Motocykle, jak wszystkie inne pojazdy mechaniczne, ulegają ciągłym modyfikacjom. Dotyczy to nie tylko ich wyglądu zewnętrznego, ale również silników. Są one coraz bardziej złożone, ekonomiczne i nowoczesne. Jakie ich rodzaje są dzisiaj obecne na rynku i czym charakteryzują się?
Dwu- i czterosuwowe
To podstawowy wyznacznik świadczący o różnicach między motorami montowanymi w różnych maszynach. Jakie informacje niesie ze sobą? Tak zwane „dwutakty” montowane są w prostych maszynach służących do jazdy w trudnym, błotnistym terenie. Pozwalają na tanie i niezbyt skomplikowane naprawy.
Mimo niewielkiej pojemności skokowej osiągają również odpowiednio duże prędkości. Dokładniejsze informacje na ich temat zawarte zostały w drugim akapicie niniejszego tekstu. „Czterotakty” z kolei odznaczają się dużymi przebiegami i niewielką awaryjnością. Dzieli się je na kilka różnych odmian, które zostały opisane przez nas pokrótce w dalszych częściach tego artykułu.
Silnik jednocylindrowy
Ta prosta konstrukcja odznacza się przede wszystkim niewielkimi gabarytami i takim samym ciężarem. Nie sprawia również zbyt wielu problemów serwisantom. Charakteryzuje się jednak wysokim poziomem drgań. Na szczęście są one równoważone tym, że towarzyszą uzyskiwaniu bardzo dużej mocy przy niedużej liczbie obrotów.
Trzeba również przyznać, że niektóre odsłony tej jednostki napędowej odznaczają się dość krótką żywotnością. Pocieszeniem jest jednak to, że nawet początkujący motocyklista może samodzielnie wykonać niezbędne naprawy czy czynności serwisowe. Warto pamiętać o tym, że to rozwiązanie mechaniczne spotykane jest w jednośladach typu cross lub enduro. Zdarza się jednak, że znajduje zastosowanie również w maszynach o nieco innej specyfice.
Silnik rzędowy
Jego budowa oparta jest na dwóch lub większej ilości cylindrów ułożonych obok siebie. Taki układ napędowy jest spotykany niezwykle często w różnych motorach. Przede wszystkim mowa tutaj o tych, które odznaczają się bardzo dużą mocą, czyli ścigaczach. One najczęściej napędzane są jednostką o nawet czterech cylindrach. Pozwalają na osiągnięcie bardzo dużej mocy maksymalnej i odpowiednio do niej wysokich obrotów. Te duże przeciążenia wymagają jednak od użytkownika stosowania najlepszej jakości olejów silnikowych.
Spotkamy się z jeszcze bardziej skomplikowanymi rozwiązaniami, bazującymi nawet na sześciu cylindrach. Ciekawostką jest to, że opisywane jednostki napędowe mogą być montowane na dwa różne sposoby (poprzecznie lub wzdłuż). Złą wiadomością jest to, że charakteryzują się krótszą żywotnością.
Silnik widlasty
Ten twór inżynierów o kształcie litery V bazuje na pracy cylindrów ułożonych względem siebie pod kątem 45 stopni. Ma niepowtarzalne brzmienie, które doceniają fani chopperów i cruiserów. Charakteryzuje się przy tym niewielkimi drganiami emitowanymi w trakcie pracy. Osiąga także bardzo wysoki moment obrotowy.
Na szczególną uwagę zasługuje układ o oznaczeniu V2. Jego główną zaletą jest to, że pozwala na uzyskanie wąskiej budowy, która gwarantuje wysokie osiągi w czasie jazdy. Niezwykle ważne jest, że opisywana jednostka mechaniczna ma jedną, bardzo ważną zaletę. To długa żywotność. Cieszą się nią wszyscy ci, którzy na co dzień podróżują jednośladami firm Harley-Davidson czy Ducati.
Boxer
Charakterystyczną cechą tak nazwanego silnika jest to, że działa on dzięki cylindrom ułożonym przeciwlegle. Są one spotykane najczęściej w produktach firmy BMW. Posiada on tłoki położone naprzeciw siebie, w linii prostej. To wszystko sprawia, że całość konstrukcji jest dość szeroka i posiada nisko osadzony środek ciężkości. Jaki jest tego skutek? Konkretnie taki, że użytkownik może cieszyć się niższym spadkiem mocy rozwijanej liniowo. Ma również szansę na to, by czerpać radość z niezawodności maszyny i tego, że emituje ona niewielki poziom hałasu i drgań.
Opisane przez nas silniki motocyklowe są w ciągłej eksploatacji. Spotykane w różnych pojazdach zachwycają swoją wyjątkowością. Warto znać ich zalety, by kierować się nimi w trakcie dobierania pojazdu, który sprawi nam najwięcej radości z jazdy.