Kupując samochód, każdy nabywca zwraca uwagę na inne detale. Dla jednego najważniejsze będzie niskie spalanie, dla innego najistotniejszy będzie jego wygląd wewnętrzny i to, z jakim pietyzmem dopilnowano szczegółów. Poza tym dla dużej grupy kierowców najważniejsze jest to, czy samochód, którym podróżują, jest bezpieczny. Które modele przodują w rankingu najbezpieczniejszych aut w Polsce?
Toyota Prius – zwycięzca wśród dużych aut rodzinnych
Flagowy samochód hybrydowy japońskiego koncernu wciąż zaskakuje. Kiedyś, na samym początku kariery rynkowej, zachwycał technologią. Był jednym z pierwszych aut, które zasilane były dwoma odmiennymi silnikami. Różne komentarze słyszano jednak na temat stylistyki tego dość nietypowego pojazdu. Pod tym względem na przestrzeni lat niewiele się zmieniło. Prius nadal wyróżnia się z tłumu. Jest przy tym również niezawodny w przypadku kolizji.
Testy przeprowadzone przez organizację EuroNCAP dają jednoznaczny wynik. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów otrzymało 91 punktów procentowych. Dzieci są chronione nieco gorzej, o czym świadczy wynik na poziomie 80 procent. Na przyzwoitym poziomie wykonano te elementy, które odpowiadają za ochronę pieszych, a zainstalowane w aucie systemy bezpieczeństwa zachwycają osiągami. Według ogólnej klasyfikacji owoc pracy japońskich inżynierów oceniony został najwyżej w pięciostopniowej skali.
Hyundai Ioniq – lider w segmencie małych aut rodzinnych
Limuzyna z Korei zastąpiła zeszłorocznego lidera rankingu, którym było Infiniti Q30. Co przekonało inżynierów testowych do wystawienia wysokiego wyniku w prowadzonych przez nich próbach? Opisywany samochód oceniono na pięć gwiazdek z uwagi na to, że jego konstrukcja zapewnia dorosłym podróżnym bezpieczeństwo na poziomie ponad 90 procent. Młodzi podróżnicy są chronieni tak samo jak w przypadku auta opisanego powyżej.
Nic nie zmienia się także w przypadku bezpieczeństwa przechodniów. Mają oni 70 procent szans na to, że z ewentualnej kolizji wyjdą bez poważnych uszkodzeń ciała. Podobnie oceniono skuteczność systemów służących bezpieczeństwu na drodze. Obydwa opisane samochody są więc identyczne, jeśli chodzi o ochronę siedzących w ich wnętrzu pasażerów.
Volkswagen Tiguan – mistrz w grupie małych cross-overów
Wśród aut z zacięciem terenowym owoc pracy niemieckich konstruktorów nie ma sobie równych. Jak wynika z przeprowadzonych badań, podróżujący nim ludzie nie muszą martwić się o swoje zdrowie. Dorośli mogą być niemal całkowicie spokojni o swoje życie w przypadku potencjalnie groźnego zdarzenia drogowego. Ich ochronę oceniono na 96 procent.
Również mali pasażerowie są bardziej bezpieczni w wysokim SUV-ie niż w niżej zawieszonym aucie osobowym. Konstrukcja samochodu nie wpływa jednak na pełen spokój pieszych. Nie zachwycają też testy systemów bezpieczeństwa. Finalnie jednak Tiguan ukończył testy z najwyższą notą.
Mercedes klasy E – zdobywca wyróżnienia
W zeszłorocznych testach zbadano zbyt mało aut, żeby w każdej kategorii przyznać nagrody. Dlatego też przyznano dwie nagrody specjalne. Pierwszą otrzymał opisywany tu samochód. Dlaczego? Przede wszystkim z tego powodu, że niezwykle dobrze przed urazami chronieni są dorośli. Znakomicie (na poziomie aż 90 procent!) chronione są także dzieci.
O wiele bezpieczniejsi w przypadku spotkania z tą niemiecką limuzyną mogą czuć się piesi. Ich bezpieczeństwo oceniono bardzo wysoko, bo na poziomie aż 77 procent. Dodatkowe systemy wewnątrz auta osiągnęły zaś pułap ponad 60 procent.
Seat Ateca – hiszpański temperament i niemiecka precyzja
Model ten okrzyknięty został „Najlepszym samochodem Europy 2017”. Tytuł przyznali wyspecjalizowani dziennikarze motoryzacyjni ze starego kontynentu. Docenili oni przede wszystkim stylistykę samochodu, nie to jednak jest przedmiotem artykułu. Najbardziej interesuje nas bowiem to, jak konstruktorzy zadbali o bezpieczeństwo podróżujących.
W zasadzie wystawiona ocena nie odbiega znacznie od tej, którą dano Mercedesowi. Do kompletu punktów w zakresie bezpieczeństwa dorosłych zabrakło Seatowi 7 „oczek”. Młodzi pasażerowie chronieni są na poziomie 84 procent, zaś piesi mają zagwarantowane bezpieczeństwo na poziomie nieco wyższym (ponad 70 punktów procentowych). Nie zachwycają jednak systemy bezpieczeństwa wycenione na 60 w 100-punktowej skali ocen. Mimo to koncern może cieszyć się z przyznanych pięciu gwiazdek.
Opisane tu samochody są najlepsze w swojej klasie. Każde z nich otrzymało bowiem najwyższą z możliwych ocen. Te jednak, rozłożone na bardziej szczegółowe analizy, skłaniają do refleksji. Dopiero one pokazują, które auto jest prawdziwym liderem rankingów. Może właśnie jemu warto zaufać?