Menu
Zamknij

Łożyskowanie, wahacz LEMFÖRDER 30891 01

Pozostałe elementy zawieszenia

Opis

Informacja techniczna
do adekwatnych pojazdów
parametry
  • typ łożyskowania: Hydrołożysko
  • Strona zabudowy: Oś przednia, u dołu, wewnątrz, z tyłu, z obu stron
  • ilość na oś: 2
  • Średnica [mm]: 60,5
  • Numer artykułu zalecanego dodatku: 39477 01
OpisZawieszenie samochody osobowe: elementy metal-guma

Układ zawieszenia ma kluczowy wpływ na komfort i bezpieczeństwo prowadzenia samochodu. Podstawowym jego elementem jest wahacz, który odpowiedzialny jest za łączenie piasty koła (zwrotnicy) z nadwoziem samochodu. W zależności od typu wahacza, jego nierozłącznymi elementami mogą być także sworznie, a także tuleje metalowo-gumowe. Układ zawieszenia to sieć naczyń połączonych – usterka jednego elementu natychmiast powoduje powiększone zużycie pozostałych, które poddane zostają dodatkowym naprężeniom. Najwięcej wstrząsów i sił przekrojowych odbierają tzw. „silentbloki", czyli tuleje metalowo-gumowe, których zadaniem jest tłumienie drgań przenoszonych z podłoża, po jakim porusza się samochód. Rolą sworznia jest z kolei umocowanie zwrotnicy do wahacza, a tym samym umożliwienie skrętu kół. To relatywnie trwały komponent zawieszenia, jednak również podlegający okresowej kontroli w warsztacie. W wielu modelach samochodów tuleje i sworznie są nierozłącznymi częściami wahacza, czego przykładem są wahacze aluminiowe. Wahaczy może być nawet po kilka na jedno koło (wahacze górne i dolne), dlatego badanie tego obszaru wymaga szczególnej uwagi. Usterki samego wahacza objawiają się poprzez stuki lub niewłaściwe prowadzenie samochodu. Polegają one na ogół na zmęczeniu materiału, z którego wyprodukowany jest wahacz, wygięciu lub pęknięciu np. W wyniku nadmiernej korozji. Diagnoza wahacza, oprócz wykonania jazdy próbnej, polega z zasady na ocenie wzrokowej w celu ustalenia, czy nie występują w odniesieniu do niego opisywane zjawiska. Jeśli chodzi o objawy zużycia tulei metalowo-gumowych, mogą polegać przede wszystkim na skrzypieniu w trakcie przyspieszania lub hamowania, stukaniu podczas jazdy po nierównej nawierzchni, przedwczesnym lub nierównomiernym zużyciu opon, a także wyczuwalnym luzie na kierownicy (pogorszonej precyzji prowadzenia). Nawet drobny luz na tulei będzie słyszalny, a z czasem także odczuwalny przez użytkownika pojazdu. Największą pewność dadzą oględziny elementu, gdy uniesiemy samochód na podnośniku i możemy stwierdzić, czy nie doszło do zmęczenia albo pęknięcia gumy, z jakiej wytworzona jest tuleja. Jeśli chodzi o sworzeń wahacza, ponadnormatywne zużycie tego elementu może posiadać fatalne konsekwencje dla kierującego pojazdem. W skrajnym przypadku „wybity" sworzeń może odłączyć wahacz od zwrotnicy, co uniemożliwi kierowanie pojazdem. Równocześnie, nawet wtedy, gdy stwierdzimy jedynie przetarcie osłony gumowej sworznia, należy wymienić cały element. Dlaczego? W tego rodzaju sytuacjach występuje wielkie prawdopodobieństwo, że uszkodzeniu uległ jeszcze sam przegub kulowy, przez co istnieje niebezpieczeństwo jego rychłej awarii nawet po podmianie osłony. Gumowa osłona może na dodatek zamknąć w swym wnętrzu zgubne dla przegubu substancje, przyspieszając procesy rdzewienia i korozji przegubu. Na dodatek, dobra praca przegubu kulowego wymaga obecności substancji smarującej. Uszkodzona osłona może doprowadzić do straty substancji smarującej, która może zostać wypłukana przez wodę, wyschnąć lub zostać zanieczyszczona poprzez ciała obce.

O marce Lemforder

Od 1984 r. Do koncernu ZF Friedrichshafen AG należy grupa spółek, w skład której wchodzą Lemförder Metallwaren AG i Lemförder Metallwaren J. Ulderup AG & Co z siedzibą w Lemförde w północnych Niemczech. Logo z motywem sowy (oraz oryginalnie trzema drążkami poprzecznymi) prawie nie uległo zmianie od czasu powstania firmy Lemförder Metallwaren-Gesellschaft mbH w 1947 roku i nadal kojarzone jest z wysoką jakością. Motyw sowy łączy się z nazwiskiem założyciela firmy – Ulderup, ponieważ słowo „Ule" w języku dolnoniemieckim oznacza sowę. LEMFÖRDER to najpopularniejsza firma oryginalnych składników układów kierowniczych i zawieszenia. LEMFÖRDER jest nie tylko zaufanym partnerem dla ponad 50 producentów pojazdów na całym świecie, lecz także liderem rozwoju nowoczesnej technologii zawieszenia do samochodów osobowych, motocykli, samochodów ciężarowych i sprzętów rolniczych i budowlanych. Od ponad 70 lat LEMFÖRDER słynie z prekursorskiego ducha i przywiązania do szczegółów, co znajduje swój wyraz w ustanawianiu przez producenta najwyższych standardów w zakresie jakości składników układu kierowniczego i zawieszenia. Nazwa LEMFÖRDER pochodzi od miejscowości Lemförde koło Bremy, gdzie rozpoczęła ona swoją działalność, nadal opracowuje ponad 90% swych części w na terenie Niemiec. Funkcjonując w ramach globalnej organizacji, śledzimy trendy nadające kierunek branży motoryzacyjnej, a także dysponujemy zakładami produkcyjnymi i inżynieryjnymi na całym świecie. Każda część, zanim trafi do sprzedaży, poddawana jest rygorystycznym testom. Jako dostawca OE dla producentów pojazdów LEMFÖRDER słynie od dziesięcioleci z produktów doskonale dostosowanych do konstrukcji pojazdów. Produkcja na rynek wtórny odznacza się doskonałością w obszarach projektowania, opracowywania i testowania, będącą rezultatem prekursorskiego ducha i jej wieloletniego doświadczenia w dostarczaniu oryginalnego wyposażenia. LEMFÖRDER to dynamiczna firma, która zawsze stawia na innowacje. W swych procesach wykorzystujemy najnowocześniejsze technologie,posiadać pewność, iż części zostały dopracowane do perfekcji pod kątem sił, tworzyw, rozmiarów, trwałości i funkcjonalności. Producent LEMFÖRDER osiągnęła jeszcze wyższy poziom doskonałości technicznej, wprowadzając do produkcji seryjnej na całym świecie nowe lekkie części kompozytowe. Dzięki zastosowanym procesom produkcyjnym części te odznaczają się najwyższą jakością i dłuższym cyklem życia i przywracają poziom komfortu i bezpieczeństwa, który oferował nowy pojazd. Dbamy o każdy szczegół, by osiągnąć doskonałość we wszystkim czego się podejmujemy. Przeprowadzamy testy tolerancji, których celem jest zbadanie reakcji każdego materiału. Wszystkie części testujemy pod kątem wytrzymałości na oddziaływanie różnych rodzajów sił i warunków drogowych. Współpracujemy bezpośrednio z producentami pojazdów,mieć pewność, że każda część zostanie doskonale wykonana i przejdzie pomyślnie wszystkie testy. LEMFÖRDER realizuje procesy związane z opracowywaniem wyrobów we współpracy z producentami pojazdów, a ponieważ dostarczamy im oryginalne wyp, musimy wykonywać testy zgodnie z ich kryteriami. Każda część spełnia oczekiwania producenta oryginalnego wyposażenia, co oznacza, iż za pośrednictwem marki LEMFÖRDER na rynek wtórny trafiają najlepsze części.

Opinie - 0 opinii

+ Dodaj opinię

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.