Opony sezonowe to spory wydatek, dlatego wielu oszczędnych kierowców woli wybierać modele całoroczne. Są też tacy, którzy najchętniej nie rezygnowaliby z opon letnich wierząc, że sprawdzą się w każdych warunkach. Czy rzeczywiście?
Opony letnie są lepsze od zimowych
To mit, choć tylko w połowie. Opony letnie są lepsze od zimowych, ale tylko latem. Zimą, komfort jazdy i bezpieczeństwo zagwarantować mogą jedynie modele dobrane do sezonu. Opony zimowe są przystosowane do jazdy w najtrudniejszych warunkach. Mają odporność na niskie temperatury. Oczywiście w szczególnych wypadkach także “zimówki” potrzebują wsparcia w postaci łańcuchów nakładanych na koła.
Opony zimowe są wykonane w taki sposób, żeby samochód nie tracił przyczepności na śliskiej nawierzchni. Bieżnik na szersze rowki, które skutecznie odprowadzą topniejący śnieg i wodę, a duża kostka zagwarantuje lepszą przyczepność na trudnej, zimowej nawierzchni. Prawidłowo dobrany skład opon, pozwala na skrócenie drogi hamowania nawet o połowę.
Opony letnie są trwalsze
To niezaprzeczalny fakt. Opony zimowe zużywają się szybciej niż ich letnie odpowiedniki, tak samo jak opony całoroczne. Jest to jednak normalny proces eksploatacji opon, bo przecież raz na jakiś czas trzeba też wymienić opony letnie. Jeżdżenie przez cały rok na jednych oponach nie jest korzystne, niezależnie od tego czy wybieramy wersję letnią, całoroczną czy zimową. Te pierwsze, zupełnie nie sprawdzą się na śniegu i mrozie – znacznie wydłużą drogę hamowania pojazdu i utrudnią ruszanie. Zimowe z kolei, zachowają się podobnie na mocno rozgrzanej nawierzchni. Opcja całoroczna, tak naprawdę sprawdzi się tylko w tak zwanym okresie przejściowym, czyli wczesną wiosną i wczesną jesienią. W pozostałych porach roku mogą zawodzić w ekstremalnych warunkach.
Opony letnie tylko na lato
...a zimowe tylko na zimę. To fakt. Te drugie nadają się tylko na chłodniejszą część roku. Głównie dlatego, że będą się gorzej sprawowały na suchej nawierzchni. Oczywiście dobrej jakości opony poradzą sobie dobrze, niezależnie od tego na jaką porę roku są przeznaczone. Różnica polega przede wszystkim na dostosowaniu składu i budowy ogumienia do warunków atmosferycznych i jakości nawierzchni. W oponach letnich stosunek bieżnika do kauczuku jest mniejszy. Dzięki temu samochód lepiej reaguje na drogę pokrytą asfaltem.
Świat nie kończy się na oponach sezonowych
To prawda. Obecnie na polskim rynku dostępne są także opony specjalistyczne, które oprócz znaczenie wyższej ceny, mają również zupełnie inne parametry. Można znaleźć opony terenowe, które wyróżniają się głównie głębokim bieżnikiem i - podobnie jak opony zimowe - gorzej sprawdzają się podczas jazdy po asfalcie. Wolą błoto i ekstremalne warunki. Jeszcze innym rodzajem opon są te przystosowane do rajdów WRC. One także zostały podzielone na dwa rodzaje: przystosowane do rajdów po asfalcie oraz takie, które pozwalają ścigać się po śniegu.
Jeśli chodzi o wybór opon, liczy się przede wszystkim bezpieczeństwo. Oszczędzanie jest modne i dobre, ale nie kosztem twojego zdrowia i życia, życia twoich pasażerów i innych użytkowników dróg.