Sezon motocyklowy został rozpoczęty. Można zatem cieszyć się swobodą, którą daje podróżowanie na dwóch kołach. Zanim jednak wyjedziemy na ulicę, trzeba odpowiednio przygotować motocykl do jazdy. W jaki sposób należy o to zadbać i co sprawdzić w trakcie tych prac? Podpowiadamy, o czym na pewno nie można zapomnieć.
Czyszczenie motocykla
Dokładne oczyszczenie całej maszyny daje nam pewność, że dostrzeżemy wszystkie niebezpieczne uszkodzenia i wycieki. Do pielęgnacji różnych części motoru służą całe gamy specjalistycznych kosmetyków. Niektóre z nich znakomicie radzą sobie z zastygłym brudem, śladami oleju i smarów. Inne z kolei pielęgnują, zabezpieczają i nabłyszczają plastikowe części. Jeszcze innych należy użyć, by zatroszczyć się o te wykonane z chromowanego metalu.
Podejmując wszelkie działania pielęgnacyjne, warto pamiętać o tym, by nie używać myjki wysokociśnieniowej. Może ona wypłukać smar z łożysk lub łańcucha, a to z kolei doprowadzi do poważnych uszkodzeń wspomnianych części. W trakcie osuszania wszystkich elementów mamy też okazję sprawdzenia, czy wszystkie przewody elektryczne są w odpowiednio dobrej kondycji.
Ciśnienie powietrza w oponach
Ogumienie jest tym elementem, na który trzeba zwrócić szczególną uwagę. To one bowiem jako jedyne mają bezpośredni kontakt z szosą. Dobrze jest przekonać się, czy powierzchnia bieżnika nie jest nadmiernie wyeksploatowana. Wówczas możemy podjąć ewentualną decyzję o zakupie nowych opon.
Najważniejsze jest jednak to, aby były one odpowiednio wypełnione powietrzem. Zbyt miękkie mogą sprowadzić na nas ogromne niebezpieczeństwo w podróży. Istnieje nawet ryzyko, że „guma” zsunie się z felgi. Dlatego użycie garażowego kompresora lub wizyta na stacji benzynowej są niezbędne.
Zakup lub doładowanie akumulatora
To jedna z najważniejszych czynności, które należy wykonać bezpośrednio po zimie, gdy akumulator spoczywał poza motocyklem. Warto też sprawdzić poziom elektrolitu i uzupełnić jego ewentualne niedobory. Koniecznie musimy też skontrolować napięcie, które powinno wynosić ponad 12,5 wolta. Alarmującym stanem jest z kolei ten, gdy spadnie ono poniżej 8 V.
Wówczas mamy niemal pewność, że płyty baterii uległy zasiarczeniu i nadaje się ona do utylizacji. Z tej trudnej sytuacji pozwolą nam wyjść zaawansowane modele ładowarek elektronicznych, które mają niejednokrotnie funkcję odsiarczania akumulatora. Może to pomóc rozwiązać problem, choć nie jest to reguła.
Pielęgnacja układu smarowania
Zaopatrując się w odpowiednie oleje i smary, warto pamiętać o tym, że nie sprawdzą się te przeznaczone do samochodów. Zdarza się, że mogą one niekorzystnie wpłynąć na trwałość sprzęgła i powodować jego poślizg. Dobrze jest zaufać sprawdzonym, specjalistycznym preparatom. Mają one wypróbowaną formułę i zapewniają odpowiednią pracę ruchomych części motoru przez cały czas jego użytkowania.
Przy okazji dobrze jest skontrolować stan płynu chłodniczego, który powinien być wymieniany co 2 lata. Można też rozważyć zakup tego, który odznacza się podwyższoną pojemnością cieplną. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się w trakcie codziennej eksploatacji naszego środka lokomocji.
Wymiana filtrów i świec
Szczególnie warty naszej uwagi jest filtr powietrza. Papierowy wkład znajdujący się w jego wnętrzu trzeba wymienić na początku każdego nowego sezonu. Filtr gąbkowy można z kolei wyczyścić i odpowiednio naoliwić. Służą do tego odpowiednie, proste w użytkowaniu preparaty firmy Castrol. Gdyby okazało się, że niemal gotowy do jazdy pojazd nadal nie działa, należy sprawdzić stan świec zapłonowych. Niejednokrotnie wraz z nowym sezonem warto wymienić je na nowe.
Układ hamulcowy
Ten element budowy motocykla musi działać bez zarzutu, gdyż bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo. By mieć pewność, że jest sprawny, musimy upewnić się, w jakim stanie jest krążący w nim płyn hamulcowy. W sytuacji, w której konieczne stało się wymienienie określonych części, takich jak klocki czy tarcze hamulcowe – zlećmy to zadanie wyspecjalizowanemu mechanikowi. On na pewno zadba o to, by usługa została przeprowadzona profesjonalnie. My zyskamy z kolei pewność, że możemy beztrosko jechać przed siebie.
Zadbawszy o wszystkie czynności kontrolne, które opisaliśmy, zyskamy gwarancję, że jednoślad jest gotowy do drogi. Warto jednak oddać go do odpowiedniego przeglądu. Wtedy profesjonalista potwierdzi, że wszystko jest w pełni sprawne. My z kolei będziemy mogli cieszyć się z rozpoczętego właśnie sezonu.