Menu
Zamknij

Samochody terenowe na ziemiach polskich (opr. broszurowa) od 63 48

Biblioteka motoryzacji

Opis

Samochód terenowy w dzisiejszym pojęciu to pojazd kołowy przypasowany do jazdy po bezdrożach, o usztywnionej budowie i napędzanych wszystkich kołach jezdnych. Samochody tego typu wyposażane są w reduktory przełożeń skrzyni biegów, blokowane mechanizmy różnicowe mostów napędowych, ogumienie o terenowym bieżniku, wydobywarkę linową i wodoszczelną instalację elektryczną, a niekiedy system centralnego pompowania kół, umożliwiający zmianę ciśnienia w ogumieniu w czasie jazdy. Niektóre modele dostosowane są również do przejazdów przez płytkie przeszkody wodne. W początkowym okresie odtwarzania, po 123 latach rozbiorów, polskiej państwowości, a więc od końca 1918 roku, bo właśnie od tych skomplikowanych dni początkuje się nasza książka, pojęcie „samochód terenowy" było nieco powiększone. Oczywiście, że odnosiło się ono w pierwszym rzędzie do pojazdów kołowych z „konwencjonalnym" napędem na wszystkie osie, ale obejmowało także samochody gąsienicowe i półgąsienicowe i pojazdy kołowe, dwu i wieloosiowe z napędem na koła tylne,wyposażone w atrybuty dzisiejszego wozu terenowego: reduktor, blokadę mechanizmu różnicowego, specjalne ogumienie i wydobywarkę linową, nieraz w wersji uproszczonej w postaci tzw. Samowyciągaczy, czyli bębnów osadzonych na tarczach kół tylnych, z linami umożliwiającymi wyjazd z ciężkiego terenu. Godzi się też przypomnieć, że w początkowym okresie istnienia Państwa Polskiego, a wyjątkowo w czasie walk o granice w latach 1918–1921, panowało odczucie, iż nie specjalna konstrukcja,solidna budowa pojazdu, obfity prześwit i „ogólne" zdolności do pokonywania złych dróg wywołują przydatność określonego modelu do jazdy terenowej. Trzeba tu dodać, że wobec fatalnego stanu dróg, a niejednokrotnie ich braku i złego zaopatrzenia w paliwo, podstawowym środkiem wojskowego transportu w owym okresie była lekka ciężarówka lub o mocnej konstrukcji samochód osobowy wyposażone w liny, łopaty, podkłady pod koła i zapas paliwa i smarów. Armia była znaczącym użytkownikiem pojazdów terenowych, a tym samym inicjatorem ich zagranicznych zakupów i wytwarzania w kraju. Wyjątkiem była „cywilna" inicjatywa budowy osobowych samochodów Stetysz, o podwyższonej zdolności pokonywania terenu. W książce przedstawiono modele nie tylko stosowane powszechnie, lecz także interesujące polskie prototypy czy także wozy zakupione wyłącznie jednostkowo. Na wybranym przykładzie 1937 roku wspomnimy też o interesujących badaniach i próbach samochodów terenowych na zapotrzebowania armii. Próby takie prowadzone były zresztą już od początku lat 20. Ubiegłego wieku – najmocniej efektowne to badania rewelacyjnych przegubowych włoskich ciągników Pavesi, z napędem na 4 koła, które miały zmotoryzować polską artylerię. Termin „terenowe samochody osobowe" to w pojęciu tej pracy pojazdy o cechach określonych powyżej, dopasowane do przewozu osób, bez względu na ich liczbę i sposób transportowania, o nośności do 1–1,5 tony. Samochody te postaramy się przedstawić w opisach indywidualnych wybranych modeli (w układzie chronologicznym) na szerokim tle motoryzacyjnego klimatu Polski, nie unikając także okresów tragicznych w naszej historii, jak np. Kampania wrześniowa 1939 roku, okupacja niemiecko-sowiecka lat 1939–1945, walki oddziałów Armii Krajowej używających wozów terenowych zdobytych na wrogu i powstania warszawskiego. W kolejnych rozdziałach, opowiadających o czasach po II wojnie światowej, przedstawimy rozwój osobowych samochodów terenowych w naszym kraju, w oryginalnym klimacie polityczno-gospodarczym, jaki zapanował w Polsce „ludowej" po 1945 roku, a także w suwerennym już kraju, po upadku komunizmu w 1990 r.

ISBN: 9788363829292
Kod paskowy: 9788363829292
Autorzy: Tarczyński Jan, Szczerbicki Tom
Rok wydania: 2013
Kod wydawcy: 31173
Miejscowość: Warszawa
liczba stron: 277
Oprawa: Miękka
PKWiU: 58.11.1
Format: 21.0x30.0cm
Głębokość (mm): 15
Waga: 1.04
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

PODOBNE PRODUKTY

Biblioteka motoryzacji, TBiU Samochód Polski Fiat Łazik 508 III W - Jan Tarczyński (opr. miękka)
od 14 76

2 oferty

TBiU Samochód Polski Fiat Łazik 508 III W - Jan Tarczyński (opr. miękka)

  • ISBN 9788363324025 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Tarczyński Jan 
  • Wydawnictwo Wydawnictwo ZP 
  • Ilość stron 40 
  • Rok wydania 2012 
Porównaj
Biblioteka motoryzacji, Samochody ciężarowe Ursus 1928-1930 (opr. miękka)
od 15 45

2 oferty

Samochody ciężarowe Ursus 1928-1930 (opr. miękka)

  • ISBN 9788392591610 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Andrzej Glajzer 
  • Wydawnictwo ZP Grupa Sp. z o.o. 
  • Ilość stron 56 
  • Rok wydania 2007 
Porównaj
Biblioteka motoryzacji, Samochód pancerny W. 29 URSUS (opr. miękka)
od 14 76

2 oferty

Samochód pancerny W. 29 URSUS (opr. miękka)

  • ISBN 9788363829100 
  • Oprawa miękka 
  • Autor Szubański Rajmund 
  • Wydawnictwo Wydawnictwo ZP 
  • Ilość stron 40 
  • Rok wydania 2013 
Porównaj

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.