Śnieg zalegający na drogach może być poważnym problemem. Często trudno jest bowiem poradzić sobie z nim przy użyciu nawet najlepszych opon zimowych. Wtedy z pomocą przychodzą nam łańcuchy śniegowe. Musimy jednak zdać sobie sprawę, że ich używanie jest usankcjonowane prawnie. Kiedy zatem można używać tego udogodnienia montowanego na kołach?
Polskie przepisy
Na samym początku warto zauważyć, że polski ustawodawca nie nakłada na nas obowiązku korzystania z ogumienia dostosowanego do niskich temperatur. To pierwsza informacja, którą warto przypomnieć, kiedy rozważamy problem jazdy samochodem w trakcie zimy. Druga jest taka, że łańcuchy na polskich drogach mogą być używane wtedy, gdy wymagają tego warunki atmosferyczne. Można zatem zauważyć, że przepisy obowiązujące w Polsce są w tym zakresie mało rygorystyczne.
Zasadniczo na kierowcy ciąży bezwarunkowy obowiązek korzystania z akcesoriów zakładanych na koła tylko w miejscach oznaczonych odpowiednimi znakami drogowymi. Trzeba jednak zaznaczyć, że mogą one występować zarówno na terenie zabudowanym, jak i poza nim. Dlatego też każdy kierowca w okresie zimowym powinien przewozić łańcuchy zakładane na koła w bagażniku swojego auta.
Warto przy tym pamiętać, że przepisy drogowe są zdecydowanie bardziej restrykcyjne w przypadku niektórych typów pojazdów (najczęściej samochodów ciężarowych). Trzeba uwzględnić jeszcze jedną ważną informację – osprzęt ułatwiający poruszanie się po śliskiej jezdni musi być zamontowany przynajmniej na dwóch kołach napędowych. Ostatnią istotną kwestią, o której warto pamiętać, jest ta, że samochód o oponach wyposażonych w łańcuchy może poruszać się z prędkością nie większą niż 50 km/h.
Przepisy w Europie
Trzeba uświadomić sobie, że używanie opisywanych w artykule akcesoriów samochodowych dopuszczalne jest w niemal każdym kraju europejskim. Wyjątkiem w tym względzie jest Holandia, gdzie prawo drogowe zabrania takich praktyk. W państwach, takich jak Austria, Czechy, Hiszpania, Francja, Szwajcaria, Włochy czy Lichtenstein, łańcuchy muszą być stosowane w miejscach oznaczonych odpowiednimi znakami.
Należy też pamiętać, że przepisy tam obowiązujące zależne są od klimatu panującego na danym terenie. Wysoko w górach posiadanie takich akcesoriów jest zatem konieczne. Dotyczy to na przykład Austrii, gdzie wielu turystów decyduje się wypoczywać w okresie zimowym. Nie mają oni przy tym prawnie usankcjonowanego obowiązku posiadania łańcuchów.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku użytkowników aut o masie powyżej 3,5 tony. Oni zobowiązani są do posiadania takiego oprzyrządowania. Obowiązek ten ciąży na nich w okresie od 1 listopada do 15 marca. Najważniejsze jest jednak to, by używane akcesoria spełniały normę O-Norm 5119. Z kolei wszyscy ci, którzy poruszają się samochodami osobowymi, w przypadku używania łańcuchów muszą sprawdzić, czy spełniają one normę O-Norm 5117.
We Włoszech sytuacja jest jeszcze trochę inna. Tam, między listopadem a marcem, można założyć łańcuchy nawet na opony letnie. Wtedy policja w razie kontroli nie może zarzucić nam, że używane ogumienie jest niedostosowane do panujących warunków.
Łańcuchy śniegowe – na co zwrócić uwagę?
Wiadomo już, w jakich okolicznościach wymagane jest używanie dodatkowych akcesoriów mających wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze. Warto teraz przyjrzeć się informacjom dodatkowym. Trzeba przecież pamiętać, jak należy poprawnie zamontować opisywany tu osprzęt. Musi on być zakładany na odpowiednio napompowane opony i to jeszcze zanim zakopiemy się w śniegu. Kiedy ugrzęźniemy w białym puchu, będzie już za późno.
Przy zakupie opisywanych akcesoriów zimowych zwróćmy także uwagę na to, czy spełniają one wymogi norm TUV i O-Norm. Naszą uwagę powinny zwrócić też oczka łańcucha. Te grubsze są zdecydowanie bardziej pomocne, ale z jednym wyjątkiem. Kiedy auto jest nisko zawieszone, na nic się nie przydadzą. Wtedy warto wybrać te o mniejszej średnicy ogniw.
Przyjrzyjmy się także ich wzorowi. Najlepszy jest ten o strukturze ukośnych rombów; jest najskuteczniejszy spośród produktów dostępnych na rynku. Pozwala na efektywniejsze hamowanie i utrzymanie właściwego toru jazdy nawet na oblodzonej szosie.
Teraz wiemy już, jakie przepisy drogowe obowiązują w różnych krajach. Jasne stało się, kiedy konieczne jest używanie łańcuchów śniegowych. Mamy też świadomość tego, które ich modele godne są naszej uwagi. Mając na względzie wszystkie te informacje, zaopatrzmy się w opisywany sprzęt – może pomóc nam wyjść cało nawet z najgorszej opresji na drodze.