Wiadomo, ze montaż instalacji gazowej w samochodzie sprawi, że podróż nim będzie dla nas bardziej ekonomiczna. Oczywistym jest jednak, że kolejny układ w pojeździe może sprowadzić na jego właściciela dodatkowe problemy. Co zrobić, gdy instalacja gazowa LPG w Twoim aucie zawodzi? Podpowiadamy, jak radzić sobie w takiej sytuacji.
Nieunikniona wizyta w warsztacie samochodowym
Trzeba mieć świadomość tego, że instalacja gazowa jest układem dość złożonym. Nie bez przyczyny jej serwisowaniem zajmują się wyspecjalizowane warsztaty. W przypadku awarii najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie więc oddanie samochodu w ręce fachowców. Posiadają oni bowiem wiedzę konieczną do przeprowadzenia napraw, dzięki czemu z pewnością zrobią wszystko, by przywrócić instalacji LPG dawną sprawność.
Przegląd zawodnych elementów instalacji gazowej
Warto mieć świadomość tego, jakie elementy instalacji LPG mogą zawieść. Ich przeglądu warto dokonywać co 10 tysięcy kilometrów i nie powinno nas zdziwić to, że niektóre z nich będą wymagać wymiany. Bezwarunkowo wymianie powinien podlegać filtr gazu. Zwróćmy uwagę na znaczny spadek mocy silnika i wzrost spalania gazu. Może to bowiem oznaczać, że filtr jest zapchany.
Podobne oznaki daje także uszkodzony parownik gazu. Najczęściej, kiedy jego regulacja nie przyniesie poprawy, możemy mieć pewność, że nadaje się on do wymiany. W instalacji LPG zawieść mogą także wtryskiwacze lub silnik krokowy. W zależności od modelu niesprawnej części i stopnia jej zużycia może ona nadawać się do regulacji lub wymiany. Rozpiętość cenowa wymienionych napraw może wynieść od 50 do nawet 400 złotych.
Zawodne mogą okazać się także cewki zaworów instalacji, których niewłaściwa praca może unieruchomić na dobre nasz samochód. Warto szczególnie zadbać o dobrą kondycję tych elementów, bo naprawa może być bardzo droga. Problematyczne mogą okazać się także przewody elektryczne. Powstające na nich przebicia mogą skutkować, nierówną pracą silnika. Dobrą wiadomością jest to, że ich wymiany można dokonać samodzielnie.
Typowe błędy popełniane przez instalatorów LPG
Częstym źródłem problemów z dodatkową instalacją zasilającą są błędy popełnione przez jej montażystów. Do źle montowanych elementów najczęściej należą zawory, które odbijają zbyt wcześnie oraz pływaki odpowiedzialne za niewłaściwe wskazania poziomu gazu.
W przypadku pierwszej z opisanych usterek, wina leży częściej po stronie wlotu, gdzie podpinany jest pistolet do tankowania. Gniazdo to można wymienić lub spróbować zdemontować i oczyścić. Koszt zakupu i instalacji nowego zaworu wyniesie około 100 złotych. Koszt usunięcia usterki elektrycznej pływaka i jego wymiany może nas wynieść nieco powyżej 50 złotych.
O błędach popełnionych przez instalatora może świadczyć także nieszczelność układu chłodzącego. Jeśli ilość płynu będzie bardzo szybko spadać poniżej minimum to znak, że podczas połączenia instalacji z układem chłodzenia doszło do niezbyt solidnego zespolenia obydwu elementów.
W zależności od tego, gdzie dochodzi do wycieku, koszt naprawy może wynieść od 50 do 500 złotych. Ostatnim poważnym problemem, z którym możemy się spotkać, jest przegrzewanie się silnika spowodowane zapowietrzeniem układu chłodzenia. Tutaj koszty są na szczęście niewielkie, bo mogą wynieść między 50 a 100 złotych.
Najpoważniejsze awarie instalacji LPG
Problemy techniczne opisane do tej pory nie należą do poważnych. Sytuacja staje się groźniejsza wtedy, gdy dochodzi do wypalenia zaworów. Ich szybsze zużycie spowodowane jest niewłaściwą mieszanką gazu i powietrza. Powstałe w silniku uszkodzenia wymagają kosztownej naprawy, która może wynieść nawet 1200 złotych. Z podobnym wydatkiem trzeba liczyć się w przypadku uszkodzenia układu dolotowego.
Jak można się przekonać, w instalacji gazowej znajduje się wiele elementów, które w toku eksploatacji mogą w którymś momencie zawieść. Odwiedźmy autoryzowany serwis za każdym razem, gdy podczas jazdy na gazie zauważymy nierówną pracę silnika. Pracujący tam fachowcy z pewnością znajdą rozwiązanie dla naszego zmartwienia.