Każdy posiadacz auta wymienia opony przynajmniej dwa razy w roku – raz na zimowe zaś raz na letnie. Udając się do warsztatu specjaliści nie tylko zmieniają nam produkt adekwatnie do pory roku, ale poddają go również wyważeniu. Dlaczego tak ważne jest regularne wyważanie kół i w jakim celu się je stosuje?
Czynniki wpływające na uszkodzenia kół
Jazda samochodem wiąże się z różnymi „nagłymi” zwrotami akcji. Nigdy nie jest tak, że podczas całej naszej przygody za kółkiem jedziemy prosto przed siebie bez żadnych ekscesów. Raz zmuszeni jesteśmy do ostrego hamowania, a jakiś czas później jakiś pirat drogowy spycha nas wprost na krawężnik. Nie da się również nie zauważyć, że swobodna i płynna jazda może stanowić swojego rodzaju problem, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę stan polskich dróg. Zwykła codzienna jazda znacząco nadwyręża nasze felgi oraz samo ogumienie. Pod wpływem czynników losowych, jak na przykład. te wyżej wspomniane, nasze koła tracą swój okrągły kształt, co jest równoznaczne z przeniesieniem masy auta. Chociaż gołym okiem nie widać, że coś jest nie tak, środek ciężkości został przeniesiony w inne miejsce. To, że my nie jesteśmy w stanie zobaczyć, że coś jest nie tak z naszymi kołami, nie znaczy że nie potrafi tego maszyna.
Oddając auto do przeglądu czy na standardową wymianę, nasze opony trafiają na wyważarkę. Nie jest powiedziane, że na maszynę kładziemy wyłącznie stare, używane już modele. Wręcz przeciwnie – na wyważarce sprawdza się również koła, które nie trafiły jeszcze do użytku. Dlaczego tak ważne jest, by środek ciężkości opony był w odpowiednim miejscu? Nierównomiernie rozłożona masa może wytrącić koło z równowagi ruchu obrotowego wokół jego osi, co przekłada się na: bezpieczeństwo nasze i pasażerów znajdujących się w aucie, komfort użytkowania pojazdu oraz stan wybranych elementów maszyny.
Proces naprawczy
Jak już wspomnieliśmy wyważanie opon odbywa się na specjalnej maszynie zwanej wyważarką. Niezależnie od rodzaju felg, wszystkie podlegają temu samemu procesowi. W przypadku modeli stalowych stosuje się również stalowe ciężarki o masie od 5 do 25 gramów. Element ten nabija się po obydwu stronach rantu felgi, w miejscach wskazanych ówcześnie przez wyważarkę. Do felg aluminiowych stosuje się odważniki aluminiowe. Proces wygląda identycznie jak w przypadku stalowych.
Nie ma co ukrywać, większość kierowców nie interesuje się stanem ogumienia swojego auta, a sam proces ich wyważania uważa za niepotrzebny wydatek. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy nie korzystają z usług warsztatu przy sezonowej wymianie opon, a robią to samodzielnie we własnym garażu. To, że samochód jeździ, a nawet jest w stanie podjechać pod górkę, nie znaczy, że jazda ta jest bezpieczna. Źle wyważone koła mogą doprowadzić do nieprzewidzianych zachowań pojazdu.
Objawy złego stanu kół
Po czym poznać, że nasze opony są źle wyważone? Pierwszym, a zarazem jednym z najważniejszych sygnałów jest delikatne, aczkolwiek odczuwalne drżenie nadwozia. Możemy je zauważyć zwłaszcza wtedy, gdy rozwijamy naszą prędkość. Zaburzony środek ciężkości przyczynia się do zmian w rytmie obrotów koła wokół własnej osi. Po przekroczeniu około 80 kilometrów na godzinę drgania są tak męczące, że komfort jazdy jest znikomy, a w wielu przypadkach nie ma go w ogóle. Innym objawem świadczącym o nieprawidłowym wyważeniu kół jest bicie kierownicy podczas hamowania lub wyraźne ściąganie auta w lewą bądź prawą stronę. W tych przypadkach nie możemy być pewni, czy wina stoi po stronie opon – jest to jedna z wielu możliwości.
Niewyważone koła nie są sobie równe. Mówiąc prościej jeden niewyważony model będzie zachowywał się zupełnie inaczej niż drugi. Nie możemy zapominać, że problem z nierównomiernym rozkładem ciężkości na naszych oponach nie musi być odczuwalny. Zamiast czekać, aż te ulegną znaczącej degradacji, należy udać się do warsztatu samochodowego w celu wykonania odpowiedniej diagnostyki. Długo niewyważane koła mogą doprowadzić do szybszego zużycia opon, łożysk, elementów zawieszenia, układu kierowniczego itp.