Nie da się ukryć, że warsztat samochodowy to dość opłacalna inwestycja. Do jego otwarcia nie potrzebujemy zezwoleń i uprawnień, co sprawia, że przy odrobinie szczęścia każdy z nas może o tym pomyśleć. Ważnym, o ile nie najważniejszym aspektem, jest miejsce naprawy samochodów. Wszystko zależy od tego, gdzie mieszkamy. Jeżeli jest to mniejsza miejscowość bądź nawet wieś, nic nie stoi na przeszkodzie by był to przydomowy garaż. W przypadku, gdy planujemy biznes w dużym mieście, musimy pomyśleć już o czymś większym, a już na pewno usytuowanym przy pętli komunikacyjnej. Warsztat samochodowy to biznes, który z czasem możemy poszerzyć na przykład. o stację kontroli pojazdów, myjnię bądź serwis LPG. I ponownie warto tutaj wspomnieć, że żadna z powyższych działalności nie wymaga koncesji i zezwoleń.
Od czego zacząć?
Jeżeli określiliśmy już wstępnie lokalizację, w jakiej zamierzamy wykonywać usługę, musimy przygotować odpowiedni lokal. Powierzchnia warsztatu nie powinna być mniejsza aniżeli 100 m kw. Przestrzeń w środku winna być tak zagospodarowana, by zmieściły się tam przynajmniej dwa stanowiska do obsługi aut, magazyn, a także biuro. Zanim zajmiemy się zakupem sprzętu musimy zainwestować w odpowiednie wykończenie lokalu – wentylację, oświetlenie oraz antypoślizgowe podłogi. Jeżeli udało nam się rozwiązać każdy z tych aspektów, najwyższa pora by sprecyzować usługi, jakie chcemy świadczyć. Nie każdy warsztat zajmuje się tymi samymi naprawami. Warto wybrać coś, czego nie oferuje nam żadna okoliczna konkurencja. Niewątpliwie przysporzy nam to więcej klientów. Ci, którzy mają fach w ręku mogą wybrać konkretną specjalizację. Wybór jest naprawdę duży: naprawa samochodów, wymiana oleju i filtrów, diagnostyka komputerowa, wymiana opon, geometria kół, przegląd techniczny pojazdów, naprawa elektroniczna. Wiadomo – im więcej, tym lepiej. Niestety, jeżeli wybierzemy stosunkowo duży zakres usług, musimy liczyć się z większymi kosztami. Jeżeli nie dysponujemy dużym budżetem możemy zdecydować się na naprawę konkretnej marki bądź określonych części pojazdów.
Kolejne kroki
Jeżeli sprecyzowaliśmy co, jak i dla kogo chcemy robić czytaj ”mamy ściśle sprecyzowane usługi”, pora zastanowić się nad zakupem sprzętu. Nie ma co ukrywać – nie naprawimy auta zestawem domowych narzędzi. „Aranżację” wnętrza najlepiej zacząć od poszczególnych pomieszczeń. W hali głównej winny stać co najmniej dwa stanowiska do napraw samochodów, wyposażone w linię diagnostyczną, kanał, a także podnośnik (zależnie od naszych możliwości osobowych i dostawczych). Niewielkie pomieszczenie powinno być przeznaczone na biuro – w środku przyda się komputer, biurko z krzesłem, szafka na dokumenty itp. Ważnym aspektem jest zaplecze dla pracowników. Jeżeli zamierzamy zatrudniać osoby z zewnątrz, przydałaby się szatnia najlepiej ze stołem, gdzie personel będzie spożywał posiłki. Niezbędna będzie też toaleta, a także… prysznic. Przed warsztatem powinien być sporych rozmiarów plac, tak by potencjalni klienci mogli zaparkować auto.
Mając na uwadze, jak wiele stłuczek i wypadków zdarza się dzień w dzień na polskich drogach, warto pomyśleć o oprzyrządowaniu do napraw blacharskich – ramie naprawczo-pomiarowej, z czasem również o hydraulicznym zestawie rozpierającym, zgrzewarko-wyciągarce, młotkach blacharskich. Jako, że naprawy blacharskie łączą się bezpośrednio z lakiernictwem, możemy pójść również w tym kierunku i wyposażyć swój warsztat w komorę do lakierowania oraz specjalistyczny sprzęt (a także materiały).
Wartość inwestycji
Szacuje się, że podstawowe koszty związane z zakupem tych najpotrzebniejszych urządzeń zamykają się już w kwocie 30 tys.zł. Mowa tu o: podnośniku (8 tys.zł), kanale (5 tys.zł), komplecie narzędzi (3 tys.zł), komplecie mierników (1 tys.zł), sprzęcie do diagnostyki komputerowej (3 tys.zł). Nie możemy zapominać również o przyrządach do regulacji sprzęgła oraz oprogramowaniu komputerowym, kompatybilnym z markami poszczególnych aut. Plan finansowy musi zawierać także aspekty związane z wynajmem lokalu, zatrudnieniem pracowników, opłatami za wodę, prąd, wywóz odpadów, a także kwotę wolną – na zakup bieżących części.