Wielu właścicieli jednośladów zapewne wraz z momentem nabycia motocykla, zastanawia się nad tym, jakie akcesoria motocyklowe warto do niego kupić. Niewątpliwie istnieje wiele produktów, które przydadzą się nam zarówno w sytuacji podróży, zabezpieczenia pojazdu, zwiększenia poziomu bezpieczeństwa. Motocyklista powinien wybrać dla siebie najlepszej jakości produkty, albowiem tylko one zagwarantują komfort, bezpieczeństwo. Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej wybranym akcesoriom motocyklowym.
Blokady i alarmy motocyklowe
Motocykle na równi z samochodami są zagrożone kradzieżami. Złodzieje często wykorzystują fakt, iż jednoślady nie są przechowywane w garażu. Warto wobec tego odpowiednio się zabezpieczyć na wypadek takich zdarzeń. Służą ku temu ciekawe rozwiązania, jak blokady tarczy hamulcowej, kłódki, łańcuchy i alarmy motocyklowe. Oto kilka najciekawszych z nich.
- System alarmowy do motocyklu Conrad: w cenie około 50 złotych możemy nabyć tani, a przy tym skuteczny system alarmowy. Jest to sprawdzone zabezpieczenie motocyklu przed kradzieżą. Ten system alarmowy reaguje przede wszystkim na zmiany kąta pochylenia motocyklu. Alarm uruchomi się natychmiast w momencie zmiany pozycji. Moduł może być uzbrojony w syrenę bądź inny rodzaj sygnalizacji.
- Blokada tarczy hamulcowej Mini Titan: w cenie około 80 złotych czeka na nas blokada tarczy hamulcowej Mini Titan. Jest to model stworzony z twardej stali stopowej. To kompaktowa konstrukcja, która idealnie pasuje do jednośladów wyposażonych w tarcze hamulcowe o małej średnicy bądź o wąskich otworach wentylacyjnych w tarczy. Zaopatrzona jest w trzpień o średnicy 5,5mm oraz bardzo łatwy w obsłudze mechanizm zamykający. Znajdziemy w niej wysokiej jakości system zatrzaskowy oraz zawleczkę zabezpieczającą zamek przed zabrudzeniem.
- Patrol Line Alarm motocyklowy Hps 447 A: jest to alarm z wyższej półki, który kosztuje przeszło 400 złotych. Cechują go przede wszystkim niewielkie rozmiary, dwa zaawansowane piloty, niski pobór prądu. Jego zaletą jest fakt, iż momentalnie przy próbie odcięcia uruchamia syrenę. Posiada niezwykle czuły czujnik wstrząsowy, regulację głośności. Powinien być montowany przy siedzeniu. Automatycznie odcina zapłon przy próbie uruchomienia motocykla.
Crash pady motocyklowe
Wśród właścicieli motocykli dużym powodzeniem cieszą się crash pady. Są to specjalne elementy montowane po obu bokach jednośladu. Na ogół są praktycznie niezauważalne. Na czym polega ich rola? Otóż w momencie wywrotki, upadku motocykla, to właśnie one przyjmują na siebie większość siły. Jednocześnie przy ślizgu zabezpieczają karoserię i elementy wyposażenia przed porysowaniem oraz uszkodzeniem. W ofercie sklepów internetowych znajdziemy modele montowane na pojedynczej śrubie, jak i egzemplarze o bardziej zaawansowanej konstrukcji. Pierwsze rozwiązanie sprawdza się jedynie w przypadku upadku na grząskim terenie. Przy dużej sile moc uderzenia może zostać przeniesiona na inne elementy motocykla. Warto wobec tego stawiać na droższe modele.
Crash pady są produkowane z myślą o konkretnych egzemplarzach motocykli. W przypadku tanich jednośladów być może spotkamy uniwersalne produkty. Jednak w sytuacji motocykli od znanych marek musimy wybierać crash pady dedykowane odpowiednim modelom.
Nawigacje
Obecnie wielu motocyklistów nie wyobraża sobie bliższych i dalszych podróży bez odpowiedniej nawigacji. Dawniej na wyprawy motocyklowe konieczne było zbieranie ze sobą map drogowych. Obecnie są je w stanie zastąpić poręczne nawigacje. Często są to urządzenia niezwykle podobne do samochodowych odpowiedników. Różnica polega jednak na mniejszych rozmiarach oraz dostosowaniu do warunków atmosferycznych. Takie urządzenia są odporne na działanie deszczu czy też wilgoci. Oto najciekawsze z nich.
- TOMTOM Rider 400 Premium: jest to nawigacja z wyższej półki, która posiada fabrycznie zainstalowane mapy Polski i Europy odznaczające się niezwykłą szczegółowością. Marka TOMTOM jednocześnie gwarantuje nam dożywotnią, bezpłatną aktualizację map. Otrzymujemy tu obszerny i prosty w obsłudze ekran o wielkości 4,3 cala, funkcje komunikatów TMC, technologię Bluetooth, bryzgoszczelną obudowę odporną na wilgoć i wodę.
- Becker Mamba.4 CEU: w tym modelu znajdziemy autorskie oprogramowanie opracowane przez BECKER, które zostało dodatkowo uzupełnione specjalnymi kryteriami dla motocyklistów. Możemy dzięki niemu wybierać między szybkością, krótkimi odcinkami a najłatwiejszymi drogami. Ciekawa jest opcja wyboru trasy z jak największą liczbą krętych dróg. W mapach znajdziemy informacje o najlepszych hotelach i miejscach noclegowych. Produkt ten zaopatrzono w zintegrowany interfejs Bluetooth, standard IP57, dzięki czemu jest zabezpieczony przed działaniem wody i kurzu. Zastosowana technologia Blanview gwarantuje niezwykle dobry kontrast wyświetlacza, który jest czytelny nawet w pełnym słońcu.
- NavRoad MOTO 2 EU: jest to egzemplarz zaopatrzony w aktywny uchwyt dostosowany do instalacji na kierownicy motocykla. Cechuje je solidna obudowa, wyjątkowo jasny wyświetlacz 3,5-calowy, dotykowy ekran o rozdzielczości 320×240 px. Bez trudu możemy liczyć na obsługę modelu w rękawicach motocyklowych. Wprowadzony 66-kanałowy moduł GPS (MSR 2112), gwarantuje szybką łączność z satelitami oraz silny sygnał na całej wyznaczonej trasie. Tu również dostępna jest technologia Bluetooth zapewniająca korzystanie z motocyklowego zestawu słuchawkowego.
- NAVITEL G550 Moto device: w cenie około 600 złotych dostępna jest NAVITEL G550. Jest to niezwykle interesująca hybryda nawigacji motocyklowej i samochodowej. Oferuje nam w standardzie wodoodporność, kurzo i wstrząsoodporność IP67. Znajdziemy w niej również wbudowany Bluetooth, podgląd paska trasy, a także opcję „kliknij i jedź”. W zestawie obecny jest asygnowany uchwyt samochodowy, który pozwala zainstalować nawigację na szybie pojazdu. Nawigacja ta oferuje nam prostotę obsługi i intuicyjne menu. Bezproblemowo znajdziemy każdy punkt docelowy, do którego chcemy dojechać. Posiada ona ekran o przekątnej 4.3 cala, 16:9 , 480 x 272 pikseli.
- SMART GPS SG43: jest to najtańsza w zestawieniu nawigacja, która polecana jest mniej wymagającym użytkownikom. Może być bez przeszkód wykorzystywana na motocyklu, skuterze czy quadzie. Dostaniemy w niej wszystkie kraje Europy z otwartą możliwością samodzielnej aktualizacji oraz instalacji innych map całego świata.Model ten odznacza się bardzo solidnym wykonanie, wodoodpornością i pyłoszczelnością klasy IP67. Wskazany produkt posiada również odtwarzacz video, muzyki, przeglądarkę zdjęć oraz plików tekstowych.Dopełnieniem jest niewątpliwie opcja Bluetooth z technologią przesyłu dźwięku wysokiej jakości A2DP. Nabędziemy go w cenie około 500 złotych.
Źródło zdjęcia: Depositphotos.com
Gmole
Gmole pełnią podobną funkcję, jak w przypadku crash padów. Jest to specjalna rama wykonana z rury giętej lub spawanej. Służy jako ochrona zarówno silników, jak i osłon motocykli w przypadku wywrotki w czasie jazdy. Największa różnica między gmolem a crash padem polega na tym, iż posiada on bardziej złożoną budowę, przypominająca rusztowanie bądź klatkę. Najczęściej taki element motocykla stosowany jest w chopperach, motocyklach przeznaczonych na dalsze trasy, typu enduro. Oprócz ochrony często może także pełnić role tuningu. Również i w tym wypadku tworzone są one pod konkretny model jednośladu.
Kufry i bagażniki motocyklowe
Jednoślady służą często do dalszych wypraw. W takim wypadku potrzebne jest nam odpowiednie zaopatrzenie. Najlepiej służą ku temu kufry i bagażniki motocyklowe. Są to proste elementy wyposażenia, które bez trudu przytwierdzimy do naszego motocykla. W zależności od wersji mogą mieć od kilkunastu do kilkudziesięciu litrów pojemności. Bez problemu zmieścimy w nich prowiant, odzież, przydatne rzeczy na wyprawę. Kufry mogą być bezpiecznie i stabilnie mocowane na tylnej części motocykla. W wielu sytuacjach służyć mogą jako oparcie dla pasażera.
W ofercie sklepów internetowych znajdziemy liczne modele o charakterze uniwersalnym. Mogą być one montowane na różnego typu modelach. Warto jednak dokładnie sprawdzić, czy będą pasować do naszego jednośladu. Bardzo dużym powodzeniem cieszą się produkty marki Givi. Egzemplarz TRK52N Trekker przeznaczony jest do motocykli enduro oraz szosowych. Jego pojemność to 52 litry. Jest to kufer plastikowy z aluminiowym wykończeniem. Jego wymiary to 600 x 460 x 315 mm, a ładowność 10 kg. Z kolei Givi OBK58A Outback posiada pojemność 58 litrów, a przy tym jest o wiele solidniejszą konstrukcją wykonaną z aluminium.
Pokrowce motocyklowe
Z jednośladami jest często tak, iż nie są przez nas przechowywane w garażu lub pod zadaszeniem. Często się można zetknąć z tym, gdy ktoś posiada swój motocykl na posesji czy też na parkingu pod blokiem. W takim oto wypadku motor będzie narażony na działanie warunków atmosferycznych czy też zabrudzeń, zwłaszcza w okresie zimowym. Odchody ptaków, sadza oraz pył mogą powodować uszkodzenia karoserii czy też niezbyt przyjemną estetykę motoru. Dlatego dobrze będzie zaopatrzyć się w pokrowiec. Jest to tani element wyposażenia, który nabędziemy w cenie od kilkunastu do ponad 100 złotych. Ochroni on motocykl przed zanieczyszczeniami, jak i również korozją, wpływem warunków atmosferycznych.
Pozostałe akcesoria motocyklowe
Wymieniliśmy do tej pory głównie produkty związane z elektroniką, transportem, zabezpieczeniem pojazdów. Tymczasem równie istotna jest ochrona samych motocyklistów. Celowo nie zajęliśmy się kaskami motocyklowymi, albowiem jest to o wiele szerszy temat na osobny artykuł. Obok kasków niezwykle istotna będzie sama odzież motocyklowa. W ofercie niejednego sklepu online znajdziemy specjalne kurtki, spodnie dla miłośników jednośladów. O komfort czy ochronę dbać będą również rękawice, gogle.
W przypadku wielu motocykli przydać się nam mogą również owiewki. Są one przydatne zwłaszcza w sytuacji szybszej jazdy lub też opadów deszczu, gdyż będą chronić naszą twarz przed potokiem wody spod kół. Do transportu oprócz wymienionych wcześniej kufrów przydadzą się nam również stelaże, sakwy, torby o określonej pojemności, konstrukcji.