Żarówki LED lubią fani tuningu, którzy chcą się wyróżnić, ale też kierowcy zainteresowani oszczędnością paliwa. Pierwszym zamiłowanie może przynieść mandat, drugim – zyski. Oczywiście pod warunkiem, że wiedzą jakie oświetlenie ledowe do samochodu wybrać.
Instalację ledowych żarówek w aucie warto rozważyć z kilku względów. Pierwszym i najważniejszym jest energooszczędność – LED-y zużywają zaledwie 20 proc. energii potrzebnej żarówkom halogeonowym. Poza niskim poborem prądu, lampy LED są również bardzo trwałe – wytrzymują nawet 100 000 godzin pracy. Ich kolejną zaletą są niewielkie rozmiary, które ułatwiają personalizację.
Niebezpieczny tuning
Samochodowe światła LED pełnia przede wszystkim rolę wspomagającą dla oświetlenia właściwego (głównie świateł do jazdy dziennej), a także kierunkowskazów czy świateł stopu. Kierowcy chcący urozmaicić wygląd swojego auta często instalują je w charakterze dekoracji. Może to skończyć się mandatem. Dlaczego?
Po pierwsze, wszystkie diody samochodowe muszą mieć homologację. Po drugie nie można montować ich według własnego uznania, ponieważ zabraniają tego przepisy. Policjant, który zauważy, że oświetlenie samochodowe nie spełnia warunków, ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny kierowcy, wysłać jego pojazd na badania techniczne i nałożyć mandat w wysokości nawet 500 złotych.
Ledy do jazdy w dzień
LED-y najczęściej są instalowane na samochodach w charakterze świateł do jazdy dziennej (DRL), dzięki czemu obowiązkowa od kilku lat jazda na światłach przez całą dobę jest nieco tańsza. W autach bez świateł do jazdy dziennej cały czas trzeba używać świateł mijania, co zdecydowanie skraca ich żywotność i zwiększa zużycie paliwa. W tym wypadku LED-owa listwa tuż pod reflektorem to oszczędność. Pod warunkiem, że zostanie zainstalowana zgodnie z zasadami.
Przede wszystkim, światła do dziennej jazdy typu LED muszą mieć wspomnianą homologację oznaczoną E z przypisanym numerem oraz oznaczenie RL na kloszu, dzięki czemu będą zgodne z obowiązującymi przepisami. Określone z góry jest również ich położenie. Reflektory DRL nie mogą znajdować się wyżej niż 1500 mm ani poniżej 250 mm od podłoża i dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu. Odległość między światłami nie powinna przekroczyć 600 mm.
Przy instalacji należy pamiętać, że światła do jazdy dziennej powinny automatycznie włączać się po uruchomieniu silnika i gasnąć, gdy włączamy światła mijania. Z tego względu muszą być właściwe zainstalowane, więc jeśli nie jesteśmy w stanie zrobić tego na własną rękę posługując się poradnikiem, lepiej powierzyć to fachowcom.