W naszym samochodzie znajduje się spora ilość filtrów. Jedna grupa odpowiedzialna jest za kondycję silnika (filtr powietrza, filtr oleju oraz filtr paliwa). Zadaniem niektórych jest dbanie o jakość spalin (filtry cząstek stałych). Jeszcze inne, dla większości kierowców najważniejsze, odpowiadają za klimatyzację (filtry kabinowe). By wiedzieć jak o nie dbać, a tym samym kiedy je wymieniać, warto przyjrzeć się ich właściwościom i funkcjom z bliska.
Każde auto zaopatrzone zostało w grupę podstawowych filtrów: oleju, powietrza oraz paliwa. W kwestii ich wymiany najwięcej powie nam sam producent. W przypadku każdego z nich określił on dokładny termin, zależny od przebytych kilometrów bądź czasu eksploatacji auta. Jeżeli z jakiś powodów dalej nie jesteśmy pewni, kiedy dokonać wymiany, możemy zrobić to raz na rok. Wiosenny przegląd wydaje się w tym przypadku idealny. Ci, którzy używają auta sporadycznie, mogą pokusić się o rzadszą wymianę. Standardowym miernikiem jest tutaj piętnaście tysięcy kilometrów.
Filtr powietrza
Wymiana filtra powietrza to stosunkowo proste zadanie – wystarczy, że wiemy jaki model sprawdzi się w naszym aucie. Bez trudu znajdziemy go pod maską samochodu. Do jego wyjęcia niezbędny będzie śrubokręt – filtr może być zamontowany w specjalnej obudowie. Element ten nie należy do drogich. Przeciętnie ceny oscylują w granicach 50zł. Nie trzeba wspominać, że dużo lepiej jest zakupić sprzęt oryginalny, dedykowany do modelu naszego auta, a nie zamiennik z giełdy.
Jeżeli decydujemy się na wymianę filtru powietrza, warto pomyśleć o wymianie oleju w silniku. Wraz z olejem wymieniamy także jego filtr. Element ten umiejscowiony jest w dolnej części silnika. W tym przypadku potrzebny będzie nam kanał bądź podnośnik. Jak w przypadku filtra powietrznego, filtr oleju jest również tani. Jego cena nie powinna przekraczać 50 złotych. Tutaj również sprawdzi się produkt markowy, rekomendowany przez producenta.
Filtr paliwa
Większość z nas zapomina o filtrze paliwa. Element ten odpowiedzialny jest nie tylko za jakość, ale również czystość cieczy. Pamiętajmy, że nawet niewielkie zabrudzenia mogą doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia systemu wtryskowego. Ten filtr winno wymieniać się po sezonie, czyli jesienią. Zależnie od tego, jaki rodzaj auta mamy, przy wymianie możemy skorzystać z pomocy warsztatu bądź sami spróbować swoich możliwości.
Filtr cząstek stałych
Standardowym wyposażeniem auta z motorem zasilanym ropą jest filtr cząstek stałych. Element ten wprowadzony został do masowego użytku dopiero w 2000 roku, kiedy rozpoczął się prawdziwy ekologiczny “boom”. Filtry DPF bądź FAP umiejscowione są za katalizatorem. Ich zadaniem jest oczyszczanie spalin, wydychanych przez auto do powietrza. Długotrwała eksploatacja wiąże się z jego zapchaniem. Wiele aut posiada specjalną opcję, umożliwiającą wypalenie sadzy ze zbiornika. Nie zawsze jednak mamy taką możliwość. Zapchany, a tym samym uszkodzony filtr należy niezwłocznie wymienić. Proces ten jest żmudny i męczący – wymaga oczywiście pomocy specjalisty. Nowy filtr, w zależności od rocznika auta, będzie kosztował nas od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Wydatek ten jest tak nieopłacalny, że większość kierowców całkowicie usuwa ten element ze swojego auta.
Filtr kabinowy
O jakość powietrza w kabinie dba filtr kabinowy bądź osuszacz. Pierwszy umiejscowiony jest w podszybiu. Element ten możemy wymienić samodzielnie. Jego cena nie wynosi więcej niż 50zł. Tak jak w przypadku poprzednich filtrów, tutaj również zaleca się produkty oryginalne, dedykowane przez producenta. Jeżeli w naszej kabinie, po włączeniu klimatyzacji bądź nawiewu, czujemy lekko zgniły zapach, to znak, że pora zabrać się za wymianę. Podobnie działa osuszacz. Filtr ten znajduje się w układzie klimatyzacji. Ci, którzy są na bakier z mechaniką, powinni przy wymianie skorzystać z pomocy warsztatu. Osuszacz wymienia się raz na trzy lata.
Stan filtrów w aucie trzeba nieustannie monitorować. Ich wymiana uzależniona jest przede wszystkim od stopnia zabrudzenia czy zniszczenia elementu.