Samochód jest na co dzień niezwykle przydatny. Przychodzi jednak taki moment, że zaczynają występować w nim bardzo poważne usterki. Wtedy stajemy przed dylematem, czy nadal naprawiać ukochany pojazd. Możemy sprzedać go lub oddać na złom. Czego musimy dopilnować w drugim przypadku i jakie przepisy prawa regulują cały proces? Przyjrzyjmy się temu problemowi.
Punkt odbioru pojazdów musi być zarejestrowany
Musimy pamiętać o tym, że pojazd nie może zostać oddany losowo wybranej firmie. Musi być ona zarejestrowana i posiadać zezwolenie marszałka zarządzającego danym województwem. Dopiero wtedy mamy pewność, że demontaż auta odbędzie się zgodnie z prawem. W chwili, gdy powierzymy już naszą własność w ręce specjalistów, musimy pamiętać o dopilnowaniu najważniejszych formalności.
Dokumenty, które muszą zostać wydane
Przede wszystkim powinniśmy pamiętać, że należy się nam zaświadczenie o demontażu pojazdu. Wspomniane pokwitowanie musi być uzupełnione przez przedsiębiorcę zapisami o unieważnieniu dowodu rejestracyjnego. Ważność musi wtedy utracić także karta pojazdu (o ile została wydana dla naszego auta).
Dezaktualizacji powinny ulec również tablice rejestracyjne. Odpowiednie dokumenty mają zostać sporządzone, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w trzech kopiach. Jedna powinna trafić do nas, druga przewidziana jest dla organu rejestrującego, zaś trzecia dla osoby prowadzącej zakład, w którym demontowano pojazd.
Najważniejsze jest jednak to, aby w terminie 30 dni od rozłożenia auta na części złożyć w odpowiednim urzędzie wniosek o wyrejestrowanie go. To ważny wymóg formalny, którego musimy dopilnować. Dzięki temu będziemy mogli również odzyskać tę część ubezpieczenia OC, która nie została przez nas wykorzystana.
Opłaty związane ze złomowaniem
Przepisy prawa zmieniają się w ostatnim czasie niezwykle szybko. Dotyczy to również wszelkich formalności związanych ze zbywaniem pojazdów mechanicznych. Warto bowiem zauważyć, że do tej pory nie pobierano opłat za złomowanie tylko tych aut, które kupowane były w Polsce. Pewne zmiany w tym zakresie wprowadziła Polska po tym, jak wymusiła te zmiany Komisja Europejska.
Jak ustalono, stacje demontażu pojazdów nie mogą już pobierać opłat za demontaż aut pochodzących z Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do tej pory opłata wynosiła 500 złotych). Niezwykle ważne jest również to, że w świetle nowych przepisów nie może dojść do pewnych występujących dotąd sytuacji.
Chodzi głównie o to, że zaświadczenie o demontażu nie może zostać wydane bez faktycznej utylizacji wymienionego w nim pojazdu. Za tak prowadzone działania grożą właścicielom stacji demontażu wysokie kary pieniężne i utrata posiadanych przez nich uprawnień.
Nowe opłaty dla właścicieli stacji demontażu
Przepisy prawne dotyczą wszystkich, którzy zainteresowani są rozłożeniem pojazdu na części. W przypadku osób nadzorujących ten proces wiąże się to z pewnymi opłatami. Otóż właściciele tych firm muszą skrupulatniej niż do tej pory dokumentować proces rozbiórki.
Muszą bowiem osiągnąć pewien określony w przepisach poziom recyklingu powierzonych dóbr. Jeśli nie zdołają tego zrobić, będą obarczeni kosztami. Ich obowiązkiem stanie się wnoszenie opłat na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. 5 procent z pobranej sumy wpłynie wówczas na konto województwa, na terenie którego prowadzona jest działalność.
Naliczane kary i opłaty zasilą z kolei działania mające na celu zlikwidowanie nielegalnego demontażu pojazdów. Trzeba przy tym wspomnieć, że opisane wyżej kary i opłaty będą niewielkie. Zostały już jednak oprotestowane przez zaniepokojonych przedsiębiorców.
Przepisy dotyczące sprzedawców
Nowe regulacje prawne nie dotyczą jedynie właścicieli stacji demontażu. Odnoszą się także do osób, które sprzedają samochody. Właściciele dużych komisów i salonów (sprzedających 1000 aut rocznie) muszą udostępnić każdemu nabywcy wykaz co najmniej 3 stacji demontażu w każdym z 16 województw.
Osoby prowadzące mniejsze punkty sprzedażowe również są zobowiązani do informowania klientów, ale w mniejszym zakresie. Muszą wskazać im jedynie 3 stacje na terenie całego kraju. Dodatkowo – ci, którzy zajmują się sprzedażą aut, muszą zapewnić klientom miejsce, w którym będzie możliwe składowanie zużytych egzemplarzy.
Złomowanie pojazdu, jak można się przekonać, nie jest rzeczą łatwą. Normowane jest wieloma przepisami prawa. Znając je, łatwiej jest poradzić sobie z uregulowaniem wszelkich formalności. Stąd też warto wiedzieć więcej, by nie popełniać błędów, które mogą mieć swoje dalsze konsekwencje.