W historii wyścigów Formuły 1 było wielu zdolnych kierowców odnoszących wielkie sukcesy w serii Grand Prix. Należeli do nich zarówno Michael Schumacher, Ayrton Senna, Nelson Piquet czy Niki Lauda. Zapisali się również i tacy, którzy mimo swojego wielkiego talentu nie sięgnęli nigdy po mistrzostwo. Przykładem jest chociażby Robert Kubica czy nadal ścigający się w Formule 1 Nico Rosberg. Historii tego ostatniego warto przyjrzeć się nieco bliżej. Przekonajmy się jak wygląda droga zawodowa tego kierowcy.
Początki kariery
Niemiecki kierowca rozpoczął swoją przygodę ze sportami motorowymi od kartingu. Już w 1996 roku, mając zaledwie 11 lat, rozpoczął konkurować w tej dyscyplinie z innymi zawodnikami. Sześć lat później przeniósł się do niemieckiej Formuły BMW. Tam zaczął odnosić pierwsze sukcesy. To właśnie one sprawiły, że nieustannie piął się coraz wyżej po szczeblach kariery. Dzięki nieustannie czynionym postępom młody kierowca rozpoczął ściganie w ramach Formuły 3 Euro Series. Pozostał tam aż do 2004 roku. Wtedy nadszedł czas kolejnych zmian.
Rozpoczął starty w serii GP2. Reprezentując drużynę ART Grand Prix, wygrał 5 spośród 23 rund zorganizowanych w sezonie 2005. W tamtym czasie jego największym rywalem na torze był Heikki Kovalainen. Niemiec nie pozwolił mu jednak na odebranie sobie tytuł mistrzowskiego tamtego sezonu. Wiadomo jednak, że ta wygrana była jedynie preludium do ścigania na najwyższym poziomie. W 2006 roku Nico rozpoczął rywalizację za kierownicą najszybszych bolidów.
Kontrakt z zespołem Williams
Jeszcze po wygranej w barwach ART Grand Prix młody Rosberg wytypowany został na kierowcę testowego w drużynie Franka Williamsa. Zadebiutował podczas Grand Prix Bahrajnu, który był dla niego najlepszym wyścigiem w sezonie. Zajął wtedy siódmą lokatę. Szybko jednak okazało się, że jednostki napędowe aut należących do teamu są bardzo awaryjne.
Z tego też powodu kierowca nie ukończył większości wyścigów, w których wystartował. Punktował jedynie w Grand Prix Europy, jednak nie zajął wtedy miejsca na podium. Kolejny sezon był dla kierowcy o wiele lepszy. Dzięki niezawodnym silnikom Toyoty zaczął zdobywać kolejne punkty, które finalnie pozwoliły mu na zajęcie 9. pozycji w generalnej klasyfikacji kierowców.
Kolejny sezon w Formule 1 okazał się jeszcze lepszy. Rosberg aż dwukrotnie stanął na podium. Pierwszy sukces odnotował podczas Grand Prix Australii, gdzie zajął trzecie miejsce, drugi raz znalazł się w czołówce najlepszych kierowców w trakcie Grand Prix Singapuru. Sezon ten ukończył na 13. miejscu w ostatecznej klasyfikacji tej serii wyścigów. Ostatni sezon w stajni Williamsa nie przyniósł Rosbergowi oszałamiających sukcesów. Szybko podjął decyzję o zaprzestaniu współpracy. Jeszcze w 2009 roku było wiadomo, że podczas kolejnej edycji wyścigów będzie jeździł w barwach teamu Mercedes GP.
Współpraca z Mercedesem
Po przejściu do drużyny Mercedesa niedługo musiał czekać na pierwsze zwycięstwo w Formule 1. Odnotował je już w trakcie trzeciego z kolei wyścigu w sezonie. Stanął na najwyższym stopniu podium podczas Grand Prix Malezji. Smak wygranej udało mu się poczuć jeszcze dwukrotnie w pierwszym sezonie w Formule 1. Dzięki temu znalazł się na 7. pozycji w generalnej klasyfikacji kierowców. Udało mu się powtórzyć to też w sezonie 2011.
Następnie tylko kontynuował dobrą passę. Między innymi zajął 1. miejsce podczas Grand Prix Szanghaju, dzięki czemu zapewnił swojej drużynie pierwsze miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Było to tym ważniejsze, że wyczyn ten był największym od 1955 roku. Po tym wielkim zwycięstwie forma zaczęła jednak systematycznie spadać. Sezon 2012 ukończył na 9. pozycji w klasyfikacji generalnej.
Kolejny pozwolił mu jednak na dobre rozwinąć skrzydła. Niemal w każdym wyścigu zdobywał punkty. Odniósł także dwa zwycięstwa. Finalnie, z dorobkiem 171 punktów, zajął szóste miejsce w klasyfikacji generalnej. W kolejnych startach nadal startował w barwach Mercedesa. Po tym jak przedłużył kontrakt, aż pięciokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium. Ukończył sezon na drugim miejscu tuż za Lewisem Hamiltonem. Nieustannie jednak odnotowuje kolejne sukcesy, dzięki czemu pozostaje w czołówce najlepszych kierowców na świecie.
Historia Nico Rosberga jest fascynująca. Podobnie jak wielu innych kierowców, on również poprzez gokarty i starty w mniej prestiżowych wyścigach wdrapał się na sam szczyt kariery. Teraz jest jednym z najlepiej zarabiających kierowców w świecie Formuły 1. Jego talent jednak wciąż nie został całkowicie wynagrodzony i nadal czeka na zdobycie indywidulnie mistrzowskiego tytułu w całej serii wyścigów F1.