W wielu miejscowościach górskich, położonych w trudnym terenie świetnie sprawdzają się pojazdy z napędem 4x4. Nie da się ukryć, że do takich samochodów najbardziej pasować będą stosowne opony. Na rynku zetkniemy się z wieloma modelami typu 4x4, których budowa jest specjalnie przeznaczona do trudniejszych warunków drogowych. Postanowiliśmy przyjrzeć się najciekawszym egzemplarzom.
Fulda Tramp 4x4
Fulda Tramp 4x4 to jedne z bardziej popularnych opon w naszym kraju. Jest to zimowe ogumienie do aut typu 4x4 i SUV, które sprawdzi się nawet w bardziej ekstremalnych warunkach. Dzięki bardzo dobrej odporności na aquaplaning i własnościom trakcyjnym zyskamy dzięki nim jeszcze większą kontrolę nad pojazdem w czasie deszczu lub na mokrej, śliskiej nawierzchni. Zastosowane szerokie obwodowe rowki skutecznie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe spod czoła opony, co w następstwie dobrze redukuje ryzyko aquaplaningu.
Za pomocą specjalnej konstrukcji bieżnika z dodatkowymi radialnymi lamelami, opona mocno chwyta śnieżną nawierzchnię, przez co zapewniona zostanie nam bardzo dobra przyczepność na śliskich nawierzchniach. Warto również wiedzieć, że bieżnik opony Tramp zaopatrzony został w specjalną mieszankę na bazie krzemionki, która zachowuje elastyczność w temperaturach poniżej 7 °C. Ma to również istotny wpływ na przyczepność, jak i krótszą drogę hamowania w niskich temperaturach.
Kumho Road Venture AT KL78
Równie dużym powodzeniem cieszy się Kumho Road Venture AT KL78. Jest to opona z niższej półki cenowej, która jednak odznacza się bardzo dobrym stosunkiem jakości do ponoszonych przez nas kosztów. Stworzona została specjalnie z myślą o samochodach wyposażonych w napęd na 4 koła. Zdecydowano się w niej symetryczny bieżnik, który bardzo dobrze radzi sobie w trudnych warunkach terenowych. Zastosowane rowki skutecznie odprowadzają wodę i dbają o szybkie osuszanie bieżnika, co redukuje ryzyko aquaplaningu.
Oponę dodatkowo wzmocniono, przez co poradzi sobie nie tylko w warunkach miejskich, lecz także i terenowych. Wykorzystanie nowoczesnej mieszanki z domieszką krzemionki daje odpowiednią elastyczność w szerokim zakresie temperatur. Producent zdecydował się również na efektywne obniżenie oporów toczenia, co przekłada się na mniejsze spalanie. Równomierne rozłożenie nacisków działających na konstrukcję opony sprawia, że bieżnik zużywa się jednakowo w każdym miejscu.
Hankook Dynapro AT-M RF10
Hankook Dynapro AT-M RF10 to również ogumienie w niższej cenie, przez co cieszy się w naszym kraju sporym powodzeniem. Jest ono przeznaczone do dynamicznej jazdy w każdym terenie. Model ten dla pojazdów z napędem 4x4 posiada wytrzymałą konstrukcję bieżnika i strukturę blokową do pokonania wyzwań każdej trasy. Wykorzystana wzmocniona odporność to mniejsze szanse na przebicia oraz uszkodzenia spowodowane uderzeniami. Model ten zapewnia doskonałą przyczepność, zwłaszcza na nawierzchniach błotnistych i zaśnieżonych.
Zastosowano w niej wielowarstwowy rowek, dzięki któremu kąt ustawienia bloku bieżnika jest mniejszy przy pokonywaniu zakrętów niż w standardowym ogumieniu. Jednocześnie możemy liczyć na efektywniejsze usuwanie kamieni z rowków środkowych i na barkach. Specjalne rowki „Scallop” pomiędzy blokami bieżnika zwiększają przyczepność podczas jazdy w terenie. Szeroki bieżnik z kolei to równe zużywanie i najlepsza przyczepność we wszystkich warunkach drogowych.
Goodyear WRANGLER AT/SA+
Również i marka Goodyear ma dla nas ciekawą propozycję w rozsądnej cenie. WRANGLER AT/SA+ to opona do samochodów z napędem na 4 koła radząca sobie w każdym terenie. Inżynierowie tej firmy zastosowali w nowym ogumieniu technologię SilentArmor. Dzięki temu możemy liczyć na bardzo dobre osiągi zarówno na szosie jak i w terenie. Ściany boczne opony zostały specjalnie wzmocnione w celu zwiększenia odporności na przecięcia i przebicia. Znajdziemy tu bieżnik o dużej gęstości lameli i chwytnych krawędziach, co zwiększa przyczepność w czasie deszczu, gwarantuje długie przebiegi. Zoptymalizowana sekwencja bloków oznacza cichą pracę opony oraz komfortową jazdę. Zastosowanie mieszanki polimerów to lepsze właściwości trakcyjne podczas jazdy w terenie.
Matador MP71
Słowacka firma Matador w swej ofercie ma dla nas ciekawy produkt w dobrej cenie. Matador MP71 to kolejny model stworzony dla samochodów wyposażonych w napęd na 4 koła. Jest to typ ogumienia na letnie warunki. Sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na bardziej wymagających trasach. Posiada między innymi symetryczną rzeźbę bieżnika, której rowki i nacięcia w bardzo dobrym stopniu odprowadzają wodę, co redukuje ryzyko aquaplaningu. Również i tutaj w mieszance zastosowano krzemionkę, co sprawia, że ogumienie to jest bardziej odporne na ścieranie, jak i również utrzymuje odpowiednią sztywność w zróżnicowanych temperaturach. Zapewnione mamy również mniejsze opory toczenia.
Bridgestone Dueler A/T 694
Kolejnym ciekawym ogumieniem jest produkt marki Bridgestone. To następna letnia opona klasy premium dla samochodów z napędem na 4 koła. Odznacza się bardzo dobrą wytrzymałością i odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Zastosowano w jej przypadku symetryczny bieżnik, przez co zachowuje optymalne właściwości na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Marka Bridgestone wprowadziła w niej między innymi technologię „Shark Skin” odprowadzającą wodę spod opony. Trójwymiarowe z-kształtne nacięcia na klockach bieżnika to gwarancja o wiele lepszej przyczepności.
W mieszance wprowadzony został specjalny składnik „Long Link Carbon”, który ma wpływ na zwiększoną odporność czy zmniejszenie procesu zużycia. Zastosowanie podwójnego stalowego opasania wzmocnionego nylonowymi przekładkami to kolejna cecha decydująca o wytrzymałości tego ogumienia.
Yokohama GEOLANDAR A/T-S G012
Następny model przeznaczony do letniej jazdy. Są to opony z wyższej półki, za które przyjdzie nam zapłacić o kilkaset złotych więcej niż w przypadku innych wymienionych do tej pory egzemplarzy. Producent zdecydował się tu na oryginalny, nowoczesny wzór bieżnika, co gwarantuje wysokie osiągi w warunkach terenowych, jak i podczas codziennej jazdy. Zastosowana mieszanka odznacza się bardzo dużą odpornością na ścieranie oraz wysokie temperatury. Możemy cieszyć się komfortem i bezpieczeństwem dynamicznej jazdy z bardzo dużą prędkością.
Wprowadzone wewnętrzne, stalowe opasanie, wzmocniona konstrukcja ściany bocznej oraz poprawiona budowa stopki to wyjątkowa wytrzymałość opony na uszkodzenia, zużycie. Mocne klocki to świetna sterowność oraz wysoka przyczepność. System bieżnika również efektywnie minimalizuje ryzyko poślizgu i aquaplaningu.
Hankook RT03
Opona Dynapro MT zapewni nam wyjątkowej klasy przyczepność wielokierunkową, przyspieszenie oraz funkcje ochrony przed przebiciem. Sprawdzi się nawet w wyjątkowo trudnych warunkach terenowych z zachowaniem doskonałych właściwości prowadzenia i stabilności na każdym typie nawierzchni. Posiada boczny blok zabezpieczający, chroniący oponę przed uderzeniami przez wystające obiekty. Ma także wpływ na zwiększoną przyczepność na miękkich nawierzchniach. Z kolei zygzakowaty bieżnik barku ma wpływ na lepszą przyczepność w terenie. Na odporność i strukturę opony wpływ mają pasy wzmocnione nylonem.
Źródło zdjęcia: Depositphotos.com
Dunlop Grandtrek AT3
Równie ciekawym produktem dla właścicieli aut z napędem 4x4 będzie ogumienie Dunlop. Gwarantuje ono między innymi doskonałe rozprowadzanie nacisku na powierzchni przylegania. Z kolei ma to wpływ na wysoką przyczepność na szosie i w terenie. Zastosowana została w tym modelu oryginalna wzmocniona kompozycja połączenia stopki z obręczą, co ma wpływ na jeszcze lepszą kontrolę nad pojazdem. Ta terenowa opona do samochodów z napędem na 4 koła sprawdzi się zarówno na utwardzonych drogach jak i poza nimi. Jej płaski profil bieżnika to równomierny rozkład nacisku na całą powierzchnię styku z podłożem. Specjalny układ klocków barku typu „dwa w jednym" to mniejsze poziomy hałasu.
Cooper Discoverer A/T 3
Cooper Discoverer A/T 3 to przykład ogumienia z amerykańskiego rynku. Jest to letnia opona klasy średniej, która sprawdzi się zarówno podczas wymagającej jazdy w terenie, jak i na miejskich trasach. Posiada ona symetryczną rzeźbę bieżnika. Zastosowane specjalne klocki bieżnika to efektywna przyczepność na wodzie, błocie i innych zróżnicowanych, często ekstremalnych nawierzchniach. Jej szerokie rowki skutecznie odprowadzają wodę spod czoła opony, co zmniejsza ryzyko aquaplaningu. Z tymi oponami możemy liczyć na bezpieczeństwo i komfort jazdy w każdych warunkach.
Jej nowoczesna mieszanka gumowa to gwarancja odpowiedniej elastyczności w szerokim zakresie temperatur. Możemy mieć przez to pewność, że również podczas szybkiej i dynamicznej jazdy zachowa odpowiednią sztywność, przyczepność na nawierzchni. Optymalne rozłożenie nacisków sprawia, że bieżnik będzie zużywać się powoli i równomiernie.
Falken Wildpeak WP/AT01
Ciekawym pomysłem dla tych, którzy chcą zaoszczędzić na ogumieniu może być Falken Wildpeak WP/AT01. Jest to wysokiej klasy opona terenowa przeznaczona do warunków letnich. Gwarantuje nam szczególnie wysoką stabilność prowadzenia samochodu, świetną sterowność w sytuacjach drogowych i terenowych. Jest w szczególności ceniona przez kierowców za bardzo dobre właściwości na nawierzchniach nieutwardzonych. Nie można zapomnieć również o innych ciekawym atucie tego ogumienia, czyli niskim poziomie hałasu podczas jazdy.
Continental ContiCrossContact AT
Continental ContiCrossContact AT to opona stworzona z myślą nie tylko o standardowej jeździe, lecz także i o ekstremalnych i nieprzewidywalnych warunkach terenowych. Wyposażono ją w symetryczny bieżnik, duże i solidne klocki. W rezultacie możemy liczyć na odpowiednią przyczepność i bezpieczeństwo jazdy. Także i tu woda jest skutecznie odprowadzana spod czoła opony. Oczekiwać możemy, iż bezpieczeństwo i stabilność jazdy zostają zachowane bez względu na panującą pogodę.
Specjalnie zoptymalizowany profil wnętrza rowków to gwarancja szybszego oczyszczania opony, co ma niebagatelny wpływ na przyczepność, warunki jezdne. Baza mieszanki gumowej z domieszką krzemionki to nie tylko lepsza przyczepność na śliskich i mokrych jezdniach, lecz także odpowiednia sztywność całej konstrukcji. Również i tutaj możemy oczekiwać niższych oporów toczenia, zużycia bieżnika oraz mniejszego hałasu.