Na przestrzeni lat wiele mówiło się o tym, ile polskich projektów motoryzacyjnych zostało skradzionych. Narzekało się również na to, że gdyby do tego nie doszło, cieszylibyśmy się ogromną liczbą zaprojektowanych w Polsce samochodów. Nie wszystko jednak stracone. Jak się bowiem okazuje, polski przemysł motoryzacyjny ma się bardzo dobrze. Jak rozrasta się ten drugi pod względem wielkości sektor polskiej gospodarki?
Produkcja zagranicznych aut rozwija się prężnie
Największą w Polsce firmą zajmującą się montażem samochodów jest FCA (Fiat-Chrysler Automobiles) znajdująca się w Tychach. Osoby tam pracujące zajmują się na co dzień konstruowaniem Fiata 500, Lancii Ypsilon, Forda Ka i Abartha 500.
Innym miastem, w którym montuje się znane na całym świecie modele aut, są Gliwice. Działa tam przedsiębiorstwo General Motors Manufacturing Poland. Zajmuje się ono budową takich pojazdów jak Opel Astra i Opel Cascada.
Na uwagę zasługuje też poznańska fabryka koncernu Volkswagen. Jej specjaliści odpowiadają za budowę Volkswagenów Caddy, Caddy Maxi i Transporter. W niedalekiej przyszłości w województwie wielkopolskim powstanie jeszcze jeden duży zakład pracujący na zlecenie niemieckiego koncernu. Będzie funkcjonował na terenie gminy Września. W wybudowanych tam halach powstawać będzie dostawczy Volkswagen Crafter. Rocznie, wedle założeń, z linii montażowych zjeżdżać będzie aż 100 tysięcy egzemplarzy tego modelu.
Polacy montują niemieckie autobusy i ciężarówki
Na terenie naszego kraju znajdują się zakłady należące do koncernu MAN Truck & Bus AG. Pracujący tam ludzie zajmują się kompletowaniem i wyrobem części do autobusów miejskich i turystycznych autokarów Neoplan. W Starachowicach produkowane są podwozia i szkielety, które w drugim etapie prac pokrywane są farbą antykorozyjną. Tak zabezpieczone, kompletne konstrukcje trafiają w dalszej kolejności do miejscowości Plauen w Niemczech.
Samochody ciężarowe niemieckiego producenta budowane są z kolei w Niepołomicach w Małopolsce. W miejscowości tej powstają pojazdy MAN z serii TGS i TGX dostępne w kilku różnych konfiguracjach.
Polskie marki też mają się dobrze
Nieprawdą jest, że polska myśl motoryzacyjna umarła bezpowrotnie w PRL-u. Potwierdzeniem tej tezy jest firma Solaris Bus & Coach S.A. produkująca autobusy miejskie. To bardzo nowoczesne i ekologiczne pojazdy wykorzystywane przez przedsiębiorstwa świadczące usługi komunikacji miejskiej i innych przewoźników. Nad ich konstruowaniem czuwają pracownicy zakładów znajdujących się w podpoznańskim Bolechowie.
Warto jednak wspomnieć też o tych zakładach, które nie odpowiadają już za powstawanie samych pojazdów, lecz tworzą ich osprzęt dodatkowy. Tak dzieje się w firmie KH-Kipper odpowiedzialnej za produkcję wywrotek. Zabudowy samochodów ciężarowych tej marki znane są niemal na całym świecie. Dostarczane są do odbiorców od prawie 20 lat.
Ponad dwa razy dłużej działa na rynku firma Melex z Mielca. Dostarcza odbiorcom pojazdy elektryczne przydatne w wielu różnych branżach. Spotykane są one zarówno na polach golfowych, jak i deptakach najbardziej znanych polskich miast. Służą wówczas do oprowadzania turystów, którzy mogą w ten sposób o wiele wygodniej zwiedzać najciekawsze miejsca w naszym kraju.
Przemysł motoryzacyjny to nie tylko kompletne pojazdy
Pisząc na temat przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, nie można zapomnieć o przedsiębiorstwach tworzących części samochodowe. Takich jest na mapie Polski wiele. W Wałbrzychu swoją siedzibę ma Toyota Motor Factoring, gdzie produkowane są jednostki napędowe i skrzynie biegów, które trafiają nie tylko do samochodów japońskiego producenta.
Można je znaleźć także w autach marek Citroen i Peugeot. W Bielsku-Białej na liniach montażowych powstają z kolei jednostki napędowe Turbo Diesel 1.3 Small Diesel Engine. Na terenie RP odlewane są także bloki silnikowe oraz elementy karoserii samochodowej. Mamy też udział w wytwarzaniu siedzeń samochodowych, reflektorów i zderzaków.
Polski przemysł motoryzacyjny nieustannie rośnie w siłę. Cały czas powstają nowe inwestycje, które umacniają pozycję polskiej branży automotive. Dzięki temu możemy czuć się dumni, że nasz kraj odgrywa tak ważną rolę w tym wielkim przemyśle.