Piszczący pasek osprzętu silnika zwany paskiem klinowym lub alternatora to problem, z którym spotkało się większość kierowców. Co należy zatem zrobić w przypadku jego awarii?
Niepozorny pasek klinowy, pełni bardzo ważną funkcję. Nieprawidłowa jego praca powoduje za to istotne zakłócenia w funkcjonowaniu pojazdu, polegające między innymi na słabym ładowaniu akumulatora.
Rodzaje pasków alternatora
W samochodach montowane są dwa rodzaje pasków napędzających alternator: klinowy oraz wielorowkowy, a każdy z nich zużywa się w inny sposób. Pierwszy, stosowany w starszych pojazdach, pracuje bocznymi krawędziami, których zużycie zmusza nas do wymiany paska.
Wielorowkowy zaś to współczesne rozwiązanie, znacznie efektywniejsze i cichsze, dzięki temu, że przylegając do kół pasowych pracuje całą swoją powierzchnią. Bez względu na to, który rodzaj wykorzystywany jest w naszym aucie, aby pasek dobrze działał musi być prawidłowo napięty.
Przyczyny awarii paska klinowego
Mimo tego, że materiały wykorzystywane do produkcji pasków są elastyczne i rozciągliwe, mogą ulec awarii. Może do niej dojść już w trakcie montażu paska. Żywotność spadnie także przez jego kontakt z wilgocią. Trzeba pamiętać o tym, że pisk dochodzący spod maski może nasilić się w chłodnych porach roku, czy podczas deszczu latem. Dzieje się tak, ponieważ właściwości tarcia, które powstaje pomiędzy kołem pasowym a paskiem zmieniają się na gorsze pod wpływem wilgoci.
Jak już wcześniej wspomniano sygnałem, że pasek klinowy pracuje niewłaściwie, powinny być dla nas niepokojące dźwięki dobiegające z silnika. Mogą być one świadectwem, że powierzchnia robocza pasa jest już znacznie zużyta. Może również okazać się, że na kołach, które go napędzają występuje zbyt słabe naprężenie, uniemożliwiające właściwe działanie pasa napędowego.
Pamiętajmy o tym, że każdy producent zaleca ich wymianę po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Wartości te powinny być dla nas wiążące. Jeśli zlekceważymy te zalecenia producenta, musimy liczyć się z tym, że pasek po prostu pęknie.
Skutki awarii paska klinowego
Z uwagi na to, że pasek klinowy odpowiada za właściwe działanie alternatora czy pompy wodnej, jego uszkodzenie zmusi nas do nieoczekiwanej przerwy w podróży. Może także sprawić, że nagle przestanie działać klimatyzacja lub wspomaganie układu kierowniczego. Z uwagi na to, że nowsze samochody posiadają lepsze wyposażenie, producenci zastosowali w nich większą liczbę pasków. Wszystkie jednak mają zasadniczą wadę, którą jest ograniczona w czasie żywotność.
Dobór właściwej części zamiennej
Jeśli będziemy pewni, że pasek klinowy jest zużyty – pozostanie nam tylko jego wymiana. Zmuszeni do tego, musimy pamiętać o zakupie właściwej części zamiennej. Wybierając właściwy należy zwrócić uwagę na takie parametry jak długość i szerokość. Trzeba także właściwie dobrać odpowiedni profil. Najbezpieczniej, podczas wizyty w sklepie motoryzacyjnym zdać się na wiedzę fachowca. Powinien on nam bowiem najlepiej doradzić, który pas będzie najlepszy do naszego auta.
Jeśli w trakcie wymiany klinowego okaże się, że trzeba ściągnąć także ten, który odpowiada za rozrząd – koniecznie dokonajmy również jego wymiany. Nieważne jest w tym momencie stopień jego zużycia. Taki zabieg da nam pewność, że pozostanie on właściwie naciągnięty. Zakładanie starego paska rozrządu bywa bowiem bardzo ryzykowne. Nie wiadomo, czy nie doprowadzi do poważnych awarii silnika.
Samodzielna wymiana paska klinowego
W chwili, gdy dojdzie do awarii, nie należy załamywać rąk. Zamiana opisywanej części nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Na samym początku sprawdźmy, gdzie znajdują się śruby, które należy poluzować. Po zdemontowaniu napinacza należy założyć nowy pasek, umieszczając go na swoim miejscu. Prawidłowo napięty pasek powinien ugiąć się od 5 do 15 mm.
W chwili, gdy mamy do czynienia z jego automatyczną wersją, praca przebiega nieco inaczej. Wtedy zwalniamy napięcie na pasku i dokonujemy jego wymiany. Właściwie zamontowany automatyczny napinacz sam zadba o to, by naprężenie materiału było takie, jak wskazał producent.
Jak widać awaria paska klinowego nie jest tak straszna w skutkach jak awaria paska rozrządu. Wprawdzie uniemożliwi nam dalszą jazdę, nie zniszczy jednak silnika. Ważne, abyśmy przy okazji każdego przeglądu sprawdzali jego stan, dzięki czemu zaoszczędzimy sobie niepotrzebnych problemów.