Sercem samochodu jest jego silnik, ale co nam po nim, gdy nie możemy go odpalić z powodu akumulatora. Bateria w aucie, jak wszystkie inne ma to do siebie, że się zużywa. Czynniki są różne, ale efekt ten sam, należy go naładować lub wymienić. Zobaczcie jak poprawnie robić to pierwsze.
Średnia żywotność akumulatora podawana przez producenta to ok. 5-6 lat, ten wynik może być mniejszy lub większy, dochodzący nawet do 10 lat, ale wszystko zależy od sposobu jego użytkowania. Gdy robimy to poprawnie, czyli jeździmy na dłuższe trasy, okresowo sprawdzamy jego napięcie, a w sytuacjach spadków prądu odpowiednio doładowujemy, to powinniśmy się cieszyć dłuższym czasem użytkowania.
Parametry akumulatora – jak sprawdzić napięcie?
Parametry akumulatora są różne, jednym z nich jest napięcie, a do jego kontroli będziemy potrzebowali multimetru z testem prądu stałego. Takie urządzenie spokojnie możemy kupić w markecie (koszt ok., 30 zł). Kiedy już go mamy, musimy podłączyć przewody zgodnie z instrukcją, potem wybrać opcje na urządzeniu, najczęściej będzie to 20 V DC. Włączamy silnik, przypinamy lub dotykamy czerwoną końcówką przewodu bieguna dodatniego na akumulatorze, a czarną ujemnego. Gdy wynik wskazuje na 12,5 V, to znaczy, że nasza bateria jest sprawna i naładowana, niższa wartość sugeruje potrzebę doładowania. 11 V lub mniej, to znak, że mamy całkowicie rozładowany akumulator lub nawet uszkodzony.
Parametry akumulatora – jak poprawnie ładować prostownikiem?
Ładowanie akumulatora prostownikiem jest w gruncie rzeczy proste, ale dla bezpieczeństwa należy bezwzględnie przestrzegać dotyczących tego zasad:
- Odczekaj kilka minut po wyłączeniu silnika.
- W trakcie spoczynku silnika wyłącz urządzenia zużywające energię:
a) alarm,
b) światła wewnętrzne,
c) światła zewnętrzne,
d) Radio. - Wyciągnij kluczyki ze stacyjki i z samego samochodu (po wypięciu akumulatora może dojść do samoczynnego zamknięcia drzwi).
- Odepnij klemy od akumulatora – najpierw minus potem plus.
- Wyciągnij akumulator i odłóż go z dala od źródła ognia (akumulator podczas ładowania może emitować niewielkie ilości łatwopalnego wodoru).
- Sprawdź akumulator, wyczyść go i zobacz czy nie ma wycieków, jeśli występuję, nie ładuj go, najprawdopodobniej jest uszkodzony.
- Sprawdź specyfikację swojej baterii, niektóre starsze modele wymagają najpierw odkręcenia korka lub podniesienie listwy, aby podczas ładowania gazy miały swoje ujście. Czasami możesz również napotkać obowiązkowe uzupełnienie elektrolitu.
- Aby nie uszkodzić akumulatora podczas ładowania, doprowadź go do temperatury pokojowej.
Parametry akumulatora – ile ładować akumulator?
Akumulatory są dość mocno zróżnicowane i ciężko jest określić jeden uniwersalny czas ładowania. Tutaj z pomocą może nam przyjść specjalistyczny warsztat lub jeśli nie chcemy ruszać się z domu, możemy mniej więcej sprawdzić ten czas w „kalkulatorach czasu ładowania akumulatora”, które udostępniają online niektóre firmy. Jednego dokładnego czasu nie ma, ale przyjmuje się mniej więcej od 10 do 12 godzin. W przypadku standardowych prostowników musimy kontrolować stan ładowania. Natomiast jeśli mamy prostownik mikroprocesorowy, to urządzenie samoczynnie przełączy się w stan czuwania i będzie monitorowało poziom naładowania. Jeżeli mamy akumulator bezobsługowy, to nasze działanie musimy podzielić na dwie fazy:
- Ok. 20 godzin. Tutaj mamy prąd o natężeniu 25% pojemności akumulatora dla przykładu, gdy akumulator ma 70 Ah, to w tej fazie wartość prądu to 17,5 A.
- Ok. 4 godziny. W drugiej fazie zmniejszamy prąd ładowania do 2,5% pojemności, w naszym przypadku będzie to 1,75 A.
Pamiętajmy, że jeśli mamy jakąkolwiek wątpliwość dotyczącą samodzielnego ładowania, to zawsze warto udać się do specjalistycznego warsztatu. W takich miejscach mogą nam doradzić lub wykonać usługę za nas.