Sezon motocyklowy rozpoczęty. Są tacy, którzy od lat mają już swój sprawdzony sprzęt i akcesoria, ale niektórzy dopiero teraz pierwszy raz wyjadą swoimi jednośladami na polskie drogi. Jeśli nie wybrali jeszcze odpowiedniego dla siebie kasku to ten tekst jest właśnie dla nich.
Przegląd kasków
Na rynku dostępnych jest aż 6 rodzajów kasków motocyklowych. Każdy z nich ma swoiste właściwości i nada się lepiej lub gorzej dla danego motocyklisty. To zależy od tego, jakie są jego oczekiwania wobec tego bardzo istotnego nakrycia głowy.
Integralne
Najbardziej zakrywający i chroniący głowę rodzaj kasku. Odlany jest z jednego kawałka materiału. Wizjer najczęściej zakryty jest przez unoszoną, często wymienną szybę. Dodatkowo kaski te mają system otworów wentylacyjnych, które zapewniają komfort i zapobiegają zaparowaniu szyby. To rodzaj kasku, który najlepiej chroni głowę przed obrażeniami. Jest on rekomendowany dla wszystkich miłośników jednośladów, niezależnie czy jeździ się skuterem, ścigaczem, motorem turystycznym czy chopperem.
Otwarte
Kaski tego typu chronią tylko część głowy: czoło, skronie, uszy i niemal całą część potyliczną. Świetnie sprawują się w lecie, bo nawet z opuszczoną szybą gwarantują dobry przepływ powietrza. Są też bardzo lekkie. Szczególnie nadają się dla posiadaczy skuterów, bo swobodnie mieszczą się w niewielkich schowkach każdego z nich. Niestety w trakcie wypadku nie zabezpieczają w pełni przed uszkodzeniami głowy, zwłaszcza twarzy. Są bardzo chętnie kupowane przez posiadaczy skuterów, chopperów i cruiserów.
Szczękowe
Kaski te, swą budową przypominają hełmy średniowiecznych rycerzy. Z opuszczoną częścią szczękową, która jest ruchoma, wyglądają podobnie jak kaski integralne. Po podniesieniu ruchomej części szczękowej stają się kaskami otwartymi. Poziom bezpieczeństwa jest podobny jak w przypadku kasków integralnych, są jednak nawet o 300 gramów cięższe od swoich, wykonanych z jednolitego odlewu, braci. Wpływa na to wykorzystany w nich mechanizm podnoszenia. Waga takich kasków może nieco dawać się we znaki podczas długich tras, co nie wystawia im najlepszej opinii.
Ten rodzaj ochrony głowy często stosowany jest przez kurierów motocyklowych. Podczas kontaktu z klientem nie są skazani na to, aby za każdym razem zdejmować kask z głowy, co może być w dłuższej perspektywie bardzo uciążliwe. Wystarczy podnieść część szczękową i już można swobodnie rozmawiać.
Modułowe
Kaski tego typu są kompromisem pomiędzy kaskiem szczękowym a otwartym. Mają wypinaną szczękę i dużą szybę. Można powiedzieć, że są to kaski typu 2in1 (dwa w jednym). Popularne są zarówno wśród użytkowników skuterów, jak i większych maszyn.
Braincapy
To kaski otwarte typu „weteran”, które nie osłaniają ani uszu ani potylicy. Wyglądem przypominają wojskowe hełmy. Dobrze wyglądają, zwłaszcza na głowach miłośników chopperów, ale nie spełniają funkcji ochronnej. Nie warto kupować takiego kasku, jeśli na pierwszym miejscu stawia się bezpieczeństwo w czasie podróży.
Enduro
To kaski integralne, dedykowane miłośnikom jazdy po bezdrożach i torach crossowych. Dodatkową ochronę zapewnia daszek oraz wzmocniona część szczękowa. Bardzo często kaski te nie mają na wyposażeniu szyby (choć zdarzają się także wersje z szybami), więc konieczne staje się dokupienie odpowiednich gogli. Kaski enduro skierowane są do posiadaczy motocykli enduro, cross, supermoto.
Niezależnie od tego, jaki kask zostanie przez motocyklistę wybrany, powinien on zwrócić uwagę na to, aby miał udokumentowany poziom bezpieczeństwa kasków (SHARP). Jeśli w tej skali będzie na najwyższym poziomie, wtedy niezależnie od tego jak wygląda, dobrze spełni swoją rolę ochronną, a użytkownik będzie mógł długo cieszyć się z jazdy motorem.