Termostat współpracuje z chłodnicą i systemem przyłączonych do niej przewodów. Nie wszyscy spośród nas zdają sobie jednak sprawę z tego, czym on tak naprawdę jest. Tymczasem są to połączone ze sobą elementy, które sprawiają, że prowadzenie samochodu w ogóle jest możliwe. Jak to wyjaśnić? Za co tak naprawdę odpowiada ten tajemniczy element budowy silnika? Jakie rozróżniamy jego rodzaje? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
Za co odpowiada opisywana część silnika?
Urządzenie regulujące temperaturę cieczy chłodzącej w silniku jest jednym z najprostszych elementów jednostki napędowej. Pozwala na to, by mogła ona pracować w sposób harmonijny. Dba zatem o utrzymanie jej właściwej temperatury. Żeby mogło tak być, naprzemiennie otwierane są dwa obiegi cieczy chłodzącej (mały i duży). W zależności od temperatury silnika otwierany jest jeden z nich.
Trzeba bowiem zdać sobie sprawę z tego, że warunki termalne dla optymalnej pracy silnika mieszczą się w określonych granicach, byśmy mogli spokojnie podróżować. Ciecz chłodząca powinna, wedle specyfikacji technicznej różnych producentów, rozgrzewać się do temperatury od 80 do 95 stopni Celsjusza. To jednak zależy od budowy konkretnego silnika. W zależności od tego czynnika odpowiednia ilość ciepła potrzebnego do optymalnej pracy motoru może być bardzo zróżnicowana.
Podsumowując te informacje, możemy zatem stwierdzić, że w pierwszej kolejności termostat w swojej podstawowej, nieskomplikowanej odmianie ma za zadanie rozgrzewanie silnika (prowadzi do szybszego nagrzania cieczy chłodzącej). Po drugie: podtrzymuje optymalną temperaturę cieczy chłodzącej, by była ona utrzymana w odpowiednich, bezpiecznych granicach. Po trzecie: chłodzi silnik, aby nie uległ przegrzaniu.
Termostaty fazowe są bardziej złożone
Do tej pory, pisząc o ogólnych zasadach działania termostatu, wzięliśmy za przykład jego prostszą, znaną ze starszych aut, odmianę. Ta, o której napiszemy teraz, montowana jest w samochodach o wiele nowocześniejszych. Element termorozszerzalny tego „zaworu bezpieczeństwa” połączono z grzałką sterowaną za pomocą komputera.
Dzięki temu rozwiązaniu regulacja obiegów chłodzenia (małego i dużego) jest o wiele szybsza i sprawniejsza. Zalet tego bardziej skomplikowanego rozwiązania jest jednak zdecydowanie więcej. Producenci, sięgając nie, chcieli sprawić, aby klienci cieszyli się silnikami bardziej wydajnymi i odznaczającymi się niższym zużyciem paliwa. Jak osiągnęli to konstruktorzy? W ten sposób, że mechanizm sterowany przez komputer sprawia, iż silnik pracuje nieustannie na granicy bezpieczeństwa.
Osiągając jednak zdecydowanie wyższe obroty niż w starszych modelach aut, pozostaje tak samo dobrze chłodzony (dzieje się tak za pomocą komputerowo zaprojektowanego sterowania). Jest też dodatkowo ogrzewany wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba. Dlatego tak zaprojektowane elementy silnika są o wiele bardziej wydajne. Znacznie efektywniej dbają też o silnik, dając nam większą przyjemność z jazdy.
Funkcje termostatów dwóch generacji
Niezależnie od tego, jakiego samochodu używamy na co dzień, musimy zdać sobie sprawę z tego, jak ważne jest, byśmy dbali o dobry stan opisywanej w artykule części samochodowej. Jakie są jej zadania? Przede wszystkim zapobiega przegrzaniu silnika, które może mieć katastrofalny wpływ na jego działanie. Poza tym wpływa na niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję spalin. Należycie dba także o stan cylindrów z uwagi na to, że zgromadzone w nich paliwo przy właściwie dobranej temperaturze jest znacznie skuteczniej spalane.
Ciekawe jest również to, że ma pozytywny wpływ na gęstość oleju. Wtedy gdy pracuje on we właściwie nagrzanej komorze silnika, zmniejsza tarcie ruchomych części, które zdecydowanie dłużej mogą działać w sposób bezawaryjny. Dodatkowo szybciej nagrzewa się też wnętrze samochodu, co sprawia, że podróż samochodem, szczególnie w zimie, staje się zdecydowanie bardziej przyjemna.
Jedna nieskomplikowana i mechaniczna część budowy samochodu ma niebagatelne znaczenie dla jego funkcjonowania. Dlatego tak ważne jest, by dbać o nią i wymieniać we właściwym czasie. Wtedy będziemy mieć pewność, że samochód posłuży nam tak długo, jak tego potrzebujemy. Pamiętajmy też, żeby przed wizytą u mechanika zapoznać się z dużym wyborem produktów różnych firm, aby wybrać część zamienną właściwą dla naszego pojazdu.