Średnia klasa opon samochodowych ma wiele do zaoferowania. Przykładem może być model Ventus Prime 3 K125 od firmy Hankook. Producent zapewnia, że ogumienie to może z powodzeniem konkurować z wersjami segmentu premium. Czy tak jest naprawdę? Przekonajmy się!
Budowa opony Ventus Prime 3 K125 – gwarancja przyczepności
Hankook postawił na pionierskie rozwiązania w kwestii budowy swoich opon. Model Ventus Prime 3 K125 otrzymał zamknięte rowki poprzeczne po swojej zewnętrznej stronie. W zależności od miejsca na bieżniku te są zmiennej głębokości, co ma zwiększyć sztywność konstrukcji opony. Cztery szerokie rowki równoległe to z kolei gwarancja przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywniejsze odprowadzanie wody. Producent postanowił także zoptymalizować profil i poszerzyć tak zwany Groove Chamfer, co pozwoliło zwiększyć powierzchnię styku z podłożem.
Co ciekawe, zastosowano w niej także zamknięte żebro zewnętrzne, co zwiększyło stabilność strony zewnętrznej opony i przełożyło się na pewniejsze pokonywanie zakrętów. Jednak to wciąż nie koniec, bo żebrowy typ bieżnika, gdzie przez cztery główne rowki biegną niezwykle zaprojektowane wycięcia, przyczynia się do zmniejszenia oporów toczenia.
Warto także podkreślić, że marka Hankook wzięła pod uwagę opinie swoich klientów w kwestii generowanego hałasu podczas jazdy. Poczyniono szereg zmian, które sprawiły, że model jest cichszy od swojego poprzednika.
Jak zniwelowano generowany hałas w modelu Ventus Prime od Hankook? Co z ich wytrzymałością?
Hankook Ventus Prime 3 K125 ma zamknięte żebra zewnętrzne, których kształt doprowadzono do takiego stanu, że zmniejszono poziom generacji hałasu o kilka decybeli. Wszystko to doprowadziło bowiem do optymalnych krawędzi styku opony z nawierzchnią. Na wytrzymałość z kolei miała wpływ użyta mieszanka. Chcemy się jednak najpierw zatrzymać przy VAI, czyli wizualnym systemie wskaźników zbieżności kół.
To dwie niewielkie kropki na zewnętrznej stronie opony. Jedna jest większa, druga mniejsza, zawsze jednak obydwie odpowiadają tym na kolejnym modelu. Jak ocenić, czy zbieżność jest w porządku? Zwrócić uwagę na głębokość poszczególnych wskaźników. Jeśli są nieregularne, należy udać się do specjalisty, aby ten skorygował ustawienie geometrii kół.
Mieszanka gumowa – klucz do stworzenia niezawodnej opony
Przejdźmy do mieszanki gumowej. To ona w dużej mierze wpływa na przyczepność opony oraz jej wytrzymałość. Producent zastosował w modelu Ventus Prime 3 K125 polimery funkcyjne o wysokiej wadze cząsteczkowej, w skład mieszanki wchodzą także wypełniacze.
Jak się okazuje, to sposób zmieszania składników doprowadził do uzyskania ogumienia optymalnie sprawdzające się na drodze nawet po kilku sezonach. Trakcję zwiększono przy użyciu krzemionki, podkład pełny jest bezłączeniowy, co zwiększa trwałość bieżnika.
Opasowania z kolei wykonano ze stali, a wypełniacze stopki z tworzywa sztucznego o wysokiej sztywności. Wszystko to przyczyniło się do powstania modelu Ventus Prime 3 K125, bez dwóch zdań jednego z najciekawszych w swojej klasie cenowej.