Silnik jest sercem każdego pojazdu mechanicznego. Z tej przyczyny ze strony użytkownika należy mu się szczególna troska. Polega ona jednak nie tylko na regularnej wymianie płynów eksploatacyjnych. Dotyczy również przeprowadzania odpowiednich napraw. Nadmiernej liczbie wizyt u mechanika można zapobiec też dzięki doborowi właściwej osłony silnikowej. Jakie jest jej zadanie i jaki rodzaje takiej dodatkowej pokrywy są dostępne na rynku?
Osłona silnika – jaka jest jej funkcja?
Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że w ich samochodzie znajduje się opisywany element. Tymczasem ma on niebagatelne znaczenie, gdyż chroni jednostkę napędową przed uszkodzeniami. Dba o to, by leżące na szosie kamienie, gałęzie i inne niebezpieczne elementy nie uderzyły bezpośrednio w silnik.
Wszystkie te przeszkody mogłyby przecież uszkodzić osprzęt motoru. Przede wszystkim ucierpiałaby wtedy miska olejowa. Dlaczego jej usterka mogłaby stać się dużym problemem? Z uwagi na to, że przez pęknięcia w materiale, z którego jest wykonana, wyciekałby olej silnikowy. To z kolei mogłoby bardzo szybko doprowadzić do zatarcia ruchomych części.
Trzeba też pamiętać o tym, że nierzadko dochodziło do sytuacji, w których pęknięciom i innym uszkodzeniom mechanicznym ulegały też inne elementy. Może być na nie podatny filtr oleju, mechanizm różnicowy czy – w niektórych modelach – alternator. Trzeba także pamiętać o elementach układu chłodzenia. Aby zapobiec tym potencjalnie niebezpiecznym sytuacjom, lepiej zainwestować w dodatkowe maskownice jednostki napędowej. Jakie ich rodzaje wyróżniamy i który warto wybrać?
Plastikowa osłona silnika – trzeba uważać przy wyborze
Decyzję o zakupie tego rodzaju pokrywy podejmują najczęściej właściciele samochodów, które standardowo tej osłony nie miały. Jest ona stosunkowo łatwo dostępna w wielu różnych sklepach motoryzacyjnych. Wybór różnych modeli jest ogromny, dzięki czemu z powodzeniem można odnaleźć ten, który będzie pasował do posiadanego przez nas auta.
Trzeba jednak uświadomić sobie, jak niebagatelne konsekwencje ma wybór plastiku, z którego wykonano opisywaną część. Z tego powodu najczęściej poleca się te jego rodzaje, które są wyjątkowo trwałe i odporne na zniszczenia. Przykładem może być materiał o nazwie HDPE. To polietylen o bardzo dużej gęstości. Ma też o wiele większą wytrzymałość mechaniczną od innych plastików. Odznacza się także wysoką temperaturą topnienia i odpornością na substancje chemiczne.
Dzięki temu można mieć pewność, że osłony nie uszkodzi wyższy krawężnik, rozgrzany do czerwoności silnik (w przypadku potencjalnych problemów technicznych) czy też te ciecze, z którymi syntetyczny materiał może mieć kontakt w trakcie jazdy. Mimo to nie można zapomnieć o tym, że nawet on pęknie wtedy, gdy poddamy go zbyt dużemu ciężarowi. Stąd też warto rozważyć zakup osłony metalowej. Czym się odznacza?
Osłony silnikowe wykonane z metalu dają większą pewność
Jeśli zdecydujemy się na zakup metalowego płaszcza chroniącego silnik – nie będziemy zawiedzeni. Zapewni on motorowi zabezpieczenie i da dużą pewność, że nie zostanie zniszczony po kontakcie z większymi przeszkodami. Ważne jest także to, że najczęściej sprzedaje się go w zestawie z metalowym futerałem chroniącym skrzynię biegów. Dokonując zakupu tego typu ochronnych elementów, zwróćmy uwagę na ich budowę. Upewnijmy się, że pozwala na wymianę oleju silnikowego bez potrzeby demontażu osłony.
Wtedy zyskamy pewność, iż dokonaliśmy właściwego wyboru. Warto nadmienić, że kupna metalowej otuliny dołu silnika powinni dokonać pasjonaci off-roadu. To właśnie ich samochody – mimo tego, że posiadają wysokie zawieszenie – mogą zostać uszkodzone. Właściwie dobrana część ochronna sprawi, że nie będą musieli przejmować się potencjalnymi problemami technicznymi. Oddadzą się więc tylko samej przyjemności z jazdy.
Osłona silnika, jak można się przekonać, jest niezbędna, by dbać o jego dobry stan. Pozwala zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale także nerwy. Daje bowiem gwarancję, że uszkodzeniom nie ulegną newralgiczne elementy naszego samochodu. To z kolei sprawi, że dłużej będziemy mogli cieszyć się jazdą bez konieczności naprawiania jednostki napędowej auta.