Gdy rozmawiamy o samochodach sportowych, to raczej nikomu nie przychodzi na myśl gama Hyundaia. A szkoda, ponieważ koreański producent ma w swojej ofercie kilka bardzo interesujących modeli o oznaczeniu „N” – jest ono zarezerwowane dla samochodów w wersjach usportowionych, które potrafią zaskoczyć osiągami niejednego rasowego „sportowca”. Mieliśmy okazję się o tym przekonać podczas jazdy testowej Hyundaiem i30 N. Ten samochód zrobił na nas ogromne wrażenie.
Dynamiczny? To za mało powiedziane
Hyundai i30 N bazuje na projekcie wyścigowym koreańskiego producenta, czyli i30 N TCR. Samochód w tej wersji jest dostępny w dwóch wariantach mocy: 250 oraz 280 KM – w tej drugiej zastosowano pakiet Performance, który nie tylko podniósł moc silnika 2.0 T-GDI, ale także zwiększył moment obrotowy aż do 392 Nm. I właśnie taką wersję mieliśmy okazję testować.
Wrażenia z jazdy? Rewelacyjne. Układ napędowy jest niezwykle dynamiczny, a przy tym elastyczny, co pozwala gwałtownie przyspieszać na praktycznie każdym biegu 6-stopniowej przekładni manualnej (dostępny jest również 8-biegowy automat z łopatkami przy kierownicy).
Manualna przekładnia bardzo przypadła nam do gustu. Jest precyzyjna, szybka, a dźwignia zmiany biegów dobrze leży w dłoni (i jeszcze świetnie wygląda dzięki niebieskiemu paskowi oraz logo N). Na pewno jednak warto wziąć pod uwagę także dwusprzęgłową skrzynię 8-biegową, która powinna być nawet lepszym wyborem dla osób, które planują jeździć Hyundaiem i30 N na co dzień, głównie po mieście.
Nawet na moment nie włączyliśmy radia
Nie dlatego, że system audio jest słaby (bo nie jest, to naprawdę wysoka półka), ale z uwagi na wewnętrzną potrzebę ciągłego wsłuchiwania się w piękny dźwięk silnika. W czasach powszechnego downsizingu przyjemnie jest obcować z taką jednostką, jak 2.0 T-GDI, która nie tylko gwarantuje mnóstwo emocji za kierownicą, ale też rewelacyjnie brzmi.
Duża w tym zasługa sportowego układu wydechowego, który został skonfigurowany w taki sposób, że już lekkie naciśnięcie pedału gazu uwalnia symfonię ekscytujących dźwięków.
Świetna stylistyka
Hyundai i30 N robi bardzo duże wrażenie już samym wyglądem. Stylistyka nadwozia nie pozostawia wątpliwości: mamy tutaj do czynienia z autem o rasowym, sportowym charakterze. W oczy od razu rzuca się przedni zderzak, z agresywnym wlotem powietrza poprawiającym aerodynamikę i chłodzenie jednostki napędowej.
Rewelacyjnie prezentują się reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej w kształcie litery V oraz zupełnie nowe 19-calowe kute obręcze kół Hyundai z oponami Pirelli P Zero – wyprodukowane specjalnie dla tego samochodu.
W tylnej części nadwozia sportowe aspiracje i30 N zdradza zderzak z dyfuzorem oraz podwójną końcówką wydechu. Po zmroku świetnie prezentują się światła z nową sygnaturą świetlną LED.
Jazda testowa Hyundaiem i30 N dostarczyła nam wielkich emocji. Ty także możesz je poczuć, umawiając się na swoją jazdę w salonie autoryzowanego dealera koreańskiej marki - MM Cars Hyundai Katowice.