Nowoczesne samochody charakteryzują się nie tylko pięknym wyglądem, dobrymi parametrami jazdy i oszczędnością paliwa, lecz przede wszystkim wysokim stopniem bezpieczeństwa. Wiedzieć jednak trzeba, że do jego zachowania trzeba przykładać naprawdę dużą uwagę do stanu układu hamulcowego. Jak serwisować hamulce i które elementy wymieniać?
Podstawowe elementy układu hamulcowego
Wiedzieć trzeba, że bez względu na rocznik lub markę auta jego układ hamulcowy pracuje praktycznie w ten sam sposób i składa się z tych samych elementów. Jest to stosunkowo prosty system, który doskonale sprawdza się nawet w awaryjnych sytuacjach, gdy nagle trzeba wytracić duża prędkość. O ile oczywiście hamulce są w pełni sprawne, lecz o to musi zadbać już sam posiadacz auta.
Jakie są najważniejsze elementy układu hamulcowego? Zaliczają się do niego takie części jak:
- pedał hamulca,
- klocki,
- tarcze,
- pompa hamulcowa,
- przewody hamulcowe.
Układ hamulcowy wykorzystuje do swojego działania prawo Pascala. Mówi ono, że w zamkniętym układzie zmiana ciśnienia płynu przenoszona jest na ścianki zbiornika i wszystkie miejsca w płynie w sposób równomierny. Oznacza to, że możliwe staje się znaczne podniesienie siły nacisku z jednego punktu na drugi.
Jak to przekłada się na działanie układu hamulcowego? Kierowca stosunkowo niewielką siłą oddziałuje na pedał hamulca, który dzięki płynowi hamulcowemu zamkniętemu w szczelnym układzie wywiera znacznie większą siłę na szczęki, w których obecne są klocki hamulcowe. W efekcie tego przyciska je do tarcz hamulcowych, co pozwala wytracić energię i spowolnić pojazd.
Odpowiedni styl jazdy
W jaki sposób powinno się dbać o obecny w samochodzie układ hamulcowy? Podstawą jest zachowanie właściwego, oszczędnego dla hamulców stylu jazdy. Wiedzieć bowiem trzeba, że im agresywniej będzie się jeździło samochodem, tym szybciej zużywane będą hamulce.
O czym należy pamiętać? Polecane jest przede wszystkim stonowane i płynne prowadzenie auta. Częste przyspieszanie i nagłe hamowania z całą pewnością nie służy hamulcom.
Co więcej, zaleca się, aby w miarę możliwości hamować silnikiem. Jeśli przed nami zaświeci się na sygnalizacji czerwone światło, zamiast podjeżdżać z dużą prędkością do świateł i nagle hamować, lepiej odpuścić nieco wcześniej pedał gazu i pozwolić autu samoistnie wytracić prędkość. Takie oszczędzanie układu hamulcowego przyczynia się do znacznego wydłużenia żywotności klocków oraz tarcz.
Przegląd i wymiana klocków
Najważniejsze podczas odpowiedniego dbania o układ hamulcowy jest regularne kontrolowanie stanu klocków. Jest to element ścierny, który dociskany jest z ogromną siłą do tarcz. Stosunkowo szybko dochodzi do zużycia się klocków, co oczywiście oznacza konieczność ich wymiany. Jak często należy wymieniać klocki? Wiele tu zależy do stylu jazdy danego kierowcy, lecz przyjmuje się, że najlepiej robić to po około 20 tysiącach przejechanych kilometrów.
Czy można samodzielnie określić moment, gdy klocki podlegają wymianie? Specjaliści zalecają, aby wymieniać je w chwili, gdy ich okładziny są cieńsze niż 3 mm. Jeśli mamy wątpliwości, najlepiej udać się do mechanika, który będzie w stanie określić stopień ich zużycia. Często producenci klocków wyposażają je w specjalne znaczniki, które informują kierowcę o konieczności wymiany — klocki przy hamowaniu zaczynają piszczeć.
Co warto wiedzieć o wymianie tarcz hamulcowych?
Kluczowym elementem każdego układu hamulcowego są tarcze. To właśnie one połączone są z piastami i w głównej mierze przyczyniają się do zmniejszenia prędkości pojazdu. Podczas hamowania narażone są na ogromne temperatury, które w skrajnych sytuacjach mogą je rozgrzewać nawet do czerwoności.
Pomimo tego że tarcze hamulcowe są znacznie trwalsze niż klocki i mogą pracować nawet przez 60-70 tysięcy kilometrów, to prędzej czy później będą wymagały wymiany na nowe.
Na które elementy układu hamulcowego trzeba jeszcze zwracać uwagę?
Oczywiście klocki i tarcze hamulcowe to nie jedyne elementy, które podlegają regularnej wymianie. Oprócz nich uważnie trzeba się także przyglądać płynowi hamulcowemu oraz przewodom hamulcowym.
Płyn hamulcowy przenosi energię z pedału hamulca na zaciski, w których umieszczone są klocki. Wiedzieć trzeba, że efektywność przekazywania tej energii zależna jest od jakości samego płynu, który niestety z biegiem czasu traci swoje właściwości. Płyn staje się wtedy bardzo wrażliwy na wysokie temperatury i w efekcie tego znacznie spada jego efektywność pracy. Specjaliści polecają jego wymianę minimum raz na 3 lata.
Na koniec wspomnieć trzeba także o przewodach hamulcowych, które cały czas narażone są na szkodliwe czynniki przyspieszające ich zużycie. Jeśli nie będzie się kontrolowało ich stanu i w razie potrzeby wymieniało na nowe, może dojść do powstania nieszczelności, co rzecz jasna poważnie wpłynie na skuteczność pracy układu hamulcowego. Dlatego też bez względu na to, czy w aucie ma się gumowe, czy metalowe przewody, przynajmniej raz do roku powinno się poddać je kontroli i sprawdzić ich stan.