- Strona zabudowy: oś przednia, z lewej
- System tłumienia drgań zawieszenia: dwururka
- rodzaj amortyzatorów: Ciśnienie gazu
- wariant amortyzatora: Amortyzator teleskopowy, Amortyzator ze sprężyną odbicia
Amortyzator to kluczowy element konstrukcji zawieszenia w praktycznie każdym samochodzie. Ma za zadanie tłumić drgania, stabilizować tor jazdy i utrzymywać sprężyny we właściwej pozycji. To dzięki niemu koło zachowuje stały kontakt z nawierzchnią. Poprzez adekwatne tłumienie wbicia i wybicia, amortyzator rozkłada ciężar masy resorowanej na koła naszego samochodu. Amortyzatory i sprężyny resorują nadwozie pojazdu w każdych warunkach by uzyskać realnie jak najlepszą przyczepność do nawierzchni z jednoczesnym zachowaniem komfortu podróży. Aby temu sprostać, inżynierowie dużo lat temu opracowali dwa typy amortyzatorów: miękkie i twarde (sportowe). Miękkie, przenoszą mniej drgań z masy nieresorowanej na resorowaną i zapewniają ulepszony komfort podróży, co niestety, przekłada się na gorsze prowadzenie pojazdu w zakręcie. W związku z tym, by poprawić przyczepność kół, w niektórych samochodach np. Sportowych, stosuje się amortyzatory twarde, które gwarantują mniejsze przechyły karoserii, ale przy niestety zmniejszonej amortyzacji nierówności. Amortyzator olejowy: To pierwszy wariant opisywanego elementu, czyli typ cylindra wypełnionego szczelnie olejem hydraulicznym. W jego wnętrzu umieszcza się tłok, który dzieli przestrzeń na dwie osobne komory i zawory dzięki którym olej ma możliwość przepływania między nimi, i to one decydują o prędkości pracy tłoka. Odpowiednio dopasowany zawór zagwarantuje zróżnicowanie siły tłumienia w czasie ściskania i rozciągania. Niewątpliwą zaletą amortyzatorów olejowych jest ich stosunkowo prosta regeneracja i miękka charakterystyka pracy. Do wad należy zaliczyć sporą masę i dość wolną reakcję w czasie przejazdu po nierównościach. Amortyzator olejowo – gazowy: Budową przypomina amortyzator olejowy, jednak zawiera w sobie gaz, a precyzyjniej azot i olej hydrauliczny. W takiej konfiguracji olej ściskany jest dopiero w momencie pokaźnego wychyłu karoserii. Kiedy pokonujemy nierówności pracuje sam gaz, a to lepszą trakcję. Amortyzator olejowo – gazowy ma niższą masę i oferuje możliwość działania nowoczesnego. Niestety jego regeneracja nie jest realna. Warto wiedzieć, iż amortyzatory posiadają także spory wpływ na poprawność działania elektronicznych systemów wspomagających jazdę, takich jak np. ABS czy ESP. W chwili kiedy amortyzator jest uszkodzony i koło niewłaściwie odrywa się od jezdni, to może spowodować przesył błędnych sygnałów wejściowych do sterownika. Czego konsekwencją w awaryjnej sytuacji będzie dłuższa droga hamowania i nie otrzymanie optymalnej pomocy w momencie poślizgu. Amortyzator to element, który ulega naturalnemu zużyciu. Ma bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo podróży, i o tym nie wolno zapominać. Nie należy ignorować pierwszych sygnałów świadczących o jego wypracowaniu, ponieważ skutki zaniedbania mogą być tragiczne. Części zamiennych nie brakuje, warto wybrać sprawdzony towar, choćby jeśli będzie nieco droższy. W naszej ofercie posiadamy szeroką gamę amortyzatorów obu typów, w przeróżnych przedziałach cenowych. Wyszukacie u nas Państwo takich producentów jak: KYB, Monroe, Starline, Sachs czy Optimal.
O marce Kayaba amortyzatoryKYB jest największym w Japonii producentem hydrauliki siłowej oraz jednym z wiodących na świecie dostawców amortyzatorów dla przemysłu motoryzacyjnego na pierwszy montaż (OE). Każdego tygodnia na całym świecie powstaje ponad milion amortyzatorów KYB. KYB posiada największą na świecie fabrykę produkującą amortyzatory zlokalizowaną w Gifu (Japonia). Na terenie Europy znajdują się 3 fabryki KYB produkujące amortyzatory na oryginalne wyposażenie i na rynek części zamiennych oraz nowoczesna fabryka sprężyn zawieszenia. Ponad 4, 5 miliony referencji przystępnych na magazynie KYB jest dystrybuowane przez 10 oddziałów w Europie, gwarantując najwyższą światową jakość towaru i obsługi klienta i wsparcie technologiczne. Od prawie stu lat, KYB prowadzi prace badawczo – rozwojowe, a także wdraża nowoczesne technologie hydrauliczne w przemyśle lotniczym, kolejowym, okrętowym i motoryzacyjnym. KYB jest wiodącym japońskim producentem hydrauliki siłowej. Całkowity przychód koncernu KYB Corporation, zatrudniającego ponad 15, 000 pracowników przekracza 3, 8 miliarda USD (dolarów amerykańskich), z czego 60% pochodzi ze sprzedaży amortyzatorów do samochodów. Roczna zdolność produkcyjna 15 fabryk KYB zlokalizowanych w Azji, Europie oraz Ameryce Północnej i Południowej przekracza 75 mln amortyzatorów. KYB ma największą na świecie fabrykę amortyzatorów (Gifu, Japonia), o efektywności ponad 50 mln. Sztuk. Wysoki stopień automatyzacji pozwala na zmianę wytworzonego rodzaju amortyzatora w ciągu 15 sekund. KYB Corporation jest notowana na tokijskiej giełdzie papierów wartościowych i eksportuje swoje wyroby do ponad 100 krajów na całym świecie. Siedziba KYB Europe zlokalizowana jest w Monachium. Obsługa rynku europejskiego, afrykańskiego i Bliskiego Wschodu realizowana jest za pośrednictwem 10 oddziałów regionalnych. KYB jest jednym z największych światowych producentów amortyzatorów na pierwszy montaż OE, a sporo pojazdów opuszczających linie produkcyjne na całym świecie posiada amortyzatory KYB jako oryginalne wyposażenie. Amortyzatory KYB dedykowane na rynek części zamiennych wykonane są w tych samych fabrykach i z wykorzystaniem tej samej technice co na oryginalne wyposażenie. Lata doświadczeń pomogły KYB stać się liderem w przemyśle nie tylko w produkcji amortyzatorów ale także zintegrowanych systemów sterowania pojazdem oraz w produkowaniu i rozwoju modułów zawieszenia. Jest to rozpoznawalne poprzez firmowe hasło reklamowe ‘Our Precision, Your Advantage’.