Pasek rozrządu przenosi napęd zwału korbowego na wałek rozrządu. Odpowiada także za synchronizację pracy tych dwóch elementów. Mimo tego, że to rozwiązanie bardzo zawodne i mniej trwałe niż łańcuch, jest najczęściej stosowane przez producentów motorów napędowych naszych aut. Warto zatem wiedzieć, jak należy postępować w przypadku jego awarii.
Co jest przyczyną awarii paska rozrządu?
Pomimo tego, że pasek napędzający układ rozrządu, jest elastyczny i rozciągliwy czasami ulega awarii. Materiał z którego jest wykonany może zostać uszkodzony już w trakcie jego montażu. Abyśmy mieli pewność, że nie dojdzie do poważnej w skutkach usterki, musi być należycie zamontowany. Jeśli osoba wykonująca dla nas tę usługę posłuży się niewłaściwymi narzędziami, takimi o ostrych krawędziach, może uszkodzić jego budowę. Stanie się on przez to o wiele bardziej podatny na zerwanie w trakcie pracy silnika.
Żywotność paska może skrócić także jego kontakt z olejem silnikowym. Dlatego trzeba pamiętać o tym, że nawet drobny wyciek oleju z uszczelniacza, może uszkodzić silnik naszego auta. Trzeba także pamiętać o tym, że każdy producent zaleca wymianę paska po przejechaniu określonej liczby kilometrów i wartości te powinny być dla nas wiążące. Jeśli zlekceważymy zalecenia producenta, powinniśmy liczyć się z tym, że pasek może ulec pęknięciu w najmniej oczekiwanym momencie.
Zagrożenia wynikające z awarii paska
Pamiętajmy, że pasek rozrządu nie uprzedzi nas o swojej awarii, która może doprowadzić do naprawdę ogromnych zniszczeń. Najczęściej następuje wtedy kolizja zaworów z tłokami, co oznacza dla nas kapitalny remont silnika lub jego wymianę. Drugie rozwiązanie często okazuje się bardziej opłacalne. Jeśli jednak w porę zdecydujemy się na wymianę paska, pamiętajmy o tym, aby przy okazji wymienić również dodatkowe elementy znajdujące się w okolicy rozrządu.
Co dokładnie musimy wymienić?
Niewielu z nas, nie będąc mechanikiem samochodowym, zdecyduje się na samodzielną wymianę paska rozrządu. Podczas tego zabiegu trzeba bardzo uważać, aby nie zmieniło się położenie wału korbowego i wałka rozrządu względem siebie. Niewielu amatorów poradzi sobie z tym, aby osiągnąć zamierzony efekt, dlatego lepiej oddać samochód w ręce profesjonalisty. Dzięki swojej wiedzy, skorzysta on z takich rozwiązań, które dadzą pewność, iż po wymianie paska, zawory nie zderzą się z tłokami.
Decydując się na wymianę, warto w tym samym czasie zakupić inne elementy rozrządu. W zależności od modelu silnika mogą to być rolki, napinacze, a także pompa wody – jeśli jest napędzana przez pasek. Elementy te należy wymienić także wtedy, jeśli wydają nam się sprawne. Jeśli nie zostaną wymienione w tym samym czasie, musimy liczyć się z tym, że prędzej czy później mogą zawieźć, powodując zerwanie nowego produktu. Dlatego wymiana samego paska jest pozorną oszczędnością, która w przyszłości może narazić nas na bardzo poważne koszty.
Decydując się na kompleksową wymianę wszystkich elementów w warsztacie, zwróćmy uwagę na proponowaną przez mechanika cenę. Podejrzanie niskie koszty najczęściej wynikają z tego, że usługa będzie wykonana niezgodnie z zaleceniami producenta. Nie dajmy się nabrać na okazje, bo mogą okazać się zgubne.
Wiedząc o tym, że doszło do awarii paska rozrządu, powinniśmy być świadomi, niemałych kosztów jakie to zdarzenie za sobą niesie. Przestrzegając zaleceń producenta, możemy się jednak przed tym wydatkiem ochronić. Mamy wówczas pewność, że silnik posłuży nam przez długie lata, a niespodziewana awaria nie narazi nas na żadne kłopoty.