Do jakiego poziomu powinny być napompowane opony? Czy tylne identycznie jak przednie? Na co wpływa ciśnienie powietrza w oponach i dlaczego właściwe ich pompowanie jest tak ważne? W artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Ustal wymagania dla swojego modelu auta
Najczęściej informacje o tym ile barów musi być wtłoczonych do opon Twojego auta znajdziesz na tablicach znamionowych pod maską lub na słupkach. Dodatkowym, ważnym źródłem informacji o ciśnieniu w oponach jest ich producent. Zazwyczaj wytłacza on na powierzchni opony właściwe dla niej ciśnienie wyrażone w kilopaskalach. Wartości te są trzycyfrowe, więc jeśli odetniesz dwa zera otrzymasz maksymalną ilość barów, którą możesz wtłoczyć do opony. Trzeba jednak zawsze pamiętać o tym, że to najwyższa możliwa wartość ciśnienia w oponach. Wskazuje ona ciśnienie, które opona jest w stanie wytrzymać. Nie zaleca się jednak pompowania opon do granic wytrzymałości. Trzeba znaleźć wartość optymalną, uzależnioną od modelu samochodu, która dostępna jest chociażby w instrukcji obsługi auta.
Jeżeli nie jesteśmy w stanie ustalić tego sami, warto zasięgnąć opinii eksperta z serwisu wulkanizacyjnego. Powinien on posiadać tabelę, która wskaże, jakie ciśnienie wymagane jest w oponach Twojego samochodu. Właściwe ciśnienie w oponach powinno mieścić się w granicach od 2 do 2,4 bara. Warto zapamiętać, że uniwersalną wartością dla samochodów osobowych (jeśli nie mamy wulkanizatora na wyciągnięcie ręki) jest 2,2 bara.
Jeżeli jesteś użytkownikiem dużego, mocnego samochodu który posiada opony innego rozmiaru (węższe) z przodu niż z tyłu to najprawdopodobniej wymagane ciśnienie jest inne dla każdej osi.
Najważniejsze - bezpieczeństwo jazdy
Właściwe ciśnienie w oponach samochodu odpowiada za kontakt opony z nawierzchnią jezdni, a więc za przyczepność na drodze. Należy pamiętać o tym, że koła jako jedyny element samochodu mają bezpośredni kontakt z drogą, po której się poruszamy. Zbyt mała ilość powietrza sprawi, że opona będzie zużywać się na bokach, zaś za mocno napompowana będzie wykazywać skłonność do szybszego ścierania bieżnika. To z kolei znacząco odbije się na przyczepności, zwłaszcza w trudnych warunkach, podczas jazdy w deszczu czy na śniegu. Jest to szczególnie ważne w nowszych modelach aut, wyposażonych w systemy wspomagające kierowcę w trakcie podróży takie jak ESP czy chociażby ABS. Bez właściwego ciśnienia w ogumieniu nie ma przecież mowy o tym, żeby w odpowiednim momencie systemy te zadziałały tak jak należy.
Nie bez znaczenia dla ilości powietrza w oponach jest pora roku. Wartość ciśnienia w oponach zmienia się w zależności od temperatury powietrza. Wraz ze spadkiem temperatury o dziesięć stopni Celsjusza ciśnienie wewnątrz opony spada o 0,07 bara. Może wydawać się, że to niewielka wartość, ale w skrajnych przypadkach, jeśli mamy do czynienia ze starszymi już oponami, może dochodzić do poważnych uszkodzeń.
Równie ważny - komfort i oszczędności
Prawidłowe ciśnienie dodatkowo zapewnia pasażerom komfortową i możliwie jak najcichszą jazdę. Co ciekawe, ciśnienie w oponach ma bezpośredni wpływ na stan naszego portfela. Dzieje się tak, ponieważ niewłaściwe pompowanie kół zmusza nas do dużo częstszej ich wymiany niż w przypadku należycie pompowanych gum. Nie należy także zapominać o tym, że odpowiednie ciśnienie w oponach zapewnia optymalne zużycie paliwa. Co ważne, niewłaściwie używana opona może narazić użytkownika na bezpośrednie niebezpieczeństwo. Będzie bardziej podatna na uszkodzenia, a w okresie letnim istnieje ryzyko, że będzie się przegrzewać, w wyniku czego może dojść nawet do jej eksplozji.
Każdy użytkownik jakiegokolwiek pojazdu kołowego powinien przynajmniej raz w miesiącu przeprowadzać kontrolę ciśnienia i stanu opon. Sprawdzanie należy zawsze przeprowadzać po minimum sześciu godzinach postoju. W innym przypadku wynik kontroli może być przekłamany z uwagi na wyższą temperaturę gazu wewnątrz opony.
Podsumowując: należy pamiętać, że tylko takie profilaktyczne działania zapewnią nam bezpieczeństwo, komfort ale również możliwie jak najtańsze podróżowanie.