Akumulator samochodowy jest pewnego rodzaju baterią. Dostarcza silnikowi energię elektryczną potrzebną do rozruchu. W starszych modelach aut zapotrzebowanie na prąd było niewielkie i wahało się w granicach 300 W. Dziś samochody wyposażone są w wiele dodatkowych układów, a to sprawia, że moc prądu musi wynosić nawet 1000 W. Oprócz wiedzy na ten temat warto zdać sobie sprawę z tego, że w chwili obecnej w sprzedaży znajdują się różne rodzaje akumulatorów. Jak się nazywają i czym charakteryzują? Obydwa te zagadnienia omówimy w niniejszym tekście.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
Ten rodzaj akumulatora jest najstarszym, który powstał w całej historii motoryzacji. Wymyślono go w 1859 roku i, co najważniejsze, od tamtego czasu nie zmieniły się zasady jego działania. Bazują one na niezmiennej budowie. Jest ona oparta na ołowiowej anodzie oraz katodzie zbudowanej z tlenku ołowiu.
Trzeba jednak przyznać, że z biegiem lat konstruktorzy uszlachetniali wykorzystywane metale. Dziś ołów łączony jest z antymonem, wapniem i srebrem, ewentualnie ze stopem tych pierwiastków. Z kolei w zbiorniku baterii nieustannie, od samego początku historii akumulatorów, znajduje się też ta sama ciecz. To płynny elektrolit, którym jest 37-procentowy roztwór wodny kwasu siarkowego.
Warto jednak zauważyć, że ta klasyczna bateria ma zarówno zalety, jak i wady. Do pierwszej grupy cech zaliczyć należy niską cenę, dużą trwałość i odporność na graniczne rozładowanie. Wady to głównie możliwość zakwaszenia, która kończy pracę akumulatora i to, że należy regularnie sprawdzać poziom elektrolitu, którego niedobór skróci żywotność źródła energii.
Akumulatory żelowe
W tym zdecydowanie nowszym typie akumulatora płynny elektrolit zastąpiono inną mieszanką. Składa się ona ze specjalnego żelu. W jego składzie nieustannie znajduje się kwas siarkowy, jednakże jest on wymieszany z krzemionką. Na pomysł takiego połączenia wpadli amerykański inżynierowie w latach 60. XX wieku. Wprowadzili jednak kolektory, do których produkcji nie wykorzystano, w porównaniu do wcześniej opisywanych baterii, stopu antymonu. Wśród zalet takich źródeł prądu wymienia się kilka najważniejszych.
Przede wszystkim bateria może być ustawiona w dowolnej pozycji, bo jest odporna na duże przechyły. Ponadto elektrolit w postaci żelu nie odparowuje, nie wymaga uzupełniania i jest zdecydowanie bardziej trwały niż jego płynny odpowiednik. Wśród wad jedna jest szczególnie rażąca: prąd uzyskiwany z takich akumulatorów ma niską moc i stosowany jest głównie do rozruchu silników jednośladów.
Akumulatory AGM
W akumulatorach tych stosuje się jedną z najnowszych technologii. Została ona oparta na tym, że elektrolit znajduje się w pojemniku zbudowanym z maty szklanej. Takie wypełnienie przestrzeni pomiędzy elektrodami ma jeden zasadniczy cel – służy temu, by zlikwidować potencjalne wycieki z uszkodzonego mechanicznie akumulatora. Trzeba też przyznać, iż ten rodzaj wypełnienia znacznie podnosi wydajność akumulatora.
Rodzaj wykorzystanego nośnika (żelu) sprawia z kolei, że możliwe jest uzyskanie większej mocy tych właśnie, nowszych baterii. Skorzystają z tego głównie użytkownicy samochodów z napędem hybrydowym. Zadowoleni będą także ci, którzy korzystają z pojazdów bardzo intensywnie eksploatowanych. Będą to głównie kierowcy, którzy świadczą usługi przewozowe, a więc taksówkarze i pracownicy służb użyteczności publicznej.
Akumulatory typu EFB, AFB i ECM
Każdy z ujętych w nagłówku akumulatorów należy do grupy tych, których główną cechą jest wydłużona wytrzymałość. Bierze się to stąd, że zawarty w nich elektrolit zgromadzono w większym zbiorniku. Zanurzone w nim metalowe płytki zbudowane są ze stopu ołowiu, wapnia i cyny. Dwustronne separatory skonstruowano z kolei przy pomocy mikrowłókien poliestru i polietylenu. Co to wszystko oznacza dla użytkownika pojazdu?
Przede wszystkim to, że bateria pozwoli na dwukrotnie wyższą liczbę uruchomień silnika w porównaniu z tradycyjnym akumulatorem. Docenią to szczególnie osoby korzystające z aut z funkcją start-stop i tych, które mają bogate wyposażenie wymagające o wiele większej ilości prądu. Opisywane źródła zasilania są jednak bardzo drogie. Odznaczają się także niewielką odpornością na głębokie rozładowania, co drastycznie obniża ich sprawność.
Zastosowanie odpowiedniego rodzaju akumulatora zależy od wielu czynników. Trzeba dobrać go w zależności od rodzaju pojazdu, w którym ma być zamontowany. Mając to na uwadze, dobrze jest wybierać baterię w sposób świadomy.