Uszkodzenie sprzęgła to coś, co prędzej czy później dosięgnie każdego z nas. Moc silnika nowoczesnych aut osobowych w ciągu kilku ostatnich lat znacząco się zwiększyła. Duży wzrost odnotowano również w przypadku momentów obrotowych wysokoprężnych silników diesla. Jeżeli dodać do tego stopniowe zwiększanie się masy pojazdu, powstaje gotowa recepta jak obciążyć system sprzęgła. Wszystko zaczyna się od delikatnego szarpania w trakcie ruszania…
Kiedy powstaje usterka?
Powodem dużej ilości awarii sprzęgła są tzn. gorące punkty. Tworzą się one w momencie nadmiernego tarcia między tarczą sprzęgła, a pokrywą sprzęgła bądź kołem zamachowym. Punkty termiczne przyczyniają się do powstawania pęknięć na powierzchniach ciernych płyty formującej sprzęgła oraz koła zamachowego, uszkodzenia powierzchni tarczy sprzęgła, a także awarii dwumasowego koła zamachowego.
Do awarii sprzęgła może dojść również za sprawą otłuszczenia powierzchni uszczelek smaru korbowego oraz wałka skrzyni biegów. Nadmiar smaru na łożysku pilotującym wraz z nieszczelnościami hydraulicznego systemu aktywacji sprzęgła prowadzą do zanieczyszczeń i zabrudzeń powierzchni, a w efekcie do zmian w zakresie tarczy między tarczą sprzęgła, a pokrywą sprzęgła lub kołem zamachowym. Nawet najmniejsze ilości oleju mogą zakłócić płynną aktywację sprzęgła w czasie startu.
Problemy ze sprzęgłem w gruncie rzeczy mogą się mnożyć w zależności od defektów sąsiadujących z nim elementów. Pojazdy z hydraulicznym systemem aktywacji sprzęgła narażone są na jego uszkodzenie za sprawą powietrza znajdującego się w układzie. Zmiana mocy podczas ruszania może być również spowodowana zużytym łożyskiem silnikowym bądź nieprawidłowymi ustawieniami silnika.
Normalnym, dość powszechnym zjawiskiem występującym w każdym aucie jest zużywanie się okładzin ciernych. Zależnie od modelu mogą wytrzymać one jazdę ponad 100 000 km lub 400 000 km. Ich trwałość w dużej mierze zależna jest od wcześniejszego procesu wymiany sprzęgła. Jeżeli mechanik zrobił to w sposób prawidłowy, okładziny cierne posłużą nam przez długi czas.
Rodzaje usterek
Rodzaj awarii możemy poznać po dźwiękach, jakie wydobywają się z silnika w czasie jazdy. Lekko pracujący pedał oznacza, ze musimy wymienić cały mechanizm. Dźwięki w czasie jego dociskania świadczą o usterce docisku. Chrobotanie jest najczęściej spowodowane awarią jednej z poduszek pod silnikiem, bądź pod przekładnią lub usterką łożyska oporowego.
Sprzęgła odmawiają współpracy również w autach o podwyższonej mocy po tzw. chiptuningu. Wydaje się logiczne, że po podkręceniu mocy i momentu obrotowego silnika należy wymienić sprzęgło na mocniejsze. Jeżeli zapomnimy o tym ważnym aspekcie, całość ulegnie uszkodzeniu.
Można śmiało stwierdzić, że awaria sprzęgła spowodowana jest brakiem umiejętności w jego posługiwaniu oraz nieprofesjonalną naprawą auta. Ważnym aspektem jest ustawienie skoku jałowego pedału sprzęgła. Jeżeli opór czuć pomiędzy drugim a piątym centymetrem regulacja nie jest potrzebna. Jeżeli jednak jest inaczej powinniśmy udać się do mechanika. Układ ulega zniszczeniu również na skutek ruszania na „półsprzęgle”. Mimo, że otrzymamy większe początkowe przyspieszenie, musimy liczyć się z pewnym kosztem. Okładziny sprzęgła poddawane są ogromnym przeciążeniom termicznym, całość ulega nadpaleniu, aż w końcu po prostu się spala. Wymiana tarczy sprzęgła wiąże się ze sporymi kosztami. Same okładziny zużywają się szybciej, gdy trzymamy nogę w czasie jazdy na pedale sprzęgła. Nie możemy zapominać, że pedał sprzęgła nie służy, jako podpórka. Trzymanie tam nogi może doprowadzić do nadpalenia tarczy oraz szybszej degeneracji łożyska wyciskowego sprzęgła.
Jak uniknąć awarii?
Prawidłowa jazda, a także serwisowanie auta w autoryzowanych warsztatach sprawi, że nasze problemy ze sprzęgłem staną się wyłącznie przykrym wspomnieniem. Pamiętajmy, że nawet delikatny dźwięk ze strony sprzęgła może świadczyć o poważnej, trudnej do naprawienia i kosztownej awarii.