Świece żarowe to bardzo ważny element, potrzebny do prawidłowego rozruchu silnika diesla. Część ta ułatwia uruchomienie motoru, szczególnie przy niskich temperaturach, dlatego wielu kierowców przypomina sobie o niej dopiero zimą. Co warto wiedzieć o tych niewielkich, elektrycznych grzałkach?
Zasada działania świec żarowych
Świece niezbędne do właściwej pracy silnika z napędem diesla swoją budową przypominają świece iskrowe, montowane w silnikach benzynowych. Dzięki prądowi płynącemu z akumulatora rozgrzewają się one do 1000 stopni Celsjusza. Wzrasta wtedy zarówno ciśnienie, jak i temperatura powietrza zebranego w komorze silnika.
Dzięki rozgrzanym świecom staje się ona tak wysoka, że mieszanka paliwowa ulega samozapłonowi, co sprawia, że motor zaczyna pracować. Aby osiągnąć wymaganą temperaturę, świece muszą nagrzewać się w czasie nawet do 10 sekund, zaś w nowszych typach silników diesla czas ten jest jeszcze krótszy.
Co warto wiedzieć o świecach żarowych?
Jak już wyżej wspomnieliśmy, świece żarowe odgrywają kluczową rolę w uruchamianiu silnika. Aby zyskać pewność, że osiągnęły wymaganą temperaturę, musimy obserwować (w starszych modelach samochodów) pomarańczową lampkę z symbolem spirali. W chwili włączenia zapłonu zaczyna ona świecić. Z uruchomieniem silnika należy poczekać do momentu aż lampka zgaśnie – to znak, że została osiągnięta wymagana temperatura.
Czasami zdarza się jednak, że czas nagrzewania znacznie się wydłuża. Możemy wtedy sprawdzić stan świec, wykręcając je i podłączając pod napięcie 12 woltów. Pozwoli nam to zaobserwować, czy w ogóle się nagrzewają i ile czasu trwa cały proces.
Warto zapamiętać, że żywotność świec żarowych w starszych samochodach oscyluje wokół 100 tysięcy kilometrów. W silnikach nieco młodszych są one bardziej trwałe i sprawują się właściwie nawet do 200 tysięcy kilometrów. Należy w odpowiednim czasie wymieniać świece, pamiętając również o tym aby, szczególnie w czasie zimy, dbać o stan akumulatora, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za to jak sprawnie działają.
Oznaki niesprawnych świec żarowych
Wiadomo już, że jeśli silnik nie odpala, mamy najczęściej do czynienia z niesprawnymi świecami żarowymi. To jednak nie jedyny sygnał, że działają niewłaściwie. Jeśli uda nam się uruchomić silnik, ale pracuje on nierówno, niewykluczone, że to pierwsza oznaka dalszych problemów. Mogą być one spowodowane nagarem, który zebrał się na metalowej części świecy, co sprawia, że jest ona zbyt zimna, aby doszło do zapłonu.
W nowszych samochodach wyposażonych w filtr cząstek stałych, naszą uwagę powinno zwrócić zbyt szybkie jego zużywanie. Zbierana w nim sadza nie wypali się wtedy w ogóle, albo będzie wypalona niewłaściwie, co może narazić nas na spore wydatki.
Należy pamiętać, że płynna praca silnika, nie zależy jedynie od kondycji świec, ale także ich właściwego doboru. Trzeba w tym zakresie stosować się do wskazań producenta, aby kupione przez nas świece były właściwe dla silnika napędzającego nasz samochód.
To szczególnie ważne w przypadku nowszych silników sterowanych elektronicznie, bo źle dobrane świece mogą uszkodzić sterowniki odpowiedzialne za jego prawidłową pracę. To z kolei wpłynie negatywnie na emisję spalin, które przy niewłaściwej filtracji będą bardzo szkodliwe i niebezpieczne dla środowiska.
Jak wynika z opisu, świece żarowe mają zasadnicze znaczenie dla właściwej pracy silników diesla. Należy dobierać je w zależności od wymagań producenta samochodu i systematycznie wymieniać. Dbając należycie o ich działanie, zyskamy pewność, że silnik naszego auta będzie pracował płynnie i nie straszna mu będzie nawet najbardziej sroga zima.