Każdy, kto posiada prawo jazdy kategorii A, prędzej czy później staje przed dylematem jaki motocykl wybrać. Nie jest to łatwa decyzja. Na rynku jest przecież bardzo duży wybór, zarówno jeśli chodzi o typ maszyny, jak i pojemność silnika. Ten artykuł ma za zadanie rozwiać niektóre wątpliwości, jakie pojawiają się przed ostatecznym podjęciem decyzji.
Klasy motocykli
Na rynku oferuje się maszyny należące zasadniczo do kilku klas. To choppery, cruisery, motory typu cross, enduro, funduro, supermoto, supersport, street, touring, adventure, neoclassic. Maszyny należące do każdej z nich mają dedykowanego odbiorcę. Warto posegregować je wedle tego zasadniczego kryterium.
Dla dobrze sytuowanych biznesmenów
Chopper, jak mówią miłośnicy tych maszyn to coś więcej niż motor. To synonim przygody, rodem z amerykańskich bezdroży. Znakiem rozpoznawczymi tej klasy jest wydłużony przedni widelec, wygodne siodło i charakterystyczny, basowy bulgoczący gang dwóch cylindrów o dużej pojemności, ustawionych w kształcie litery V. Wzorem dla tych maszyn jest Harley Davidson.
Grono fanów mają również unikatowe maszyny, budowane w prywatnych warsztatach na zamówienie klienta, czyli customy (cruisery). To jednak propozycja dla tych, którzy są już weteranami jazdy na motorze, a teraz szukają takiego, który pomoże wyróżnić ich z tłumu.
Kolejną propozycją dla lubiących klasykę są motory typu Neoclassic, które posiadają wszystko, co powinien posiadać motocykl. To klasyczne maszyny rodem z lat 60, adresowane do miłośników stylu retro, którzy cenią piękny i ponadczasowy design.
Ostatnią propozycją dla dobrze sytuowanych zwolenników dwóch kółek są motocykle typu Touring. Są stworzone do pokonywania długich tras i podróżowania po autostradach. Maszyna z fabrycznie montowanymi, pojemnymi kuframi i wielkim silnikiem doskonale nada się dla doświadczonego motocyklisty. Wyposażona jest w to, czego nie posiadają inne, opisane do tej pory – nawigację satelitarną, zestaw stereo z interkomem, podgrzewane fotele, nawiew, tempomat, a nawet bieg wsteczny. Zarówno w przypadku chopperów, jak i touringów trzeba liczyć się z dużymi wydatkami zarówno zakupu jak i naprawy.
Dla początkujących motocyklistów
Motory enduro to jednoślady do jazdy w terenie, bez zbędnego balastu w postaci nadmiaru plastiku czy chromu. Brak im często także prędkościomierza i tego wszystkiego, co może się złamać i stłuc w przypadku wywrotki. Mają prostą budowę i ogromny apetyt na paliwo. Jeżeli zdecydujemy się na jazdę po polskich drogach, może ona okazać się terenową przygodą z uwagi na stan naszych szos. Niezbędna wtedy będzie wersja z kierunkowskazami i prędkościomierzem. To jeden z lepszych wyborów dla początkującego motocyklisty.
Dla amatorów dwóch kółek polecany jest również szereg motorów z klasy Street. To sprzęty o różnej stylistyce, pojemności i mocy (nieprzekraczającej często 100 KM), stworzone po to, aby wygodnie poruszać się w miejskim gąszczu pomiędzy samochodami. Wskazane są dla osób uczących się techniki jazdy, gdyż łatwo wybaczają popełniane błędy i nie są zbyt paliwożerne.
Warto rozważyć również Enduro. To typ, któremu początek blisko 20 lat temu dała Yamaha. Powstały wtedy TDM stanowił połączenie motocykla turystycznego, sportowego i enduro. Model bardzo szybko zdobył wielu zwolenników, a za Yamahą poszły inne koncerny. Tak powstały jednoślady, które nie boją się drobnych nierówności terenu i niezbyt głębokich strumyków. Ich moc sprawia, że maszyna jest zrywna i świetnie nadaje się do jazdy po mieście. To idealne rozwiązanie dla osób myślących pragmatycznie i nieszukających ekstremalnych prędkości, zatem może się okazać doskonałe dla początkującego kierowcy.
Dla rozsądnych fanów szybkiej jazdy
Supermoto to próba dostosowania motocykla enduro do równych, asfaltowych dróg. Szerokie, sportowe opony, wzmocnione hamulce i twarde, drogowe zawieszenie to główne atuty tej klasy motocykli. Agresywny design, niska waga, duża moc jednocylindrowego silnika o średniej pojemności, sprawiają, że motocykl wydaje się być idealnie stworzony do zabawy w mieście i na podmiejskich krętych drogach. Motocykle tej klasy bardzo szybko zjednały sobie rzesze fanów na całym świecie. Dzisiaj odbywają się regularne wyścigi motorowe w tej klasie. Pojemność silnika waha się od 450 ccm do nawet 1000 ccm. Maszyny polecane są raczej doświadczonym, lubiącym adrenalinę kierowcom.
Jeszcze szybsze są motory z klasy Supersport. To te, których właścicieli nazywa się obraźliwie dawcami organów. Maszyny rozpędzają się do setki w 3 sekundy, a prędkość maksymalna, którą osiągają, to nawet 300 kilometrów na godzinę. Motory klasy Supersport przeznaczone są dla bardzo doświadczonych kierowców, którzy doskonale wiedzą, jak rozsądnie używać potężnej mocy kryjącej się w tej plastikowej, agresywnie wyglądającej maszynie.
Jak widać z powyższego opisu, wybór motoru głównie uzależniony jest od doświadczenia motocyklisty ale także stanu jego portfela. Niezależnie jednak od tych czynników eksperci przypominają, że na zakup motoru warto decydować się zimą. Wtedy ceny są niższe i łatwiej wynegocjować korzystne ceny.