Fani motoryzacji chcą, by ich pojazdy wyglądały jak najbardziej oryginalnie. Dotyczy to nie tylko posiadaczy samochodów. W ślad za nimi idą także ci wszyscy, którzy na co dzień używają jednośladów. Jak modyfikują wygląd, osiągi i funkcjonalność swoich maszyn? Przyjrzymy się temu zagadnieniu nieco bliżej.
Tuning mechaniczny
Tego typu zmiany w motorach obejmują najczęściej wymianę układu wydechowego. Mają one za zadanie nadać maszynie typowego dla chopperów basowego tonu. Dzięki temu motor nie tylko majestatycznie wygląda, ale także tak samo brzmi. Na takie zabiegi decydują się przede wszystkim właściciele pojazdów o mniejszej pojemności silnika.
One wprawdzie wyglądają tak, jak przystało na dorodne krążowniki szos, ale brzmią nieco gorzej. Wtedy właśnie zleca się wykonanie modyfikacji brzmienia tłumika. W ten sposób niepozorny motocykl o mniejszej pojemności silnika zaczyna brzmieć jak litrowy Harley-Davidson.
W przypadku pojazdów z zacięciem sportowym często montuje się z kolei amortyzator skrętu. Pozwala on na tłumienie niekontrolowanych drgań (efekt „shimmy”) powstających w przednim zawieszeniu. Pozbywając się ich, zyskujemy pewność, że nasza podróż będzie bezpieczna. Nie będziemy musieli obawiać się już o niespodziewane zachowania maszyny w trakcie jazdy.
Zwiększenie osiągów
Modyfikacje w zakresie mechaniki motoru obejmują wymianę gaźnika, dodanie dodatkowych wlotów w filtrze powietrza i wymianę tarcz sprzęgła. Wiadomo jednak, że propozycji jest o wiele więcej. Wszystkie mają jedno, najważniejsze zadanie. Jest nim zwiększenie prędkości, przyspieszenia i komfortu jazdy.
Zanim jednak przystąpi się do prac, należy dokonać gruntownego przeglądu technicznego motocykla. Kontroli powinien być poddany przede wszystkim silnik. Musi być w pełni sprawny, żeby mieć pewność, że wprowadzanie zmian będzie zasadne. Nikt nie będzie wdrażał ich w życie wtedy, gdy motor nie działa właściwie, nawet z seryjnym silnikiem i oprzyrządowaniem.
Tuning wizualny
Wiadomo, że oprócz mechaniki najczęściej ingeruje się w zewnętrzny wygląd motocykla. Robią to z reguły ci pasjonaci, którzy często jeżdżą na zloty i chcą pochwalić się nim przed kolegami z kraju i świata. Do tego celu używają przede wszystkim folii stickerbomb o różnych wzorach i kolorach. Nie uszkadza ona lakieru i pozwala w prosty sposób zmienić jego wygląd.
W celu ozdobienia karoserii można użyć także aerografu. Ta forma wprowadzania zmian wymaga jednak wprawy i jeśli chcemy osiągnąć oszałamiający efekt, warto zlecić to zadanie profesjonaliście. On, zgodnie z naszym życzeniem, naniesie takie kolory i wzory, których na pewno nie będziemy się wstydzić.
Warto rozważyć także, w zależności od rodzaju motoru, montaż crash-padów lub gmoli. Będą nie tylko dobrze wyglądać, ale także ochronią newralgiczne części motoru przed uszkodzeniami mechanicznymi. Decydując się na ich montaż, zabezpieczymy nie tylko silnik, ale także owiewki. Wiadomo, że niektórzy posuwają się w modyfikacjach dużo dalej.
Nadają motorom najwymyślniejsze kształty inspirowane filmami science-fiction czy też budują maszynę na bazie takiej ramy, która podatna jest na daleko idące modyfikacje. Trzeba zdać sobie bowiem sprawę z tego, iż każda nadaje się do tego typu zabiegów. W niektórych przypadkach wystarczy jednak niewielka zmiana, aby odświeżyć wygląd pojazdu. Może to być wymiana świateł, lusterek lub ramki wokół tablicy rejestracyjnej.
Tuning funkcjonalny
Oprócz wyglądu zewnętrznego i osiągów silnika dzięki modyfikacjom można zmienić także funkcjonalność motoru. By dodać mu kilka istotnych, pomocnych funkcji można zamontować dodatkowe akcesoria. Pierwszym z nich jest gniazdko zapalniczki.
Pozwoli ono na podłączenie tych urządzeń, które wymagają prądu elektrycznego, a będą przydatne w trakcie podróży. Należą do nich przede wszystkim nawigacja GPS i telefon komórkowy. By korzystało się z nich wygodnie, przyda się także dopasowany do nich uchwyt. Warte rozważenia są również podgrzewane manetki. Sprawią, że podróż będzie znacznie przyjemniejsza w chłodne, jesienne wieczory.
Wiadomo, że w przypadku każdej formy tuningu warto zlecić jego wykonanie profesjonalistom. Oni najlepiej wprowadzą w maszynie wszystkie zmiany, na których nam zależy. Na szczęście niektóre z nich możemy przeprowadzić także sami. Tylko od nas zależy, jak skomplikowane mają być modyfikacje wprowadzane w jednośladzie.