Konstruktorzy samochodów nieustannie się starają, by produkowane przez nich maszyny były najlepsze w swojej kategorii. Bolidy Formuły 1 muszą być najszybsze, limuzyny – jak najbardziej komfortowe, a samochody dostawcze – pojemne. Co robią ci, którzy projektują ciężarówki? Walczą o to, aby ich pojazd był jak największy. Grupa „zawodników” rywalizujących w tej kategorii jest niewielka. Ogromne wrażenie robią jednak rozmiary tych gigantycznych pojazdów.
Terex 33-19 Titan
Premiera tego olbrzymiego samochodu przypadła na 1974 rok. Był on używany przez bardzo długi czas, lecz jego kariera zakończyła się w 1992 roku. Od tego czasu przez kolejne 6 lat był niepokonany w swojej kategorii wagowej. Niektóre egzemplarze w trakcie wieloletniej eksploatacji przewoziły takie ilości ziemi, z których składa się niejedno europejskie państwo. Wartości te wynosiły miliony ton.
Masa samego auta także budziła respekt. Nie ma w tym nic dziwnego, bo mało który pojazd spotykany na co dzień waży… 231 ton. Tak potężną masę napędzał silnik o mocy 3300 koni mechanicznych. Musiały one wykonywać tytaniczną pracę. Jej efektem było to, że olbrzymia machina mogła osiągać prędkość 48 km/h. Paliwo zasilające jednostkę napędową mieściło się w baku o pojemności blisko 6 tysięcy litrów. Wedle specyfikacji technicznej konstrukcja ciężarówki była dostosowana do przewozu ładunku o ciężarze 320 ton.
Komatsu 960 E-1
Amerykańska ciężarówka zadebiutowała na rynku w 2008 roku. Mierzy 16 metrów długości i ponad 7 metrów wysokości. Napędzana jest turbodoładowanym, 18-zaworowym silnikiem diesla o mocy 3500 koni mechanicznych. Należy do największych samochodów, jakie kiedykolwiek wyjechały z fabryki zlokalizowanej w mieście Peoria. Mimo to trudno byłoby jej rywalizować z innymi podobnymi do niej pojazdami. Jej ładowność wynosi tylko… 327 ton.
Caterpillar 797F
Inżynierowie odpowiedzialni za powstanie tego ogromnego wozidła (wywrotki przewożącej duże ilości materiału w trudnym terenie) wykonali świetną pracę. Zaprojektowali maszynę, której dopuszczalna masa całkowita może wynieść nawet 624 tony. Wiadomo jednak, że nie może ona poruszać się po drogach publicznych.
Na miejsce pracy przywożona jest w częściach. Te składa się w całość, by w określonej lokalizacji powstał gigantyczny wóz o niespotykanych możliwościach. Jego bak mieści blisko 7 tysięcy litrów paliwa, a jednostka napędowa znajdująca się pod maską pozwala ociężałej machinie rozpędzić się do prawie 70 km/h. Ładowność wynosi zaś 345 ton.
Liebherr T282B
W całym naszym zestawieniu ciężarówka ta zajmuje miejsce tuż za liderem. Produkt szwajcarskiego koncernu zaistniał na rynku w 2004 roku. Właśnie wtedy, w marcu, przedstawiony został na targach motoryzacyjnych zorganizowanych w Monachium. Cztery lata później ogromna wywrotka okrzyknięta została największym samochodem przeznaczonym do przewozu ładunków.
Nic dziwnego, że znalazła ona zastosowanie niemal na całym świecie. W Stanach Zjednoczonych, Chile, RPA i Australii wykorzystywana jest przede wszystkim w kopalniach. Wysokość tego olbrzyma wynosi ponad 7 metrów, a maksymalna jego prędkość to aż (!) 64 km/h. Jednorazowo może przewieźć urobek o ciężarze 363 ton.
Biełaz 75710
Białoruski gigant jest liderem w swojej grupie od ponad 60 lat. Właśnie tyle czasu minęło, od kiedy w mieście Żodzino zaczęto produkować ogromne ciężarówki. Początkowo pojazdy wyjeżdżające z fabryki mieściły ładunek o ciężarze od 30 do „zaledwie” 360 ton. Rekord ten został pobity w 2013 roku. Wtedy skonstruowany został opisywany model.
Ma on ponad 20 metrów długości i blisko 10 szerokości. Jego wysokość mierzona od podłoża wynosi nieco ponad 8 metrów, tyle samo mierzy rozstaw osi. Pomiędzy nimi znajduje się ogromny stalowy pojemnik mieszczący ładunek o objętości prawie 270 metrów sześciennych. By ruszyć obciążonego ładunkiem olbrzyma muszą pracować dwa silniki o łącznej mocy… 4600 koni mechanicznych. Pozwalają one gigantycznej wywrotce na przewożenie ładunku o wadze 450 ton.
Można spodziewać się, że w najbliższej przyszłości nie dojdzie do zmian w podobnych zestawieniach. Firmom motoryzacyjnym ciężko będzie konkurować z Biełazem. Przedsiębiorstwo to jest w ścisłej czołówce od wielu lat i najprawdopodobniej utrzyma swoją wysoką pozycję w rankingu producentów.