyfikatem jest ten wydawany przez TÜV oraz testy City Crush, pozwalające określić, jak zachowuje się bagażnik podczas zderzenia jadąc z prędkością 30 km na godzinę.
Popularne bagażniki samochodowe na sprzęt sportowy
Bagażniki samochodowe na rower oraz boxy to nie jedyne dodatkowe bagażniki na auto, dzięki którym podróż może być wygodniejsza – szczególnie, gdy mamy do przewiezienia wiele rzeczy. Latem z pewnością może przydać się specjalne uchwyty na sprzęt wodny: na dach na deskę surfingową, chroniący zarówno deskę, jak i karoserię samochodu przed zarysowaniem. Takie uchwyty kosztują kilkaset złotych i montuje się je na dach auta. Miłośnicy sportów wodnych powinni rozważyć także zakup uchwytów samochodowych do przewożenia kajaków na dachu – proste sprzęty pozwalają przewieźć do dwóch kajaków. Jeśli potrzebujemy więcej miejsca, należałoby rozważyć kupienie już dużej przyczepki na kajaki – podobnej do tej, jaką dysponują wypożyczalnie sprzętu wodnego.
Natomiast podczas zimowego wypoczynku w górach niezwykle przydatne okazują się uchwyty samochodowe na narty, pozwalające na bezpieczne przewożenie sprzętu do sportów zimowych (również desek snowboardowych). Zazwyczaj montuje się je na dachu auta – do relingów lub belek dachowych. Przewozi się je przodem do kierunku jazdy, by stawiały możliwie najmniejszy opór. Ważne, aby uchwyty te nie były zbyt wysokie i nie wystawały za bardzo powyżej obrysu samochodu – łatwiej będzie prowadzić auto i jednocześnie bezpieczniej. Standardowo można przewieźć do sześciu par nart lub czterech desek snowboardowych. Czasem w czasie jazdy, szczególnie podczas trudnej zimowej czy jesiennej pogody, narty na takich zwykłych uchwytach się brudzą, dlatego konieczne jest przewożenie ich w specjalnych pokrowcach, chroniących narty przed złymi warunkami atmosferycznymi. Innym sposobem na przewożenie nart jest korzystanie z bagażników magnetycznych na narty – również mocowanych na dach samochodu. To najtańsza opcja do przewożenia zimowego sprzętu, łatwa do montażu i demontażu. Dodatkowo, nie jest wymagane posiadanie relingów przy profili dachowych na aucie, ponieważ uchwyty te zakładane są bezpośrednio do blachy. Przy czym należy zwrócić szczególną uwagę na to, by dokładnie przypiąć uchwyty do dachu samochodu – karoseria nie może być zabrudzona ani nierówna. W przeciwnym przypadku narty mogą pod wpływem aerodynamiki odpiąć się w czasie jazdy, zepsuć, a nawet stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu. W tym przypadku także trzeba chować narty w pokrowce, aby nie uległy zniszczeniu w czasie jazdy.
Ekstremalną formą bagażnika samochodowego jest uchwyt na motocykl. Taki sprzęt dla zagorzałych fanów motocrossu kosztuje nawet kilka tysięcy złotych i nie jest dostosowany do wszystkich modeli aut. Raczej mało praktyczny i nieopłacalny.