- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: ze śrubami
- Powierzchnia: pokryty
- Średnica otworu centrującego [mm]: 60
- liczba otworów: 4
- mała grubość [mm]: 20
- Grubość tarczy hamulcowej [mm]: 22
- rodzaj tarczy hamulcowej: wentylowany wewnętrznie
- Wysokość [mm]: 40
- Średnica [mm]: 272
Tarcze hamulcowe są elementem eksploatacyjnym, zatem kierowca powinien być przygotowany na ich terminową zamianę. Kiedy? Trudno to określić. Zależy to od typu tarcz (przede wszystkim od ich jakości), od tego, jak układa się ich współpraca z klockami, od stylu jazdy. Choćby od tego, w jakich warunkach auto jest eksploatowane. Na przykład jeśli auto jest w głównej mierze eksploatowane w mieście, tarcze zużywają się widocznie szybciej. Można przyjąć, iż tarcze przeciętnej jakości, powinny przetrwać 40 tys. Km przebiegu. Tarcze hamulcowe mają kształt metalowego dysku, można nawet stwierdzić, iż ze względu na uwypukloną wewnętrzną część, przypominają latający spodek. Tarcze obrabiane są na skrupulatnych maszynach, muszą być także stworzone ze specjalnych stopów. Wszystko przez ciężkie warunki pracy. Na skutek tarcia tarcza może rozgrzewać się do temperatury wyższej aniżeli 500 st. Celsjusza. Musi znosić niezwykle duże obciążenia, poza tym musi być tez wytrzymała na ścieranie, żeby nie uległa zbyt szybkiemu zużyciu. Najtańsze są tarcze monolityczne, czyli pełne. Ich wadą jest przegrzewanie się. Droższe i produktywniejsze są tarcze wentylowane. Mają one nawiercone otwory, którymi odprowadza się ciepło, powstałe w czasie hamowania. W autach sportowych stosuje się także tarcze nawiercane i nacinane, które jeszcze lepiej odprowadzają ciepło. Prawdziwą ekstraklasą wśród tarcz hamulcowych są tarcze ceramiczne. Stosuje się je w najdroższych autach sportowych i w samochodach klasy premium. Tych tarcz nie można przegrzać. Tarcza hamulcowa jest zamontowana na piaście kola. Wiruje zatem wraz z nim. Nieruchomy zacisk hamulcowy, zamontowany za pomocą jarzma do zwrotnicy koła, utrzymuje w optymalnej pozycji klocki hamulcowe. Jeden klocek znajduje się od strony nadwozia samochodu, a drugi od strony zewnętrznej. Obydwa nie dotykają tarczy w czasie pracy. Jeśli kierowca naciśnie pedał hamulca, pompa inicjuje tłoczyć płyn hamulcowy pod pokaźnym ciśnieniem (jest ono jeszcze rozszerzane przez dopełniające urządzenie). Płyn wypycha tłoczek, zamontowany w zacisku. Tłoczek powoduje dociśnięcie do tarczy jednego klocka, a z drugiej strony dociska drugi. Okładziny cierne klocka trą o powierzchnię roboczą tarczy z dwóch stron (wręcz biorą ją w kleszcze), powodując zmniejszenie prędkości lub zatrzymanie samochodu, w zależności od siły nacisku na pedał.
O marce BREMBOBrembo to światowy lider w dziedzinie designu, rozwoju i produkcji układów hamulcowych orazi części dla samochodów, motocykli, pojazdów przemysłowych i maszyn zarówno w zakresie oryginalnego wyposażenia, jak i rynku części zamiennych i wyścigowych. Brembo zagwarantuje najwyższe bezpieczeństwo, komfort i ulepszoną wydajność dzięki procesowi integracji i optymalizacji całego procesu produkcyjnego: od wstępnego designu, poprzez odlewy w żeliwie czy aluminium, aż po montaż części, nie zapominając o przeprowadzeniu testów i symulacji na asygnowanych stanowiskach, torach i drogach. Ciągła pogoń Brembo za innowacją wymaga ciągle nowych technice, tworzyw, kształtów, a także nowych rynków. Efektywności produktu towarzyszy poszukiwaniu nieszablonowych stylów pasujących do wyglądu wyposażanego pojazdu. Badania w Brembo są przeprowadzane w Centrum Badań i Rozwoju, które od 2002 roku korzysta z mechatroniki – nauki, która łączy mechanikę, elektronikę, a także informatykę. Coraz obszerniejsze użycie przyjaznych środowisku technologii, recykling tworzyw użytkowanych w produkowaniu i systematyczne uniemożliwianie każdej formie skażenia - wszystko to świadczy o zaangażowaniu Brembo w ochronę środowiska. Dla Brembo siła robocza jest nieocenionym atutem, zapewniającym zaufanie i prowadzącym do każdego przełomu - Brembo działa jak jeden szeroki zespół. Brembo sprzedaje swoje produkty w 70 krajach i posiada zakłady produkcyjne we Włoszech, wielkiej Brytanii, Polsce, Czechach., Hiszpanii, Niemczech, Brazylii, USA, Meksyku, Chinach i Indiach. Nasze produkty są sprzedawane przez producenta zlokalizowane na głównych rynkach zbytu, a siedziby znajdują się we Francji, szerokiej Brytanii, Szwecji, Rosji, USA i Japonii. Grupa zatrudnia 10000 współpracowników, z których blisko 10% to inżynierowie, a także specjaliści ds. Towaru zaangażowani w badania i rozwój.