Olej silnikowy jest cieczą, której stosowanie ma zasadniczy wpływ na żywotność jednostki napędowej naszego samochodu. Żeby dobrze jej służył, należy wybrać taki, który zalecany jest przez dany koncern motoryzacyjny i opisany w instrukcji obsługi pojazdu.
Właściwości oleju silnikowego
Olej silnikowy odpowiada za smarowanie ruchomych części silnika, zmniejszając tym samym występujące wtedy tarcie. Dodatkowym jego zadaniem jest także czyszczenie i chłodzenie go. W zależności od lepkości oleju, wpływa on także na uszczelnienie silnika, w którym z czasem może dochodzić do różnych wycieków i nieszczelności.
Regularne wymiany oleju mają za zadanie utrzymanie mechanizmu w dobrej kondycji i wpływają na jak najdłuższą jego żywotność. Trzeba jednak pamiętać o tym, że na rynku istnieją różne rodzaje olejów, których właściwości różnią się od siebie. Wyróżniamy syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne.
Który zatem wybrać?
Syntetyczny olej silnikowy
Jest najbardziej zaawansowany technologicznie i zawiera dużą ilość uszlachetniaczy. Dzięki temu dłużej zachowuje swoje właściwości i pozwala silnikowi na pracę w trybie long life o wydłużonym interwale między kolejnymi wymianami oleju. Dodatkowo może pracować w wyższych temperaturach, dzięki czemu zapobiegnie odkładaniu się nagaru na tłokach i cylindrach.
Wpłynie to z kolei bezpośrednio na żywotność ruchomych części silnika, przez co pozostaną sprawne przez dłuższy czas. Jest to szczególnie istotne przy pracy silników zasilanych gazem LPG, ponieważ są one narażone na wyższe temperatury i szybciej dochodzi do zużycia ruchomych elementów takich jednostek.
To jednak nie wszystkie zalety tego typu oleju, który ma szerokie zastosowanie w różnych silnikach. Oprócz odporności na wysokie wskaźniki, jest on także lepiej dostosowany do pracy w warunkach zimowych. Dzięki dużej tolerancji na zimno pozwala na optymalne działanie nawet przy temperaturze minus 30 stopni Celsjusza, co jest szczególnie ważne w czasie siarczystych mrozów. Dzięki tym wszystkim zaletom zaleca się stosowanie oleju syntetycznego przez jak najdłuższy czas zmieniając jedynie klasę lepkości.
Półsyntetyczny olej silnikowy
Ten rodzaj płynu nieznacznie różni się od syntetyków. Ma o wiele niższą od nich cenę z uwagi na mniejszą ilość uszlachetniaczy. Ważne jest jednak to, aby mieć świadomość, że w chwili, gdy silnik nie wykazuje objawów zużycia nie należy wymieniać oleju syntetycznego na inny rodzaj.
Jeśli jednak z uwagi na bardziej przystępną cenę zdecydujemy się na półsyntetyk, musimy wybrać odpowiednią markę. Wielu posiadaczy używanych samochodów poleca oleje firmy Motul, ale wiadomo, że w tym względzie sprawdzą się także takie marki jak Castrol lub Shell. To rodzaj dla oszczędnych. Przy jego wyborze trzeba jednak dobrze rozważyć jego lepkość.
Mineralny olej silnikowy
To najgorszy z dostępnych na rynku rodzajów oleju. Przydatny będzie jednak dla użytkowników starszych, wysłużonych aut z dużym przebiegiem. Jego zakup należy rozważyć jeśli w silniku występuje silne spalanie i nie mamy pewności, jakiego rodzaju środka do smarowania używał wcześniejszy właściciel auta. Dodatkowo dzięki właściwościom tego oleju unikniemy wypłukania powstałych osadów, które jako jedyne dbają o jego szczelność i dobrą kompresję.
Oznaczenia oleju silnikowego
Wybierając olej do naszego auta musimy, oprócz rodzaju oleju, wybrać także klasę jego lepkości. Wśród syntetyków znaleźć można oleje w przedziale od 5W-30 do 5W-40. Półsyntetyki występują w jednej wartości o oznaczeniu 10W-40, zaś największy wybór mamy wśród olejów mineralnych: 15W-40, 20W-40 i 15W-50. Im mniejsza lepkość, tym mniejszy opór oleju i większa moc silnika. Trzeba jednak pamiętać, że wyższy wskaźnik lepiej chroni silnik przed zużyciem.
Warto również zwrócić uwagę na olej dedykowany jednostkom zasilanym gazem LPG lub ropą. Ma on najczęściej dodatkowe składniki, które pomagają silnikowi w lepszej pracy przy zasilaniu tymi paliwami. Przy wyborze płynu warto jednak zasugerować się opinią eksperta.
Jak widać wybór właściwego oleju silnikowego nie jest sprawą prostą. Wiedząc jednak, jakie są właściwości różnych rodzajów tego ważnego dla silnika płynu, łatwiej będzie podjąć decyzję o jego zakupie. Wskazanie producenta jest wtedy sprawą drugorzędną, bo na rynku pozostali sami najwięksi gracze.