Coraz częściej wybieramy na rynku auta wyposażone w automatyczne skrzynie biegów. Mimo negatywnych opinii o takim układzie, najczęściej do różnego typu ich awarii dochodzi przez nasze błędy. Eksperci na jednym z pierwszych miejsc wymieniają przegrzanie przez niewłaściwy dobór oleju smarującego. Nieodpowiednie dopasowanie oleju do przeznaczenia pojazdu sprawia, że mogą nas z czasem czekać całkiem kosztowne naprawy. W związku z tym warto dowiedzieć się, jak wybrać olej i na jaki produkt najlepiej postawić.
Trochę o olejach do skrzyń automatycznych
Przeprowadzone badania jednoznacznie wykazały, że słabszej jakości oleje po około 5 tysiącach przejechanych kilometrów mogą tracić nawet przeszło 30% lepkości. Regularna wymiana oleju oraz stawianie na lepszej jakości produkty to podstawa do bezawaryjności. Lepiej jest wydać trochę więcej na porządny olej niż potem przeznaczać setki czy tysiące złotych na naprawy. Wśród produktów dostępnych na rynku w szczególności polecane są lepszej jakości oleje ATF (Automatic Transmission Fluid). Charakteryzują się one o wiele lepszą pracą w niskich i wysokich temperaturach, zapewnią naszemu samochodowi bezawaryjne działanie przekładni, komfort przy zmianie przełożeń czy też zredukują temperaturę pracy przekładni o ok. 15°C.
Warto pamiętać, że na rynku znajdziemy oleje z przeznaczeniem do skrzyń automatycznych tradycyjnych hydrokinetycznych, a także automatycznych dwusprzęgłowych. Podczas wyboru oleju konieczna będzie znajomość naszego pojazdu – jego marki, modelu, silnika czy rocznika. Następnie musimy oczywiście wiedzieć, jakiego rodzaju zastosowana została w pojeździe skrzynia biegów. Często producenci olejów informują nas o przeznaczeniu ich produktów do konkretnych pojazdów. Warto wobec tego poszukać takich informacji w sklepie lub po prostu skonsultować się ze sprzedawcą. W innym wypadku możemy dokonać zakupu niewłaściwego oleju, co będzie miało zgubne konsekwencje.
Źródło zdjęcia: Depositphotos.com
ELFMATIC G3 - mineralny olej do automatycznej skrzyni biegów
Zaczynamy od całkiem popularnego i niedrogiego oleju na naszym rynku. ELFMATIC G3 to mineralny olej do automatycznej skrzyni biegów, którego litrowe opakowanie nabędziemy w cenie około 30 złotych. Jest on przeznaczony do przekładni automatycznych, sprzęgieł hydraulicznych, układów wspomagania wspomnianych wyżej przekładni. Odznacza się licznymi parametrami fizyko-chemicznymi, które są wymagane przez modele automatyczne najnowszej generacji. Zapewnia on specjalnie zmodyfikowany współczynnik tarcia, dzięki któremu zmiany biegów dokonuje się cicho i bez poślizgów lub drgań.
Zagwarantowana będzie dzięki niemu dobra płynność w niskich temperaturach, która zabezpieczy układy przed przeciążeniami w czasie rozruchu zimą. Dostępne będzie szybkie smarowanie wszystkich węzłów. Produkt ten to również bardzo dobra odporność na utlenianie i stabilność termiczna. Redukuje szansę odkładania się osadów, laków i szlamów. ELFMATIC G3 posiada wysoki wskaźnik lepkości, niską temperaturę płynięcia, ograniczenie zużycia się kół zębatych, łożysk i elementów pomp. Produkt ten przyniesie skrzyni biegów również doskonałe własności antykorozyjne. Cechuje się całkowitą neutralnością w stosunku do uszczelek i metali kolorowych.
Motorcraft MERCON V 1l Lincoln Mercury
Tym razem o wiele droższy olej, którego litrowe opakowanie kosztuje już około 100 złotych. Jest to popularny model do automatycznych skrzyń biegów oraz wspomagania kierownicy. Produkt ten został stworzony przy współpracy z Ford Motor Company. W wyniku tego znakomicie sprawdzi się w pojazdach Ford, Lincoln oraz Mercury. Jego uniwersalność sprawia jednak, iż można go bez obaw stosować także w innych markach. Jest to olej do stosowania w przekładniach automatycznych sterowanych elektronicznie. Tworzony jest z wysokiej jakości hydroprzetworzonych olejów bazowych oraz specjalnie zaprojektowanych dodatków.
Dzięki niemu zapewniona zostanie bardzo dobra charakterystyka zmiany biegów przy wysokich i niskich temperaturach otoczenia. Odznacza się termiczną odpornością na utlenianie oraz dobrą płynnością w niskich temperaturach. Gwarantuje ochronę przed zużyciem, rdzą i korozją, hamuje tworzenie się szlamu, gumy i piany. Dzięki zabarwieniu na czerwono pozwoli lepiej wykryć wszelkie nieszczelności. Nie powinien być jednak stosowany w reduktorach, przekładniach bezstopniowych.
MOPAR CVTF+4 Jeep Compass Patriot
W tym wypadku mamy do czynienia z dwukrotnie droższym produktem. MOPAR CVTF+4 Jeep Compass Patriot Olej CVTF+4 przeznaczony jest do najnowszej generacji automatycznych skrzyń biegów typu CVT (Countinously Variable Transmission). Jest on olejem transmisyjnym na bazie wyselekcjonowanych olejów syntetycznych. Jego sporą zaletą jest fakt, iż został opracowany we współpracy z Daimler-Chrysler dla samochodów Autotronic z przekładnią typu CVT. Zagwarantuje najlepsze zabezpieczenie nawet w najtrudniejszych warunkach.
Dzięki niemu możemy liczyć na odporność na utlenianie oraz starzenie czy też zabezpieczenie przed pienieniem. W rezultacie wprowadza bardzo stabilną ochronę przed zużyciem ściernym w całym okresie eksploatacji, zachowanie utrzymanie mocy oraz minimalne straty wynikające z tarcia. Zastosowano w jego przypadku kolor jasnożółty, przez co jest łatwy w odróżnieniu od olejów przeznaczonych do skrzyń ATF.
Mobil 320 - półsyntetyczny olej do automatycznej skrzyni biegów
Mobil 320 to półsyntetyczny olej do automatycznej skrzyni biegów, który jest jednym z tańszych w naszym zestawieniu. Jego litrowa butelka kosztuje niewiele ponad 30 złotych. Jest on w szczególności zalecany wszędzie tam, gdzie wymagane jest stosowanie oleju klasy ATF III. Może być również wykorzystywany w układach wspomagania kierownicy i układach hydraulicznych, gdzie zalecane jest stosowanie właśnie olejów typu ATF. Jego zaletą jest kompatybilność z powszechnie stosowanymi materiałami uszczelnień, dobra stabilność termiczna, odporność na utlenianie, dłuższa żywotność płynu, wyjątkowe własności niskotemperaturowe ułatwiające rozruch. Warto dodać, iż w jego przypadku zastosowano modyfikatory tarcia zapewniające poprawne działanie przekładni i płynną zmianę przełożeń.
FUCHS TITAN ATF CVT
W atrakcyjnej cenie dostępny jest również FUCHS TITAN ATF CVT. Jest to olej przekładniowy przeznaczony do najnowszej generacji automatycznych skrzyń biegów typu CVT. Powstał on na bazie wyselekcjonowanych olejów syntetycznych. Został stworzony przy współpracy Daimler-Chrysler dla samochodów Autotronic z przekładnią typu CVT. Zagwarantowane zostaną nam najlepsze właściwości oleju w niskich temperaturach, zabezpieczenie nawet w najtrudniejszych warunkach pracy przekładni, stabilną ochronę przed zużyciem ściernym, utrzymanie mocy oraz minimalne straty wynikające z tarcia. Cechuje go również odporność na utlenianie oraz starzenie, zabezpieczenie przed pienieniem.
Źródło zdjęcia: Depositphotos.com
DEXTRON VI
Jest to najwyższej jakości olej do automatycznych skrzyń biegów, który jest w stanie zastąpić wszystkie starsze generacje olejów ATF do samochodów osobowych i innych pojazdów silnikowych. Jest to produkt współtworzony przez General Motors, którego marka obecna jest na rynku już od 1966 roku. Może być stosowany zarówno do automatycznych skrzyń biegów, jak i do przekładni, reduktorów, różnego innego rodzaju napędów. Zastąpił on za jednym razem wszystkie starsze modele oleju. Jest on wykorzystywany obecnie w większości nowych samochodów. Jego sporą zaleta jest fakt, iż obniża zużycie paliwa, wydłuża okresy między przeglądami czy poprawia jakość zmiany biegów.
Cechuje go dwukrotnie dłuższa żywotność niż w przypadku starszych płynów DEXRON-III ATF. Warto wiedzieć, iż na chwilę obecną spełnia wymagania nowych przekładni 6-biegowych. Odznacza się ulepszonymi własnościami dla nowych i starszych przekładni, a przy tym zapewni znakomite utlenianie i ochronę anty-ścieralną.
Transmax Dex III Multivehicle
Castrol Transmax Dex III Multivehicle to olej z przeznaczeniem do automatycznych skrzyń biegów. Jest on bezpośrednim następcą cenionego na rynku oleju Castrol ATF TQ DIII. Został on stworzony na bazie hydrosyntezy. Bardzo istotne jest to, iż opracowany został specjalnie do automatycznych skrzyń biegów prawie wszystkich azjatyckich producentów samochodów osobowych. Może być jednocześnie używany w niektórych układach wspomagania kierownicy. Jest to produkt z Smooth Drive Technology, który automatycznie dostosowuje poziom tarcia do zmian obciążenia kluczowych elementów skrzyni biegów. W wyniku tego płynniejsza zmiana biegów zapewni dłuższy okres eksploatacji pojazdu. Stosowany powinien być do automatycznych skrzyń biegów koncernu GM przed rokiem 2005.
Motorcraft MERCON SP 1l Ford
To kolejny niezwykle polecany i popularny olej do automatycznych skrzyń biegów oraz wspomagania kierownicy od firmy Motorcraft. Także i on został stworzony przy wsparciu Ford Motor Company, przez co najlepiej sprawdzi się w pojazdach Ford, Lincoln oraz Mercury. Będzie przy tym jednak idealnym rozwiązaniem dla każdego modelu. Produkt ten pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, przez co możemy być pewni jego wysokiej jakości.
Ten profesjonalny olej ATF do przekładni, gwarantuje doskonałą wydajność w wersjach automatycznych sterowanych elektronicznie. Został on stworzony z olejów bazowych i specjalnie zaprojektowanych dodatków, co gwarantuje mu najlepszą strukturę, odpowiednie parametry pracy, żywotność. Zapewni za każdym razem najlepsze właściwości smarne, nawet w bardzo wysokich i niskich temperaturach otoczenia. Cechuje go świetna odporność termiczna, a przy tym odporny jest na pienienie. Możemy wraz z nim liczyć na ochronę przed rdzą i korozją. To produkt specjalnie zaprojektowany dla skrzyń TorqShift. Posiada specyfikację: XT-6-QSP, CXT-6-LSP12. Nie należy go stosować do reduktorów oraz w przekładniach bezstopniowych.
Zaprezentowaliśmy kilka najciekawszych olejów z przeznaczeniem do automatycznych skrzyni biegów. Są to jedne z najchętniej wybieranych produktów na rynku, dlatego warto uwzględnić je podczas zakupu. Sugerujemy jednak za każdym razem konsultację ze specjalistą przed ostatecznym zakupem.