Obowiązkiem każdego kierowcy jest wyposażenie samochodu w lewarek. W przypadku uszkodzonej opony jest on niezbędny, aby kontynuować podróż. Przydaje się także w przydomowym garażu, żeby podczas drobnych napraw móc podnieść pojazd. Do różnych zadań właściwy będzie inny rodzaj sprzętu. Podpowiadamy zatem, jaki model wybrać.
Zasada działania podnośników samochodowych
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że profesjonalne lewarki dzielimy na podnośniki hydrauliczne i pneumatyczne. Pierwszy z nich zawdzięcza swoje możliwości olejowi znajdującemu się wewnątrz mechanizmu. W wyniku pompowania, ciecz przekazuje energię w miejsce, które wymaga napędzenia, aby wykonać pracę i podnieść elementy lewarka do góry.
Drugi rodzaj również opiera się na przenoszeniu energii w wyższe partie lewarka, aby podnieść pojazd, jednak nośnikiem energii jest tu sprężone powietrze. Są to w większości podnośniki sterowane mechanicznie. Całą pracę wykonuje za nas kompresor wbudowany w podnośnik. Najczęściej tego typu sprzęt spotykamy w dużych warsztatach. My skupimy się jednak na prostszych modelach.
Rodzaje lewarków
Lewarek trapezowy
Ten najmniejszy z dostępnych lewarków ma niewielki udźwig i stosowany jest wyłącznie do samochodów osobowych. Posługiwanie się nim bywa uciążliwe i męczące, gdyż w jego działaniu nie bierze udziału ani olej ani sprężone powietrze. Prędkość jego udźwigu zależy tylko od siły naszych mięśni. Zasada działania oparta jest na śrubie z gwintem drobnozwojowym. Do podniesienia pojazdu służy nam składana rączka, którą kręcimy w prawo, aby podnieść pojazd i w przeciwnym kierunku, aby pojazd opuścić. Lewarki te są dość niestabilne z uwagi na niewielkie rozmiary podstawy i mogą sprawiać problemy z podniesieniem samochodu z wysokim zawieszeniem. Niewątpliwymi ich atutami są jednak kompaktowość i bardzo prosta budowa. Najtańsze lewarki trapezowe są dostępne w cenach od 28 złotych.
Punktowy lewarek hydrauliczny
Ten typ podnośnika nazywany jest potocznie „żabą”. Dzięki swojej prostocie jest bardzo popularny. Wyposażony w cztery kółka, w tym dwa skrętne, pozwala na to, aby wygodnie przemieszczać go z miejsca na miejsce. Dzięki temu, ustawienie go we właściwej pozycji jest niespotykanie proste. Niestety gabaryty tego cieszącego się dużym powodzeniem urządzenia, wykluczają możliwość przewożenia go w samochodzie. Świetnie nadaje się jednak jako element wyposażenia garażu, który ułatwi na przykład sezonową wymianę opon. Jego udźwig wynosi od 1,5 do 3 ton, a ceny zaczynają się od 58 złotych.
Lewarek słupkowy
To urządzenie dość masywne i solidne, a do tego pozbawione kółek. Pozwala na podnoszenie ciężaru nawet 20 ton. Dzięki siłownikowi hydraulicznemu, problemem nie jest nawet praca przy samochodach terenowych i dostawczych. Dzięki temu, że wiele modeli ma niewielkie rozmiary z łatwością mogą być przewożone w bagażniku auta. Ceny również nie są wygórowane. Już za 100 złotych możemy kupić model o dużym udźwigu, który bez problemu posłuży nam przez długie lata.
Który model lewarka będzie dla nas odpowiedni?
Wybór lewarka zależy przede wszystkim od okoliczności, w jakich ma być używany. Jeśli będzie nam potrzebny tylko w sytuacjach awaryjnych, najlepszym wyborem będzie lewarek trapezowy. Jego niewielkie gabaryty najlepiej sprawdzą się w podróży, jednak trzeba pamiętać o jego ograniczeniach. Dla użytku stacjonarnego, w przydomowym garażu, właściwe będą modele słupkowe i tak zwane „żaby”. Dzięki dużemu udźwigowi i prostej obsłudze będą nam pomocne w szybkim i sprawnym przeprowadzaniu rutynowych prac, między innymi podczas sezonowej zmiany kół czy wymiany elementów zawieszenia lub układu hamulcowego.
Tylko od naszych potrzeb zależy to, który lewarek będzie dla nas najlepszy. Wiedząc o tym, jakie są zalety i wady poszczególnych modeli, na pewno dobierzemy taki, który najlepiej spełni nasze oczekiwania. Wybór producentów jest ogromny, więc każdy z pewnością znajdzie na rynku coś dla siebie.