Wielu kierowców decyduje się na to, żeby zmienić wygląd zewnętrzny swojego auta. Najczęściej wymieniamy felgi, tłumik albo lampy. To jedne z najprostszych sposobów na to, aby uatrakcyjnić zewnętrzny wygląd samochodu. Bardzo popularne jest także przyciemnianie szyb. Warto jednak wiedzieć co mówią na ten temat przepisy prawne.
W jakim celu przyciemniamy szyby?
Przyciemnianie szyb w samochodzie ma zasadniczo trzy główne zadania. Po pierwsze wnętrze pojazdu mniej się nagrzewa. To szczególnie ważne, podczas długich podróży dla posiadaczy aut bez klimatyzacji. Po drugie, przyciemnione szyby chronią nas i nasze rzeczy przed wścibskim okiem obserwatorów, ale także przed złodziejami. Ci pierwsi będą mieć trudności z tym, aby zobaczyć, co przewozimy naszym autem. Złodziejom za to, trudniej będzie wybić szybę przyciemnioną folią i dostać się do wnętrza naszego pojazdu. Trzecim powodem dla którego przyciemniamy szyby są względy estetyczne. Samochód z przyciemnionymi szybami po prostu wygląda ciekawiej.
Zgodnie z prawem
Odnośnie tylnych szyb panuje przekonanie, że mogą być one zupełnie przyciemnione, jednak w taki sposób, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu. Przyciemnianie przednich szyb w samochodzie jest już opisane w polskim prawie. Pierwszym z przepisów regulujących tę sprawę jest: § 8 ust. 5 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, którego treść jest następująca:
Szyby pojazdu:
4) przednie powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 75%, natomiast przednie boczne nie mniejszy niż 70%;
5) nie powinny odbijać światła w sposób powodujący oślepianie innych uczestników ruchu drogowego.
Drugim i ostatnim przepisem jest artykuł 66 ust. 1 pkt. 5 prawa o ruchu drogowym, którego treść brzmi:
" (...) pojazd musi być tak zbudowany, utrzymany i wyposażony, aby korzystanie z niego (...) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy (…)".
Z uwagi na to, że istnieją w prawie zapisy dotyczące tej formy tuningu auta, podczas kontroli drogowej, możemy spodziewać się, że mundurowi będą mieć przyrząd, którym zmierzą przepuszczalność światła zamontowanych w naszym aucie szyb. Mogą także sprawdzić, czy mamy przy sobie dokument mówiący o tym, że folie użyte do przyciemniania posiadają atest Instytutu Szkła i Ceramiki w Krakowie. Jeśli podczas kontroli okaże się, że folie nie spełniają wymienionych norm, będziemy musieli zerwać je przy policjantach.
Metody przyciemniania szyb
Zanim użytkownik auta zdecyduje się na przyciemnienie szyb, warto krótko wspomnieć o dwóch metodach wykonywania tego zabiegu i wybrać najwłaściwszą. Pierwszą, najbardziej popularną jest naklejenie folii. Może ona mieć różne kolory i stopień przyciemnienia. Uważajmy jednak na takie, które nie spełniają wymogów technicznych. Użycie nieodpowiednich, może nas bowiem narazić zarówno na straty finansowe, jak i na wstyd, kiedy będziemy zmuszeni usunąć je w obecności stróżów prawa. Jeżeli zdecydujemy się na zakup atestowanych, możemy zarówno zamontować je sami (choć bywa to uciążliwe) lub też zlecić to zadanie fachowcom. W drugim przypadku trzeba jednak liczyć się z kosztem od 100 do 500 złotych, w zależności od powierzchni szyb.
Drugą - bardziej trwałą niż użycie folii, ale też droższą metodą – jest przyciemnianie piecowe. W tym przypadku jesteśmy skazani na wizytę w autoryzowanym zakładzie, gdzie będziemy musieli liczyć się z wydatkiem rzędu nawet 1500 złotych.
Jeśli już zdecydujemy się na przyciemnianie szyb i wybierzemy właściwą dla siebie metodę, pamiętajmy o obowiązujących przepisach. Nieprzestrzeganie ich może okazać się dla nas bardzo kłopotliwe...i drogie.