Pasjonaci motocykli dobrze dbają o swoje maszyny. Aby motory służyły im jak najdłużej, muszą pamiętać o wszystkich najważniejszych naprawach. Regularne wymiany oleju i innych płynów, a także różnorodnych części eksploatacyjnych to jednak nie wszystko. Ważnym elementem, o który również trzeba zadbać są niewidoczne dla oka dętki motocyklowe. Jakie kupić, by wybór był trafny?
Felgi dętkowe i bezdętkowe
Jeżeli po raz pierwszy zabieramy się za prace związane z wymianą ogumienia, musimy zyskać pewność, jaki rodzaj obręczy jest zamontowany w naszym jednośladzie. To w jakie felgi wyposażona została maszyna, możemy dość łatwo sprawdzić, choć nie dostarcza nam to pewnej informacji, jakimi oponami dysponujemy. Jeżeli kontrolując zawór, zamontowany od wewnątrz felgi, stwierdzimy, że jest on gumowy i ciasno osadzony, a jego średnica jest większa niż otwór w feldze, możemy być pewni, że posiadamy obręcz bezdętkową. Podobnie jest w sytuacji kiedy posiadany zawór jest stalowy lub aluminiowy i od zewnątrz nie widać żadnej nakrętki.
Stalowy lub aluminiowy zawór, z nakrętką montowaną od zewnątrz, może jednak oznaczać zarówno typ dętkowy jak i bezdętkowy. Przeprowadzając test, potwierdzimy jedną z wersji. Luzując lekko nakrętkę, należy wcisnąć zawór do wnętrza felgi. W przypadku, gdy powietrze zacznie uciekać oznacza to obręcz bezdętkową. Jeśli nic takiego się jednak nie dzieje posiadamy felgi dętkowe z zamontowaną dętką. Na taką obręcz można montować opony obydwu typów, jednak zawsze z wypełnieniem.
Dobór właściwego rozmiaru dętki
Podczas wymiany dętki konieczne jest wybranie właściwego jej rozmiaru. Zrozumiałym jest, że musi być węższa od opony. Tylko dzięki temu zyskamy pewność, że będzie właściwie osadzona. Wiadomo, że najlepiej powinien nam doradzić fachowiec z serwisu wulkanizacyjnego. Może jednak zdarzyć się tak, że osoba ta nie będzie miała wystarczająco dużej wiedzy. Co wtedy? Dobrze jest zatem posiadać ją samemu.
Oznaczenia, na które składają się cyfry takie jak 3.00 i inne, świadczące o wyższych lub niższych wartościach, wyrażone są w calach. Jedna jednostka odpowiada szerokości 25.4 mm. Wiedząc o tym, należy sprawdzić rozmiar opony i właściwie dobrać do niej dętkę. Jeśli przykładowo opona jest oznaczona symbolem 110/90, możemy mieć pewność, że wystarczy nam dętka o oznaczeniu 4.00. Powinniśmy przy tym kierować się jedną, najważniejszą zasadą: musi być zawsze mniejsza od opony. Co zrobić wtedy, gdy oznaczenie jest inne? Znajdujące się na kiszce znaki takie jak 120/90–17 będzie dla nas informacją o szerokości i profilu opony, a także średnicy felgi, do której jest przeznaczona. Wiedząc o tym możemy być pewni, że dętka opisana w ten sam sposób będzie dla nas właściwa.
Rodzaje dętek
Do dyspozycji mamy dwa rodzaje kiszek: o normalnej grubości i wzmacniane. Wiadomo, że drugi typ będzie droższy, ale także bardziej wytrzymały. Niezłą propozycją według nas może być model G firmy Dunlop. Jest wykonany z wysokiej jakości gumy, dlatego powinien spełnić nasze oczekiwania. Wiadomo jednak, że wybór powinien być podyktowany takimi względami jak rodzaj motoru i wielkość jego kół.
Warto jednak zaufać w tym względzie sprawdzonym, znanym producentom. Szczególnie polecamy wyroby takich firm jak Michelin lub Heidenau. Ta ostatnia cieszy się wśród posiadaczy jej produktów bardzo dobrą opinią, a opony uważane są za dobrze wykonane. Powinna posłużyć przez długi czas, dzięki czemu zaoszczędzimy sporą sumę na częstej wymianie towaru o gorszej renomie.
Jak ważna jest sprawna dętka w kole motocykla nie trzeba nikomu tłumaczyć. W przypadku uszkodzenia, nie można bowiem kontynuować jazdy. Właściwy jej dobór wpływa przede wszystkim na bezpieczeństwo jazdy. Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi, łatwiej będzie dokonać zakupu odpowiedniego wypełniacza opony, podczas wizyty w sklepie motoryzacyjnym.