Miłośnicy jazdy rowerowej wykorzystują każdą okazję, aby oddawać się swojej pasji. Nie muszą rezygnować z tej przyjemności nawet wyjeżdżając samochodem na urlop. Aby korzystać ze swojego sprzętu potrzebują jednak bagażnik do transportu rowerów. Podpowiadamy, jakie uchwyty najlepiej wybrać.
Rodzaje mocowań bagażników do transportu rowerów
Na rynku dostępne są zasadniczo trzy rodzaje mocowań bagażników służących do przewozu rowerów. W jednym przypadku montowany jest on na dachu samochodu, w drugim posłuży nam do tego hak holowniczy, z kolei trzeci pozwala na montaż na klapie bagażnika.
Pierwsze rozwiązanie wymaga od nas jednak tego, aby samochód wyposażony był w relingi dachowe. Tego typu uchwyty najłatwiej zatem zamontować na samochodach typu kombi, które posiadają fabryczne relingi. Na dachu możemy przewieść do sześciu rowerów, w zależności od wielkości i nośności dachu. Jest to rozwiązanie, które posiada wiele zalet.
Jeśli rozważamy zakup drugiego, niezbędny jest zamontowany wspomniany zaczep. Jeżeli nasze auto nie jest wyposażone w hak holowniczy, będziemy zmuszeni go zakupić. Musimy się jednak wtedy liczyć z dodatkowym kosztem profesjonalnego montażu haka. Na takich bagażnikach można przewieźć do czterech rowerów. Pamiętajmy jednak zwłaszcza podczas parkowania, że to rozwiązanie wydłuża nam tył auta.
Bagażniki na klapę nie nadają się do samochodów typu sedan. Montaż zarówno uchwytów jak i rowerów na takich uchwytach jest łatwiejszy i szybszy niż w przypadku rozwiązań dachowych. Korzystając z tego typu bagażników, aby nie uszkodzić klapy, będziemy w stanie przewieźć maksymalnie do trzech rowerów o łącznej masie do 45 kg. Dokonując wyboru, należy zwrócić jednak uwagę na to, czy po założeniu rowerów na bagażnik nie zasłonimy świateł oraz tablic rejestracyjnych pojazdu.
Bagażnik wymagający używania narzędzi
Uchwyt montowany na dach to metoda przewozu roweru najpowszechniej i najczęściej wybierana przez kierowców. Aby dobrze wybrać model, który będzie nam służył tak, jakbyśmy się tego spodziewali, powinien spełniać kilka podstawowych wymagań.
Zwróćmy uwagę na to, czy do stabilnego zaczepu rowerów w opisywanym bagażniku konieczne jest używanie motylków lub narzędzi – jeśli tak – nie kupujmy go. Dobrze wybrany bagażnik powinien bowiem sam w sobie stanowić konstrukcje zapewniającą stabilny transport jednośladów.
Dobór materiału, z którego wykonany jest uchwyt
W przypadku bagażników montowanych na dachu mamy do wyboru te, które wykonane zostały z aluminium lub stali. Wiadomo, że te pierwsze będą nieco droższe. Należy jednak pamiętać o prostej zasadzie: jakość i wytrzymałość wzrasta razem z ceną.. Dokonując trafnego wyboru, zapewnimy przewożonym rowerom lepsze zabezpieczenie i większą stabilność.
Wygoda użytkowania
Przy wszystkich zaletach bagażnika dachowego ma on jedną podstawową wadę – jest niewygodny w użyciu. W przypadku bardzo wysokich, terenowych aut, umieszczenie rowerów tak wysoko może być dość karkołomne. Problematyczne będzie także ich postawienie z powrotem na ziemi.
Mając to na uwadze, warto rozważyć bagażniki montowane za pomocą haka holowniczego. Rozwiązanie to jest o tyle wygodne, że nada się do większości aut wyposażonych w osprzęt do ciągnięcia przyczep.
Bardzo komfortowym dla użytkownika i najlepszym w tej chwili na rynku rozwiązaniem są platformy zakładane na hak. Producenci wyposażyli je w specjalne rynienki, w których umieszcza się koła rowerów i zapina w taki sposób, aby zapewniały pełną stabilność podczas transportu.
Cała konstrukcja odznacza się tym, że jest łatwa w montażu i sprawia, że samochód nie traci na aerodynamiczności jak w przypadku rowerów przewożonych na dachu. Mniejsze niż w przypadku bagażników montowanych na klapie jest też ryzyko zarysowania lakieru.
Mamy nadzieję, że udzielone przez nas wskazówki sprawią, że wybór osprzętu do przewozu rowerów stanie się teraz łatwiejszy. Będąc miłośnikiem jazdy rowerowej nie warto bowiem rezygnować ze swej pasji wyjeżdżając w podróż. Wystarczy się do niej tylko dobrze przygotować, kupując odpowiedni bagażnik.